TERIMA KASIH


counters

MTMR

Wednesday, July 2, 2014

TNI AU Sediakan Platform Pesawat Tempur Di Sempadan Malaysia Di Kalimantan Barat

Lapangan kapal terbang yang terletak di Paloh, Kabupaten Sambas, Kalimantan Barat, akan difungsikan kembali sebagai lokasi pendaratan dan berlepas pesawat pejuang milik TNI-AU. Lapangan terbang peninggalan Belanda yang berada berdekatan dengan sempadan Malaysia tersebut akan mempunyai landasan dengan panjang 2,500 meter yang boleh melayani pelbagai jenis pesawat pejuang milik TNI hingga jenis pesawat berbadan lebar.

Jet pejuang Sukhoi TNI-AU. Prokimal Online Kotabumi Lampung Utara
Jet pejuang Sukhoi TNI-AU.
TNI AU Bangun landasan Pesawat Tempur di Sempadan Malaysia.

Pasca pembinaan tiang pancang dan manuver helikopter Malaysia di perairan Tanjung Datok, Kalimantan Barat, TNI AU merancang mengukuhkan pertahanan udara. Landasan eks peninggalan Belanda bakal difungsikan kembali untuk pendaratan pesawat pejuang. "Ini Arahan Panglima TNI untuk memfungsikan kembali landasan di Paloh, di sempadan Malaysia menjadi landasan pangkalan AU," kata Pembantu Operasi kasau, Marshal Muda Sudipo Handoyo, kepada wartawan semasa berada di Lanud Supadio Pontianak, Kalimantan Barat, Senin (9/6 / 2014).
 
Di Paloh, memang mempunyai landasan sepanjang 750 m dan telah dibersihkan dalam 5 hari terakhir ini. Landasan itu sendiri dibina sekitar 1978 silam dan berada dalam kedudukan strategik di sempadan Kalimantan Barat dan Malaysia. Sudipo menerangkan, di Temajuk, Paloh, Kabupaten Sambas, Kalimantan Barat, TNI AU juga akan menempatkan 500 personelnya sebagai penambahan kekuatan di pangkalan TNI AU. "Akan ada 500 kakitangan di Temajuk setingkat batalion. Pengukuhan ini sebagai bentuk menjangkakan provokasi dari Malaysia. Kita lakukan kaji selidik untuk analisis sejauh mana kekuatan yang diperlukan," ujar Sudipo.

Tidak hanya untuk TNI AU, tanah seluas 100 hektar juga tengah dipersiapkan untuk tanah markas TNI AL dan TNI AD. Dengan begitu, seluruh unit akan diletakkan di sempadan utara Kalimantan Barat dengan Malaysia. "Landasan Pangkalan AU yang kita benahi nanti akan mempunyai panjang hingga 2,500 meter dan boleh didarati Boeing," tegasnya.

Pemerintah RI sempat memprotes pembinaan 3 tiang pancang suar oleh Malaysia di perairan Tanjung Datok, Sambas, Kalimantan Barat. Nelayan pun takut untuk turun ke laut pasca pembangunan itu. Akhirnya melalui pertemuan dan perbincangan kedua negara baru-baru ini, Malaysia bersetuju untuk menghentikan pembangunannya. Kedatangan Sudipo di Lanud Supadio, turut didampingi oleh Pangkoops AU 1 dan Dankorpaskhas serta Pangdam XII Tanjungpura Mayjend TNI Ibrahim Saleh. Selanjutnya dia bersama rombongan menuju ke Temajuk, Kabupaten Sambas, untuk memeriksa tanah pembangunan pangkalan AU di wilayah itu

news.detik.com

No comments:

Post a Comment

Thank you for your idea. What you give, You get back.

Silat Melayu

DOA DOHA

WALI SONGO

Video Penjelasan Isu cincin RM 24 Juta.

WAJIB TONTON

Top Blogges

B. 10 Artikal Menarik Minggu ini.

C. Senarai Blog Wajib Baca Rakan Malaysia Transformasi Minda Rakyat