TERIMA KASIH


counters

MTMR

Tuesday, March 22, 2016

YANG TERBUANG DAN PETUALANG.

YANG TERBUANG DAN PETUALANG

Tan Sri Muhyiddin Yasin (TSMY) telah membaca sajak Khairul Anwar
" Aku ini binatang jalang,
dari kumpulan terbuang",
sebagai refleksi diri beliau dan DSMM (Dato Seri Mukhriz Mahathir) yang dibuang dari memegang kuasa eksekutif kerajaan.

TSMY dan DSMM yang terbuang dari UMNO,  dianggap tidak lagi penting untuk kesinambungan kuasa Datuk Sri Najib. Ironinya yang terbuang inilah yang kini bersusah payah memperjuangkan kelangsungan kuasa UMNO dan terus berani  menentang kemungkaran demi Alif, Ba, Ta walau dibuang,  dihalang dan diberi tekanan.

DSMM menceritakan tentang satu2nya panggilan telefon dari PM kepadanya yang dibuat pada tahun 2013 supaya dia menyediakan 300 ekar tanah di Kedah untuk projek tenaga solar 1MDB, satu  usahasama dengan  Obama!. Nilai tanah RM35 juta dan walaupun 1MDB baru membayar RM3.5 juta, tetapi projek tersebut bernilai  RM1 billion?? Adakah begitu mudah penilaian projek 1MDB dibuat sebagaimana modus operandi yang serupa seperti tanah TRX yang dibeli dari kerajaan dengan harga murah dan dijual berlipat ganda oleh 1MDB?

Selain itu, TSMY juga telah mendedahkan bahawa sesuatu yang menakjubkan dalam 1MDB apabila surat perlantikan salah seorang CEO 1MDB yang ditandatangani oleh PM sebagai Pengerusi Eksekutif telah diserahkan kepada CEO berkenaan oleh Jho Low!. Adakah 1MDB syarikat pelaburan kerajaan atau syarikat untuk orang2 tertentu sebagai satu "skim penipuan"?? 

Ketika Timbalan Presiden UMNO yang juga ketika itu Timbalan Perdana Menteri sendiri mendedahkan hal2 urusniaga pelik 1MDB yang tidak diketahui orangramai, adalah pelik juga apabila ahli-ahli UMNO dan rakyat Malaysia sendiri menolak kebenaran ini. Kes syarikat ini melibatkan wang rakyat secara langsung, rakyat menanggung cukai yang membebankan dan harta negara kini  tergadai sewenang-wenangnya. Adakah ini sebuah cerita penglipurlara tanah Melayu zaman moden? Apakah rakyat sanggup membiarkan sebuah syarikat merobek dan merombak harta-harta negara sewenang2nya?

Perlukah TSMY mendiamkan diri atau terus menikmati keistimewaan memegang jawatan TPM? Atau TSMY menggadai maruah dan prinsip perjuangan serta turut menerima dedak apabila dia juga ditawarkan pilihan sama ada menerima jawatan gabenor Pulau Pinang atau menjadi Pengerusi PNB?

DSMM juga pernah ditawarkan jawatan menteri kabinet agar melepaskan jawatan menteri besar Kedah.
Adakah pemimpin-pemimpin Malaysia bukan memegang jawatan berdasarkan merit tetapi demi menutup suatu kepincangan dan korupsi?

TSMY kecewa dengan keadaan negara ketika ini yang dilapurkan oleh media-media antarabangsa sebagai negara kedua paling korup di dunia yang dikepalai oleh perdana menteri paling korup di dunia!.

TSMY bercakap dari hati naluri, kecewa bukan kerana kehilangan jawatan tetapi kecewa kerana UMNO parti yang dicintainya bukan lagi seperti dahulu. Sebaliknya UMNO menjadi alat untuk seseorang terus berkuasa.

Sekiranya  Tun Dr Mahathir negarawan ulung yang cuba menyelamatkan negara, diperlekehkan oleh parti yang dianggotainya sejak berdekad dahulu, bagaimanakah UMNO dibawah Najib boleh dipercayai dan mampu mendapat sokongan rakyat Malaysia?

Siapa binatang jalang?
Siapa sebenarnya petualang negara?

NEGARA KITA TANGGUNGJAWAB KITA

#beranikeranabenar
#selamatkanmalaysia

PANEL PEMIKIR
GKCM Pusat

No comments:

Post a Comment

Thank you for your idea. What you give, You get back.

Silat Melayu

DOA DOHA

WALI SONGO

Video Penjelasan Isu cincin RM 24 Juta.

WAJIB TONTON

Top Blogges

B. 10 Artikal Menarik Minggu ini.

C. Senarai Blog Wajib Baca Rakan Malaysia Transformasi Minda Rakyat