TERIMA KASIH


counters

MTMR

Friday, July 1, 2016

Malaysia mengunakan laluan yang Sah di sisi undang-undang Antarabangsa!!! Akhirnya Angkatan Udara Indonesia akui media tersalah lapur?

Share

Malaysian Jet Fighter

Sesetengah rakyat Malaysia mengutuk TUDM yang kononya tidak membuat sebarang kerja seperti TNI-AU yang baru-baru ini memintas pesawat yang tidak dikenali di Ruang Udara mereka. Ada yang berkata yang pesawat kita hanya digunakan pada hari kemerdekaan & tidak digunakan dengan betul.Tahukah anda bahawa kita jauh lebih berhemah dari mereka? Kita scramble dan intercept setiap intrusion oleh pesawat asing tapi kita tidak dedahkan kepada awam sebaliknya menghantar nota bantahan melalui saluran diplomatik.

Adakah sebahagian dari kita tahu sejak penggunaan F-5E lagi TUDM sentiasa menghalang intrusion oleh pesawat MiG Vietnam yang menceroboh ruang udara Kelantan. Kita juga pantas menghantar 2 jet fighter MiG-29N yang terbang rendah dibawah paras jangkauan radar dan menggunakan teknologi IRST sebelum muncul dibelakang pesawat F-16 Singapura. Pesawat Hawkeye RSN cuba memaklumkan kepada F-16 mereka tetapi ia sudah terlewat.Jika dalam scenario peperangan sebenar, jet fighter F-16 sudah lama meletup kerana hentaman missile A2A MiG-29N milik TUDM.

Begitu juga dengan peranan pesawat Hawk100 yang memintas pencerobohan pesawat Bronco Filipina di ruang udara Sabah.Jangan hanya kes terpencil dijadikan sandaran untuk memperkecilkan TUDM dan pertahanan negara.Sikap membandingkan epal dengan epal bukan satu cara menyelesaikan masalah.Mengambil contoh pesawat RSN berjumlah 100 buah lebih berbanding TUDM yang ada skuadron SU-30MKM tapi SU-30MKM mempunyai pylon dan muatan persenjataan yg lebih banyak berbanding F-16.Jika tidak masakan RSN membeli F-15 Eagle untuk counter measure SU-30MKM. Itu baru Singapura.Tapi kelengkapan TNI-AU lebih terbelakang berbanding TUDM.

Malahan TNI-AU tidak mempunyai capability untuk maritime strike.Adakah bila TNI-AU menghantar pesawat SU-27 atau SU-30 nya bermakna kita juga perlu menghantar pesawat air superiority untuk menghalang intrusion dan mengawal kedaulatan wilayah?

Adakah kita pernah terfikir kenapa mereka beria ria mempertahankan Ambalat dan enggan membawa ke UN sejak kita memperolehi kepulauan Sipadan dan Ligitan? Adakah kita tidak nampak apa yg dilakukan di Terumbu Layang-layang juga dilakukan di Sipadan dan Ligitan.Begitu juga terlepasnya Pedra Branca ke tangan Singapura.Kenapa perlu di risaukan dengan SU-27 TNI-AU sedangkan Australia lebih gusar dengan SU-30MKM TUDM dan adakah kita terfikir kenapa USA sanggup menghantar F-22 Raptor untuk diadakan latihan bersama SU-30MKM dan bukannya F-15E Singapura ataupun SU-27 dan SU-30 TNI-AU?.

Perbandingan epal to epal pada zaman sekarang sudah tidak berkesan dalam peperangan tidak simetri.Berhentilah memandang rendah dengan keupayaan pertahanan negara

Like & Share
kredit pd Sam Fisher

No comments:

Post a Comment

Thank you for your idea. What you give, You get back.

Silat Melayu

DOA DOHA

WALI SONGO

Video Penjelasan Isu cincin RM 24 Juta.

WAJIB TONTON

Top Blogges

B. 10 Artikal Menarik Minggu ini.

C. Senarai Blog Wajib Baca Rakan Malaysia Transformasi Minda Rakyat