TERIMA KASIH


counters

MTMR

Thursday, May 5, 2016

Penyingkiran Artikel 117 dari 1MDB tidak membebaskan DS Najib Razak dari tanggungjawabnya dalam urus niaga Syarikat berkenaan.

Sebuah NGO anti-rasuah hari ini berhujah bahawa penyingkiran Artikel 117, Memorandum dan Artikel Persatuan 1MDB tidak membebaskan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dari tanggungjawabnya dalam urus niaga syarikat berkenaan.

Pengarah Eksekutif, Pusat bagi Memerangi Rasuah dan Kronisme (C4) Cynthia Gabriel berkata demikian ketika mengulas kenyataan Menteri Kewangan Diperbadankan (MOF Inc) yang memaklumkan bahawa kerajaan telah bersetuju dengan penyingkiran rujukan berkenaan.

"Ini tidak membebaskan beliau (Najib) daripada tanggungjawabnya menandatangani semua urusniaga sebelum ini," kata Cynthia kepada pemberita ketika ditemui selepas sesi meja bulat Majlis Peguam di Kuala Lumpur.

Beliau merujuk dana berbilion ringgit yang masih "hilang" dan bayaran AS$3.5 bilion dibayar kepada syarikat palsu, Aabar Investments.

"Ini adalah wang rakyat yang hilang. Seseorang perlu bertanggungjawab dan ia berakhir dengan perdana menteri dan menteri kewangan. "

Penyingkiran Artikel 117 yang menukar semua rujukan daripada "perdana menteri" kepada "menteri kewangan" adalah hanya akademik, kata Cynthia.

"(Ia) kerana kita berbicara tentang orang yang sama. Apa yang penting di sini adalah bahawa ini tidak membebaskan beliau daripada bertanggungjawab.

"Bagi C4, kami masih memegang beliau bertanggungjawab sepenuhnya terhadap kehilangan wang itu," katanya.

No comments:

Post a Comment

Thank you for your idea. What you give, You get back.

Silat Melayu

DOA DOHA

WALI SONGO

Video Penjelasan Isu cincin RM 24 Juta.

WAJIB TONTON

Top Blogges

B. 10 Artikal Menarik Minggu ini.

C. Senarai Blog Wajib Baca Rakan Malaysia Transformasi Minda Rakyat