TERIMA KASIH


counters

MTMR

Thursday, March 31, 2016

TAKBIR : KESELAMATAN NEGARA ORANG POLITIK JANGAN MANDAI-MANDAI?

BERKONGSI DENGAN BLOGER MALAYSIA MILITARY POWER

String of Pearl (CHINA) vs Air Sea Battle Doctrine (US) dan Malaysia yg tersepit di tengah

Segalanya bermula dengan pendaratan tentera China di James Shoal. Hanya 80 km sahaja dari Bintulu. Persoalan dalam benak semua orang: apa rasionalnya China membuat tuntutan sejauh itu?

Apakah yang terjadi pada hari tersebut?

Kapal Kelas Kedah meronda menjaga perairan negara 24 jam sehari dan sangat penting bagi kapal2 ini memiliki taring yang sepatutnya.. Kejadian di James Shoal walaupun masih samar2 sehingga sekarang merupakan pengajaran paling tepat kepada Malaysia.

Semasa fleet amphibious PLA-N berlabuh di James Shoal , 80 km dari Bintulu.. di percayai, Kapal KD Perak satu2 nya kapal TLDM yang bukan sahaja dapat mengesan, malah sepanjang masa shadow kapal2 china tersebut. Kemudian tetiba TLDM meletakkan upgrade semua kapal NGPV kelas Kedah sebagai priority.. namun begitu BAJET TIADA.

Bayangkan Navy dah bagi tau ni NGPV kelas Kedah mesti di upgrade .. tetapi Gomen tak dapat allocate bajet yang sepatutnya untuk kapal2 ni. Mengapa?

Aku tak sure apa yang terjadi semasa insiden James Shoal tu tetapi Laksamana Dato' Sri Abdul Aziz bin Haji Jaafar menggariskan bahawa prioritynya ialah EADS 3D radar dan pemasangan surface-to-surface missile (SSM). EADS 3D radar mesti di ganti? peliknya... sebab EADS 3D radar merupakan radar yang bagus dan boleh di katakan baru lah. TLDM nak sama ada major software dan hardware upgrade atau tukar terus radar tu. Apo yg terjadi di James Shoal sampai begitu sekali ek?

MENGAPA CHINA BERSUNGGUH2 MENUNTUT SPRATLY?

Kita sebenarnya duduk di dalam buffer zone pertahanan China dari serangan US.. di panggil FIRST ISLAND CHAIN. China mesti secure buffer zone ini supaya dapat counter AIR SEA BATTLE INISIATIF milik amerika yang di reka untuk menyerang China. Sekarang pun 'perperangan' sedang berlangsung, mcm permainan catur.. amerika dan China masing2 sedang susun buah catur masing2.

Buffer zone pertama China ialah yg di tulis Inner Island Chain tu

Ini sebenarnya konflik yang sedang berlangsung sekarang. ATM rasanya dah menyedari lama perkara ni dan dah gariskan keperluan ATM bagi pembelian2 sistem persenjataan yang sangat di perlukan sekarang. Tapi ahli politik tak faham perkara ni.

Punca utama tuntutan china ialah untuk create buffer zone dari serangan US. Mereka lancarkan serampang dua mata.. dalam masa mereka membuat tuntutan ke atas spratly dan melakukan atur gerak ketenteraan yang agresif.. dalam masa yang sama China menjalinkan hubungan diplomatik dengan negara2 di dalam First Island Chain... Hence di panggil String of Pearl.

Tak di tunjukkan dalam imej tapi malaysia dan sumatera termasuk dalam payung pertahanan ni Escalation paling latest ialah China dah create restrictions on air space over senkaku islands dan kemungkinan mereka akan create no flying zone jugak kat perairan spratly .. sebab tu TUDM sangat sangat perlukan MRCA. Tetapi pemimpin sekarang tak faham atau buat2 tak faham perkara ni dan nak jadi cerita pembangkang langsung tak aware perkara ni to such extent mahukan kekuatan ATM di kurangkan.

Pertembungan antara China dan US merupakan sesuatu yang sukar di halang.

Dalam masa kedua2 pihak berperang melalui Diplomatik, perletakkan pengkalan2 tentera, atur gerak kapal2 dan peluru berpandu... kita juga boleh melihat peningkatan aset2 ketenteraan di Pasifik.

Mampukah ATM berhadapan dengan konflik ini? Tuan2. Semasa Malaysia menghadapi krisis Lahad Datu yang di klasifikasikan sebagai Low Intensity Conflict.. TLDM dengan sokongan dari Maritim dan Polis Marin telah melakukan naval blockade di perairan Sabah. Naval Blocakde ini sebenarnya telah menyebabkan hampir kebanyakkan Aset2 TLDM digunakan dan melemahkan bahagian2 yang lain.

China Serta Merta mengambil kesempatan tersebut dan melakukan latihan di James Shoal.

Kita hanya dapat menghantar KD Perak yang hanya bersenjatakan MERIAM sahaja untuk memantau fleet tentera laut China tersebut. Tuan2 boleh bayangkan bagaimana situasi KD PERAK?

Perbandingan Hypothetically antara TLDM dan PLA-N aku mmg dah lama nak tulis perkara ni dalam blog.. tapi aku tak sure orang boleh faham ke tak.

P/S: 'KALAU KITA TAK MENANG TAK PAYAH PERANG'

No comments:

Post a Comment

Thank you for your idea. What you give, You get back.

Silat Melayu

DOA DOHA

WALI SONGO

Video Penjelasan Isu cincin RM 24 Juta.

WAJIB TONTON

Top Blogges

B. 10 Artikal Menarik Minggu ini.

C. Senarai Blog Wajib Baca Rakan Malaysia Transformasi Minda Rakyat