TERIMA KASIH


counters

MTMR

Monday, March 21, 2016

Ku Li:“Majoriti ahli parlimen Umno telah diperintah supaya mengundi TPPA saya tak mengundi kerana saya masuk bilik pergi kencing jadi tak mengundi itu bezanya yang mengundi yang tak kencing dan kencing tak mengundi,”selorohnya pecah derai ketawa hadirin untuk membawa maksud beliau menolak TPPA ketika dibahaskan di Parlimen Januari lalu.

Ahli Parlimen Gua Musang Tengku Razaleigh Hamzah mempersoalkan tindakan kerajaan yang tidak mengambil langkah untuk meneruskan perundingan kerjasama perniagaan dengan Amerika Syarikat (AS) melalui FTA berbanding Perjanjian Kerjasama Trans- Pasifik (TPPA).

Beliau berkata, dengan TPPA akan membuka ruang yang lebih luas kepada AS untuk melebarkan kuasa ekonomi dan pasaran buruh mereka ke negara terbabit TPPA dengan terbina syarikat multinational yang menawarkan peluang kepada rakyat tempatan dalam masa sama membawa masuk rakyat AS ke negara ini, seperti berlaku di negara China, India dan latin Amerika.

“Kenapa kita nak jadi tali barut dengan AS jika kita nak berniaga kita boleh berunding dengan mereka.

“Kenapa kita tidak boleh berunding dengan mereka jika mereka beri layanan yang baik pada satu negara lain, kenapa kita tidak boleh atas layanan sama untuk diberi kepada kita pula.

“Jika AS fikir kita adalah rakan dagang yang baik untuk mereka, sehingga kita pula buka peluang kepada syarikat-syarikat multinational AS yang ada di negara ini yang merasakan dasar dijalankan kerajaan atau cara dikendalikan oleh syarikat tempatan tidak secocok dengan cara mereka, maka mereka boleh membawa kes ini bukan di dalam mahkamah di negara kita, tetapi di mahkamah negara mereka untuk mendakwa kita kelak.

“Bagamana kita nak lawan mereka, dengan menguna penguam mereka untuk mempertahankan kedudukan kita di negara mereka.

“Ini yang saya tidak faham, saya tanya Mustapa (Datuk Seri Mustapa Mohamed -Menteri Miti) dia sendiri tak boleh jawab benda-benda macam ini,” ujar mantan Menteri Kewangan ini.

Tengku Razaleigh berkata demikian ketika menjawab soalan salah seorang peserta mengenai TPPA ketika hadir dalam majlis suai kenal anjuran Ikatan Cendiakawan Kelantan (iCEK) di Taman Tun Dr. Ismail semalam.

Majlis ini dihadiri di kalangan pemimpin politik dari semua parti, NGO, ahli akademik dan profesional, di kalangan warga Kelantan.

Beliau juga memberitahu kerajaan dan rakyat perlu melihat TPPA dari setiap sudut kebaikan dan keburukan jika dilaksanakan di negara ini.

“Majoriti ahli parlimen Umno telah diperintah supaya mengundi TPPA saya tak mengundi kerana saya masuk bilik pergi kencing jadi tak mengundi itu bezanya yang mengundi yang tak kencing dan kencing tak mengundi,”selorohnya pecah derai ketawa hadirin untuk membawa maksud beliau menolak TPPA ketika dibahaskan di Parlimen Januari lalu.

Jelas beliau kerajaan perlu lihat dari banyak sudut TPPA yang menguntungkan dan merugikan negara tetapi amnya kata beliau lagi apa yang penting kerajaan dapat menjaga kepentingan bangsa, agama dan kedaulatan negara.

“ Kalau kita nak berniaga bila-bila masa kita boleh berniaga, negara kita hingga hari ini maju juga tanpa TPPA. Tidak ada sebab untuk mendirikan satu pakatan atau blok perdagangan kerana disuruh oleh orang (AS).

“Mengapa tiba -tiba secara sulit berunding dan kemudian pula paksa rakyat terima.Saya rasa tak kena. Saya rasa elok kita tengok sejauh mana TPPA ini akan beri kemajuan kepada perdagangan negara kita.

“Bagi saya Malaysia negara kecil kita akan ketinggalan dalam perlumbaan perdagangan ini. Apa yang penting bagi kita sekarang tumpu kepada Asia, ini kerana di sebelah barat sana seperti di Eropah Barat, AS dan Amerika Latin tidak mampu kita tembusi pasaran mereka.

“Seperti di negara timur tengah yang berada dalam keadaan begini mereka tidak boleh masuk atau keluar sesuka hati untuk berdagang. Mereka hanya jadi pembekal barang mentah kita tidak mahu jadi hamba selama-lamanya begitu. Kita patut ubah itu pandangan saya,” ujarnya.

Dalam majlis ini salah seorang hadirin mengemukakan pandangan adakah perlu satu gerakan massa dilakukan dikalangan NGO untuk mendesak kerajaan menolak TPPA secara total.

Dalam hal ini Tengku Razaleigh menyatakan pendirian beliau tidak suka kepada pihak-pihak yang menganjurkan demontrasi dan mahu menukar kerajaan.

“Saya bukanlah orang yang suka anjurkan demontrasi atau nak tukarkan kerajaan, tidak sama sekali.

“Di Korea bila tak bersetuju dengan kerajaan mereka buat macam-macam. Civil disobedience dibuat oleh Gandhi hingga British tunduk kepada rakyat India. Kerajaan diktator Korea pun kalah kerana rakyatnya bertindak.

“ Jika ada kesedaran di kalangan rakyat kita bahawa Parlimen sudah tidak boleh digunakan lagi (menolak TPPA), ada cara lain minta Raja-Raja pertimbangkan, apapun mesti bermula dari rakyat untuk mengerakkan usaha ke arah itu,”ujarnya.

No comments:

Post a Comment

Thank you for your idea. What you give, You get back.

Silat Melayu

DOA DOHA

WALI SONGO

Video Penjelasan Isu cincin RM 24 Juta.

WAJIB TONTON

Top Blogges

B. 10 Artikal Menarik Minggu ini.

C. Senarai Blog Wajib Baca Rakan Malaysia Transformasi Minda Rakyat