TERIMA KASIH


counters

MTMR

Tuesday, March 8, 2016

Bekas pegawai Goldman Sachs, syarikat perbankan pelaburan multinasional, disepina membantu siasatan berkaitan 1MDB oleh Biro Siasatan Persekutuan (FBI), Amerika Syarikat (AS).

Bekas pegawai Goldman Sachs, syarikat perbankan pelaburan multinasional, disepina membantu siasatan berkaitan 1MDB oleh Biro Siasatan Persekutuan (FBI), Amerika Syarikat (AS).

Bloomberg melaporkan sepina dikeluarkan terhadap Tim Leissner, yang pernah bertugas sebagai pengerusi operasi Asia Tenggara Goldman, Februari lalu tidak lama selepas meninggalkan syarikat itu.

Laporan itu memetik tiga pihak yang dimaklumkan berkaitan perkara itu.

Pihak-pihak itu dilapor berkata pendakwa-pendakwa di Jabatan Keadilan AS sedang menyiasat jika terdapat dana daripada 1MDB digelapkan oleh individu yang mempunyai kaitan politik di Malaysia.

“Pejabat FBI di New York mengepalai siasatan itu dan cuba menentukan jika terhadap sebarang undang-undang AS dilanggar, menurut seorang yang diberi taklimat berkaitan sepina dikeluarkan kepada Leissner,” menurut laporan itu.

Peguam Leissner tidak memberikan sebarang maklum balas kepada laporan Bloomberg itu. Manakala pejabat FBI di New Yorl dan Goldman enggan mengulasnya.

Siasatan terhadap 1MDB dan syarikat berkaitannya juga sedang dibuat di Switzerland, Singapura, Hong Kong, United Kingdom dan Malaysia sendiri.

1MDB, sebelum ini dikenali sebagai Terengganu Investment Authority (TIA), wujud hasil cetusan ilham Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak yang juga bertindak sebagai penasihatnya.

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sebelum ini menyiasat dakwaan kemasukan RM2.6 biiion daripada akaun pesisir pantai dan RM42 juga daripada syarikat negara SRC International ke akaun peribadi Najib.

The Wall Street Journal (WSJ) mendakwa dana RM2.6 bilion itu daripada entiti dikaitkan dengan 1MDB tetapi Najib berkata ia sumbangan politik dari Timur Tengah.

Peguam Negara Tan Sri Apandi Ali telah membersihkan nama perdana menteri daripada sebarang salah laku.

Berkaitan RM42 juta itu, Apandi berkata tiada keterangan yang boleh menunjukkan Najib tahu atau dimaklumkan terhadap kemasukan wang daripada SRC ke akaun-akaunnya.

Najib telah berulang kali menafikan menggunakan dana awam untuk tujuan peribadi.

No comments:

Post a Comment

Thank you for your idea. What you give, You get back.

Silat Melayu

DOA DOHA

WALI SONGO

Video Penjelasan Isu cincin RM 24 Juta.

WAJIB TONTON

Top Blogges

B. 10 Artikal Menarik Minggu ini.

C. Senarai Blog Wajib Baca Rakan Malaysia Transformasi Minda Rakyat