TERIMA KASIH


counters

MTMR

Sunday, July 13, 2014

Al-Fatihah:Sedikit ilmu utk dikongsikan walau pun semua dah tahu tapi kita ulangkaji semula tentang saat ALLAH SWT MENJAWAB AL-FATIHAH KITA"

Ramai sekali orang yang membacanya dengan tegesa-gesa tanpa pause dan seakan-akan ingin cepat menyelesaikan solatnya. Padahal di saat kita selesai membaca satu ayat dari surah Al-Fatihah tersebut, ALLAH SWT menjawab setiap ucapan kita.

Dalam Sebuah hadith Qudsi ALLAH SUBHANAHU WATA'ALA ber-Firman:

"Aku membahagi solat menjadi dua bahagian untuk AKU dan untuk Hamba-KU."

■ Artinya, tiga ayat di atas Iyyaka Na'budu Wa iyyaka nasta'in adalah Hak Allah, dan tiga ayat kebawahnya adalah urusan Hamba-NYA.

■ Ketika kita mengucapkan "Alhamdulillahi­Rabbil 'alamin". اَللّهُ menjawab: "Hamba-KU telah memuji-KU."

■ Ketika kita mengucapkan "Ar-Rahmanir-Ra­him", اَللّهُ menjawab: "Hamba-KU telah mengaagungkan-K­U."

■ Ketika kita mengucapkan "Maliki yaumiddin", اَللّهُ menjawab: "Hamba-KU memuja-KU."

■ Ketika kita mengucapkan “Iyyaka na’ budu wa iyyaka nasta’in”, اَللّهُ SWT menjawab: “Inilah perjanjian antara AKU dan hamba-KU.”

■ Ketika kita mengucapkan “Ihdinash shiratal mustaqiim, Shiratalladzina an’amta alaihim ghairil maghdhubi alaihim waladdhooliin.”­ اَللّهُ menjawab: “Inilah perjanjian antara AKU dan hamba-KU. Akan KU penuhi yang ia minta.” (HR. Muslim dan At-Tirmidzi)

■ Berhentilah sejenak setelah membaca setiap satu ayat. Rasakanlah jawaban indah dari اَللّهُ karena اَللّهُ SWT sedang menjawab ucapan kita.

■ Selanjutnya kita ucapkan "Aamiin" dengan ucapan yang lembut, sebab Malaikat pun sedang mengucapkan hal yang sama dengan kita.

■ Barangsiapa yang ucapan “Aamiin-nya” bersamaan dengan para Malaikat, maka اَللّهُ SWT akan memberikan Ampunan kepada-Nya.” (HR. Bukhari, Muslim, Abu Dawud)

Jika artikel Ini bermanafaat sila sampaikan kpd sahabat2 kita walaupun satu ayat

Sabda RASULULLAH SHALLALLAHU ALAIHI WASALLAM; "Siapa yang menyampaikan satu ilmu dan orang membaca serta mengamalkannya maka dia akan memperolehi pahala walaupun dia sudah tiada."
(HR. Muslim)

No comments:

Post a Comment

Thank you for your idea. What you give, You get back.

Silat Melayu

DOA DOHA

WALI SONGO

Video Penjelasan Isu cincin RM 24 Juta.

WAJIB TONTON

Top Blogges

B. 10 Artikal Menarik Minggu ini.

C. Senarai Blog Wajib Baca Rakan Malaysia Transformasi Minda Rakyat