TERIMA KASIH


counters

MTMR

Wednesday, June 11, 2014

Obama kecewa berlaku tembakkan rambang.

WASHINGTON: Presiden Barack Obama mengakui bahawa kekecewaan paling besarnya sejak memegang jawatan adalah ketidakmampuan Washington untuk merangka langkah pengawalan senjata berikutan beberapa kejadian tembakan di sekitar Amerika Syarikat.

“Kita kena fikir sedalam-dalamnya mengenai kejadian seperti ini. Ia sudah menjadi satu kebiasaan, seolah-olah kita tidak peduli dan sebagai bapa, saya begitu takut,” katanya dalam sesi soal jawab tajaan Tumblr di Rumah Putih semalam.

Kenyataannya dibuat berikutan kejadian tembakan rambang yang begitu kerap berlaku di sekitar Amerika, yang terbaru berlaku di Oregon High School semalam. Minggu lalu, seorang lelaki melepaskan tembakan di Universti Seattle Pacific.

Pada awal tahun lalu, Obama berusaha untuk mendapatkan kelulusan Kongres berikutan kejadian di sebuah sekolah di Newtown, Connecticut di mana 20 kanak-kanak terkorban.

Sejak itu, terdapat 74 lagi kejadian tembakan di sekolah dan kampus, menurut kumpulan Everytown for Gun Safety, yang mahukan undang-undang lebih ketat.

Bulan lalu, enam pelajar di Universiti California, Santa Barbara terbunuh dalam kejadian sama.

Obama mengakui bahawa salah satu kekecewaannya sebagai presiden ialah kegagalan untuk merangka peraturan mengenai pistol, dan menyatakan hanya Amerika Syarikat sahaja negara maju di dunia yang membiarkannya berlaku.
“Saya sanggup bekerja dengan sesiapa sahaja termasuk ahli sukan dan pemilik senjata untuk merangka sesuatu langkah tetapi sekarang untuk mendapatkan peraturan ringan melalui Kongres pun begitu susah dan kita patut berasa malu,” katanya. - Agensi

No comments:

Post a Comment

Thank you for your idea. What you give, You get back.

Silat Melayu

DOA DOHA

WALI SONGO

Video Penjelasan Isu cincin RM 24 Juta.

WAJIB TONTON

Top Blogges

B. 10 Artikal Menarik Minggu ini.

C. Senarai Blog Wajib Baca Rakan Malaysia Transformasi Minda Rakyat