TERIMA KASIH


counters

MTMR

Monday, April 14, 2014

Pasir Gudang: Kilang Plastik Misteri di tutup.??? Pekerja termanggu-manggu di pintu pagar.


Pasir Gudang: pekerja kilang Plastik terpaksa menanggung kesulitan setiap bulan bila gaji tidak di bayar mengikut janji yang di tetapkan. Kebanyakkan mereka menjangkau umur 40an. Mereka risau tentang peluang untuk mendapat pekerjaan lain.


Majikan membuat potongan KWSP dan SOSCO??? Adakah di carumkan ke dalam akaun pekerja sebgaimana tanggungjawab majikan yang di peruntukkan mengikut perundangan yang telah di tetapkan olih kerajaan Malaysia?

Berbagai persoalan dan keraguan yang di alami olih pekerja-pekerja tersebut. MTMR berharap majikan dapat bertanggungjawab kepada pekerjanya.

Apa yang Malaysia Transformasi Minda Rakyat (MTMR) di fahamkan, bermula awal bulan Mac 2014 syarikat tidak membayar gaji. Mereka selaku pekerja menanyakan status pembayaran gaji bulan Mac 2014 kepada pihak majikan dan pihak majikan telah berjanji untuk membayar sebelum 07.03.2014.

Walaubagaimanapun, tiada apa-apa pembayaran di buat kepada mereka. Sehingga ke tarikh 21.03.2014, majikan sudah menghentikan operasi syarikat dan mesin-mesin tidak beroperasi lagi. Tambahan lagi, semasa tempoh tersebut peralatan atau "tooling" yang digunakan juga telah diambil oleh klien syarikat kerana mereka menyatakan syarikat akan ditutup.

Majikan tidak memberikan sebarang memo atau notis kepada pekerja berkenaan penutupan operasi syarikat. Pada 24.03.2014 mereka ada datang bekerja namun syarikat sudah tutup. Mereka cuba hubungi pihak majikan untuk bertanyakan berkenaan pembayaraan baki gaji mereka serta apa-apa bayaran mengikut kelayakan  mereka namun gagal.

Oleh yang demikian, mereka tidak berpuas hati dengan tindakkan majikan tersebut serta ingin menuntut hak mereka yang sewajarnya. 

No comments:

Post a Comment

Thank you for your idea. What you give, You get back.

Silat Melayu

DOA DOHA

WALI SONGO

Video Penjelasan Isu cincin RM 24 Juta.

WAJIB TONTON

Top Blogges

B. 10 Artikal Menarik Minggu ini.

C. Senarai Blog Wajib Baca Rakan Malaysia Transformasi Minda Rakyat