TERIMA KASIH


counters

MTMR

Thursday, March 6, 2014

PARENTING TIPS 11: TIPS MEMBANGUNKAN ANAK DARI TIDUR

Salah satu daripada masalah besar ibu bapa ialah kesukaran mengejutkan anak dari tidur.

Tips kali ini memberikan contoh secara langsung bagaimana amalan terbaik membangunkan anak dari tidur. Kali ini ia berbentuk video, sebagai memenuhi permintaan ramai yang ingin melihat secara live amalan parenting kami. Maaf kualiti agak rendah sebab ini ...rakaman video lama dan ia adalah kandid, bukan filem/drama.

Dr Masjuki, Pengasas Rumah Pengasih Warga Prihatin yang mesra kami panggil AYAH adalah seorang yang tegas, tipikal seorang bapa gaya orang JAWA. Jika KESEMUA anak-anak beliau yang telah kami paparkan mempunyai jatidiri dan semangat juang yang tinggi adalah kerana beliau mampu turunkan jatidiri beliau dengan lancar. Soalnya apakah amalan atau tabiat beliau dalam membentuk dan mendidik anak sejak bayi? Ini yang menarik untuk sama-sama kita perhatikan.

Abu Rijal yang mesra dipanggil Ijal, adalah anak bongsu beliau yang berumur 5 tahun ketika rakaman video ini. Seumur ini Ijal sudah menghafal Surah-surah Juz Amma, sudah masuk pertandingan tilawah peringkat daerah dalam katagori tadika. Kini beliau sudah masuk pertandingan azan, Nasyid dan sebagainya. InsyaAllah akan kami upload sedikit klip hafazan dan rakaman kandid interaksi beliau dengan Ayah, termasuk bagaimana beliau dirotan juga kemudian nanti.

Sepertimana 7 orang anak-anak Ayah yang lain, Ijal yang kini darjah 4 juga petah berbicara, berwajah ceria, berani atas pentas dan agak cemerlang akademiknya. Ayah hanya tegas dan agak garang ketika anak-anaknya buat salah. Tapi ketika anak dalam keadaan patuh kita boleh lihat bagaimana Ayah membelai dengan penuh kasih sayang. Oleh itu hukuman paling berat dan ditakuti anak-anak Ayah ialah HUKUMAN MASA, iaitu bila Ayah tak izinkan mereka masuk bilik Ayah untuk bermesra. Sikap Ayah terhadap kami rakan-rakan co-founders yang berkerja sama-sama dengan beliau juga begitu.

Sebelum Ayah jatuh dan patah kaki dahulu, pejabat beliau di tingkat 3 RPWP. Beliau banyak melakukan kerja pejabat di waktu malam kerana siang terpaksa melakukan banyak kerja kasar membina bangunan. Lihat bagaimana setiap malam Abu Rijal bawa bantal dan selimut naik ke tingkat 3 untuk tidur atas lantai menemani Ayahnya.

BAGAIMANA AYAH BERHALUS MENGEJUT DAN MEMBANGUNKAN IJAL?

Ayah sangat minat dan mendalami bidang Psikologi dan mendapat distinction sewaktu di Universiti. Pesan Ayah, Jangan sekali-kali sergah anak atau menengking sewaktu mengejutkan mereka. Ini boleh mematikan jiwa mereka. Kita cuma perlu rapatkan diri, body contact, seakrab mungkin dengan anak sejak kecil, biar anak rasa hangat tubuh kita, berlaku energy transfer dan mereka akan sentiasa mengenang dan respek dengan kita.

Sebenarnya kebanyakkan Parenting Tips yang kami kongsikan adalah hasil uswah dari Ayah yang telah kami berjaya copy dalam mendidik anak-anak. Alhamdulillah kami merasa sangat beruntung.

Video ini telah lama kami gunakan untuk memberikan tunjuk ajar kepada semua para penjaga anak-anak di RPWP agar tidak sekali-kali mematikan mood anak di awal subuh ketika membangunkan mereka. Jika ini berlaku, anak-anak akan memulakan harinya dengan buruk dan tertekan pada hari itu. Pelajaran akan susah diterima, akal tidak akan berkembang.

PERHATIKAN VIDEO INI: AYAH MEMBANGUNKAN IJAL DALAM 2 EPISOD.

Episod Pertama ialah untuk menyedarkan dia akan sampainya waktu untuk bangun. Ayah lakukan sampai pasti ada tindakbalas dari Ijal, dalam video ini Ijal angkat badan memeluk Ayah. Ini menunjukkan bahawa dia telah sedar. Ayah beri respond semula kepada Ijal walaupun sekadar satu ciuman mesra. Kemudian Ayah biarkan semula seketika, siap selimutkan lagi dan beberapa minit kemudian Ayah ulangi lagi untuk membangunkan Ijal sepenuhnya.

Setelah Ijal bangun, Ayah iringi dengan pelukan dan ciuman. Bergantung kepada tahap sedar, Ayah iring juga dengan sedikit kata kata semangat, pujian dan kasih sayang. Kemudian setelah Ijal siap mandi dan beruniform, beliau naik semula bertemu Ayah untuk dapatkan izin ke sekolah pula. Perhatikan kali ini bagaimana Ayah melayan komunikasi Ijal, termasuk interaksi badan (body language). Menarik bukan?

Perhatikan juga bagaimana setiap kali Ijal respond pelukan Ayah dengan turut menepuk belakang Ayah. Lihat bagaimana Ijal menjawab soalan Ayah dan mengajukan soalan-soalan balas. Tindak balas ini harus dijadikan tanda yang mesej kita samada secara body language atau verbal telah sampai dan diproses oleh anak dengan baik.

Teknik ini kalau ibu yang buat mungkin kurang berkesan, kecuali ibu tunggal yang tiada pilihan, atau ketika si bapa tiada di rumah. Waktu ini ibu tentu sedang sibuk sediakan sarapan. Jadi bapalah yang kena buat. Sebab tu bapa pun kena belajar bangun awal. Sayang tu sayang jugalah. Sebagai bapa, kalau Ayah dah buat baik-baik Ijal tak mau bangun, nanti Ayah berdehem mengerang sikit, melompatlah dia bangun.

Bagi anda yang tidak yakin sebelum mencuba, ingatlah, tips ini bukan untuk kita lakukan sepanjang masa dan usia. Ia hanya satu pendekatan awal sebelum anak masuk darjah 1. Dalam video ini Ijal bangun jam 7.00 sebab Tadika mula 8.00am. Ijal dan rakan-rakan di RPWP telah bangun SENDIRI seawal 5.30 am, solat subuh berjemaah sejak darjah 1 lagi tanpa lagi Ayah panggil pun.

Sekarang ni kesemua mereka ada ikrar jam 6.30 pagi. Isnin Khamis pula kena bangun awal sikit sebab nak sahur untuk puasa sunat. Mana kami ada masa nak layan macam ni pada kesemua 65 anak yang residen, sampai besar? Jadi bila anak dah terbiasa, hari-hari mereka akan bangun sendiri sekarang. Mudah bukan? Lebih mudah lagi jika anak anda yang besar telah terlatih begini dan ketika anda semakin sibuk mencari nafkah, mereka pula lakukan pada adik-adiknya. Maka suburlah jiwa anak-anak anda kerana MEWAH DENGAN BELAIAN.

Ayah sendiri ada seorang anak Down Syndrome. Kami kagum bagaimana Ayah dan Mak Ibu boleh latih Nurhani sampai mampu menjaga kakaknya yang OKU tanpa sebarang masalah, berbanding dengan anak-anak OKU lain yang kami jaga. Semuanya bermula dari awal.

Amalan seterusnya setelah anak membesar ialah meneruskan ciuman, dakapan dan kata nasihat sewaktu mereka minta izin pergi dan bersalam waktu balik sekolah/Universiti. Ini Ayah teruskan sehingga kesemua anak-anaknya besar panjang. Menurut Ayah, setiap kali Ayah pulang lewat sewaktu berniaga dahulu, Ayah akan masuk bilik anak-anak dan kucup mereka yang sedang tidur, kadang-kadang betulkan selimut mereka (rujuk Parenting tips 2). Berkali-kali setiap hari kami memerhatikan adegan peluk cium Ayah dengan anak-anaknya.

Alhamdulillah kami bersyukur mendapat uswah itu secara live dan first hand. Kami sendiri bangga dan seronok bila sesekali dapat juga rasa peluk cium dengan Ayah. Waktu itu kami yang selama ini bingung mengurus keluarga menitis air mata kerana terlalu bersyukur mendapat tunjukajar secara lansung untuk mendidik anak-anak dari Ayah. Tak percaya? Tengok sendiri klip video raya baru-baru ni.

SELAMAT MENCUBA.

* Maaf Video tidak dapat diPaparkan.

No comments:

Post a Comment

Thank you for your idea. What you give, You get back.

Silat Melayu

DOA DOHA

WALI SONGO

Video Penjelasan Isu cincin RM 24 Juta.

WAJIB TONTON

Top Blogges

B. 10 Artikal Menarik Minggu ini.

C. Senarai Blog Wajib Baca Rakan Malaysia Transformasi Minda Rakyat