TERIMA KASIH


counters

MTMR

Friday, February 7, 2014

Takaful Ikhlas: Zalim kaut keuntungan menerusi aktiviti ihtikar

Sering kali kita mendengar atau berhadapan masalah kekurangan barang keperluan yang menjejaskan kehidupan harian pengguna terutama pada musim perayaan.

Gula, tepung dan minyak masak adalah antara bahan komoditi yang pernah dan sering kali mengalami kemerosotan penawaran sehingga tidak dapat menampung permintaan pengguna dalam pasaran.
 
Akibatnya, ia mempengaruhi harga pasaran bahan itu sekali gus membebankan pengguna. Ada banyak faktor yang menyebabkan berlakunya fenomena ini. Selain penyeludupan ke luar negara dengan kuantiti yang banyak, ia juga disebabkan oleh aktiviti menyorok barang oleh pengeluar.

Ketandusan akhlak

Dalam Istilah fiqh, menyorok barang disebut sebagai ihtika bagi mempengaruhi harga pasaran dengan sesuka hati. Lebih jelas perbuatan menyorok barang ini menunjukkan ketandusan akhlak dan etika dalam perniagaan.

Akibat sikap tamak dan rakus untuk mengaut keuntungan berlebihan. Peruncit pula terpaksa mengehadkan penjualan kepada pembeli kerana kekurangan stok. Hasilnya, pengguna mendapat kesan negatif kerana kekurangan barang di samping harga yang terus melambung tinggi.

Sabda Nabi SAW: “Barang siapa yang melakukan ihtikar akan makanan selama 40 hari, maka sesungguhnya ia telah terlepas daripada (hubungannya dengan) Allah dan Allah pun melepaskan (hubungan dengan) nya.” (Riwayat Ahmad dan Ibn Majah)

Sesiapa saja yang melakukannya atau bersekongkol untuk terbabit menjayakan aktiviti tidak bermoral ini, maka mereka akan mendapat balasan buruk di akhirat kelak kerana mendatangkan kemudaratan besar kepada masyarakat yang terpaksa membayar lebih tinggi bagi mendapatkan barangan keperluan walaupun dalam kuantiti sedikit.

Aktiviti ihtikar sebenarnya tidak akan mampu dilakukan secara sendirian kecuali apabila sesuatu syarikat atau entiti itu memonopoli pengeluaran bahan itu. Biasanya, aktiviti ini berlaku apabila membabitkan kerjasama ramai pihak terutama pengeluar, pemborong dan peruncit.

Sesungguhnya Nabi SAW melarang kita menentukan harga barang sewenang-wenangnya sehingga menzalimi orang lain. Bahkan, Nabi SAW sendiri tidak meletakkan harga tertentu kerana ia dipulangkan kepada permintaan dan penawaran yang berlaku dalam kegiatan ekonomi.

Imam al-Tirmizi meriwayatkan, daripada Anas bin Malik, “Pada masa Rasulullah SAW harga barangan asasi naik. Maka sahabat berkata: Wahai Rasulullah! Tetapkanlah harga barang untuk kami. Rasulullah menjawab: Sesungguhnya Allah, Dia-lah yang menetapkan harga, menyempitkan, melapangkan dan memberi rezeki. Sesungguhnya aku berharap ketika aku berjumpa dengan tuhanku (Allah), tidak ada seorangpun yang menuntut kepadaku kerana suatu kezaliman yang menyangkut urusan darah (nyawa) mahupun harta (ekonomi).” (Riwayat Tirmidzi)

Aktiviti ihtikar berkelompok

Dr Yusuf al-Qaradawi ketika mengulas persoalan ihtikar dalam bukunya Dawru al-Qiyam wa al-Akhlaq fi al-Iqtisad al-Islami, menyatakan jika aktiviti ihtikar dilakukan secara berkelompok dan berkumpulan, maka dosanya adalah lebih besar.

Ini kerana, semakin ramai yang terbabit maka semakin kuat dan besarlah pengaruh mereka kepada harga pasaran semasa. Justeru, mereka boleh untuk menaikkan harga sesuka hati tanpa menghiraukan bebanan yang terpaksa ditanggung pengguna lain.

Walaupun banyak usaha dilakukan kerajaan dalam menangani masalah ini, ia tidak akan berhasil selagi tiada kesedaran semua. Ingatlah, sebenarnya aktiviti ihtikar ini adalah satu kezaliman dan penganiayaan.

Kekayaan yang dibina melalui aktiviti ini di atas penderitaan pengguna. Sanggupkah kita membina kekayaan dengan kedukaan orang lain?

Allah SWT berfirman yang bermaksud: “Dan janganlah kamu memakan harta-harta sesama kamu dengan jalan yang batil .” (Surah al-Baqarah, ayat 188)

Kasih sayang dan belas kasihan antara satu sama lain perlu wujud dalam diri untuk mengekalkan keadilan dan kesaksamaan dalam meneruskan kegiatan ekonomi. Semaikan sifat amanah dan bertanggungjawab dalam diri supaya tiada pihak yang teraniaya.

Mungkin mereka yang tergamak melakukan tindakan tidak bermoral ini cepat memperoleh kekayaan. Namun, yakinlah kekayaan yang diperoleh dengan cara bercanggah syariah pastinya akan hilang keberkatan dan ia hanya bersifat sementara. Pasti Allah SWT membalas segala-galanya.

No comments:

Post a Comment

Thank you for your idea. What you give, You get back.

Silat Melayu

DOA DOHA

WALI SONGO

Video Penjelasan Isu cincin RM 24 Juta.

WAJIB TONTON

Top Blogges

B. 10 Artikal Menarik Minggu ini.

C. Senarai Blog Wajib Baca Rakan Malaysia Transformasi Minda Rakyat