TERIMA KASIH


counters

MTMR

Wednesday, January 1, 2014

Rujuk sirah Rasulullah atasi permasalahan

Jangan jadikan perbezaan pendapat meleraikan kasih sayang sesama ummah

Perasaan kasih sayang dan cinta kepada Rasulullah SAW akan wujud dalam hati apabila seseorang itu memahami keistimewaan Baginda sebagai 'rahmat kepada sekalian alam' melalui sirah hidup Baginda yang diutuskan Allah SWT sebagai Nabi terakhir.
Ditekankan lagi, dengan syarat memahami sirah Rasulullah SAW iaitu perjalanan hidup Baginda, bukan biografi Nabi Muhammad SAW seperti anggapan kebanyakan umat Islam kerana sirah dan biografi tidak sama.
Nabi Muhammad beritahu, jika ingin Allah SWT sayangkan kamu, ikutlah aku. Bagaimana hendak menunaikan haji, solat, tidak ada alternatif lain melainkan mengikut cara Nabi” Sheikh Abdul Aziz Ahmed Fredericks, Penceramah Sirah bermaksud perjalanan hidup, maka sirah Rasulullah SAW merujuk kepada perjalanan hidup Baginda. Justeru, jika kita faham sirah Rasulullah SAW, kita akan faham segala-galanya dan sedar bahawa kehidupan kita sebenarnya sangat berkait dengan sirah Rasulullah SAW.

Andai hidup kita tidak terkait dengan sirah Rasulullah SAW, maka itulah yang dimaksudkan sebagai biografi iaitu kisah yang dibaca atau sekali sekala dirujuk ketika sambutan Maulidur Rasul.

Begitulah pengenalan ceramah khas bertajuk ‘Rasulullah SAW - Rahmat untuk sekalian alam’ yang disampaikan Sheikh Abdul Aziz Ahmed Fredericks.

Penceramah berasal dari Nottingham, United Kingdom dan kini menetap di Glasgow, Scotland, itu berjaya menarik minat hadirin yang memenuhi Dewan Besar Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM) dengan menyuntik perasaan kasih serta cinta kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW.

“Rahmat untuk sekalian alam adalah perkataan menarik kerana jika ada planet atau dunia lain, ia termasuk dalam alam itu kerana Muhammad dihantar ke dimensi ini bukan hanya untuk manusia, haiwan, juga makhluk lain,” katanya.

Kasih sayang asas hubungan

Beliau memberi contoh menarik yang mudah difahami berhubung inti pati ceramahnya iaitu kasih sayang yang menjadi asas kepada pemahaman yang benar terhadap ajaran agama Islam dibawa Rasulullah SAW.

Katanya, kisah Rasulullah SAW bercakap dengan unta, memeluk pokok, mengutip batu yang bertasbih serta perjalanan Israk dan Mikraj dengan Jibril, bukan hanya cerita keajaiban tetapi menjelaskan hubungan sesama makhluk yang dijadikan Allah SWT berasaskan kepada kasih sayang.

Sheikh Abdul Aziz berkata, Nabi Muhammad SAW satu-satunya yang membolehkan manusia mendapat kasih sayang Allah SWT kerana kehidupan seharian manusia tidak dapat lari daripada sirah Baginda.

Maknanya, setiap amal, perbuatan dan arah tuju kehidupan manusia perlu selari dengan apa yang dilalui atau dilakukan Baginda sepanjang hayatnya baik dari sudut keimanan, cara beribadah serta bermuamalah.

“Nabi Muhammad beritahu, jika ingin Allah SWT sayangkan kamu, ikutlah aku. Bagaimana hendak menunaikan haji, Nabi kata ambil daripadaku cara buat haji. Begitu juga solat, tidak ada alternatif lain melainkan mengikut cara Nabi bersolat,” katanya.

Katanya, istimewanya perasaan cinta dan kasih sayang terhadap Rasulullah SAW, hingga ia boleh mengubah cita rasa seseorang terhadap makanan kerana apabila seseorang mencintai seorang lain, dia ingin sekali menyukai apa saja disukai orang yang dicintai.

Anas bin Malik mempunyai hubungan istimewa dengan Rasulullah SAW kerana beliau membesar dalam rumah Baginda. Anas tidak suka zukini tetapi disebabkan Rasulullah SAW mencampurkan zukini dalam masakan Baginda dan memakannya, maka Anas merasa nikmat memakan zukini.

Maknanya, makanan juga merasa sedap hanya kerana makanan itu dimakan Rasulullah SAW dan itulah yang dikatakan sebagai rahmat kasih sayang. Kata Anas, “Saya tidak suka kau (zukini), tetapi Nabi suka. Sejak itu, saya suka zukini.”

Sheikh Abdul Aziz turut mengulas isu dibangkitkan kepadanya mengenai perselisihan mengenai perbezaan mazhab yang berlaku dalam kalangan umat Islam di negara ini yang penting untuk dikaitkan dengan sirah.

Katanya, mazhab bukan masalah ummah tetapi apa yang dibincangkan dalam mazhab menimbulkan masalah walaupun Rasulullah SAW sudah menegaskan dalam sabda Baginda supaya umat Islam mengambil apa yang benar daripada Baginda.

“Sahabat selepas menunaikan haji datang berjumpa Rasulullah SAW dan berkata dia melontar tetapi tidak buat itu, seorang lagi datang dan beritahu dia melontar, tawaf dan saie tetapi tidak buat yang lain. Nabi berkata, jangan bimbang buat saja.

“Oleh itu, jika kita melihat orang solat lain sikit, jangan terus marah kerana itulah rahmat Rasulullah SAW kepada sekalian alam. Baginda ingin mereka gunakan intelek dalam situasi tertentu dan Baginda membenarkan kerana ingin memudahkan umatnya,” katanya.

Beliau turut memberi contoh sahabat yang dihantar kepada Bani Khuraizah yang mengkhianati Islam dengan pesanan supaya tidak berhenti untuk solat Asar, tetapi ada sahabat yang berhenti menunaikan solat. Apabila kembali, mereka berjumpa Baginda.

Tenangkan ketegangan

Jawapan diterima akhirnya menenangkan ketegangan yang dirasakan sahabat kerana gusar apakah tindakan mereka menunaikan dan tidak menunaikan solat itu betul. Nabi berkata kedua-dua mereka benar.

Sheikh Abdul Aziz berkata, dalam ibadah juga ada rahmat kerana apa yang dilakukan sahabat adalah apa yang mereka lihat Rasulullah SAW lakukan. Justeru, perbezaan tidak sepatutnya dijadikan isu kerana apabila menjadi isu, ia akan menimbulkan konflik.

Konflik hanya akan memecahbelahkan ummah dan tindakan perlu diambil ialah memperbetulkan keadaan dengan merujuk kepada sirah. Bagaimanapun katanya, kita bukan saja memerlukan orang yang hanya tahu sirah saja tetapi faham situasi sebenarnya.

Mungkin kisah diceritakan beliau boleh memberi kefahaman kepada kita. Rasulullah SAW ketika sampai ke Makkah terus menunaikan solat Zuhur. Baginda boleh memusnahkan berhala yang ada di sekitar Kaabah sebelum menunaikan solat, sebaliknya Baginda tidak melakukannya.

Kini, sebahagian umat Islam minoriti di Barat berdepan masalah mencari tempat untuk menunaikan solat seperti pelajar yang bersekolah di sekolah awam. Bolehkah mereka menunaikan solat sedangkan ada patung Mother Mary dalam premis itu?

Jika merujuk kepada sirah Baginda, adakah wajar tindakan orang Islam memusnahkan patung penganut agama lain sekarang ini sedangkan tindakan itu hanya akan menimbulkan konflik antara masyarakat pelbagai agama? Bersamalah kita fikirkan.

No comments:

Post a Comment

Thank you for your idea. What you give, You get back.

Silat Melayu

DOA DOHA

WALI SONGO

Video Penjelasan Isu cincin RM 24 Juta.

WAJIB TONTON

Top Blogges

B. 10 Artikal Menarik Minggu ini.

C. Senarai Blog Wajib Baca Rakan Malaysia Transformasi Minda Rakyat