TERIMA KASIH


counters

MTMR

Thursday, January 9, 2014

Perhimpunan di Putrajaya: Tindakan tegas jika sertai

Perhimpunan di Putrajaya: Tindakan tegas  jika sertai
Kuala Lumpur: Polis memberi amaran akan bertindak terhadap penganjur dan peserta perhimpunan yang dirancang pihak tertentu di sekitar Putrajaya dan Kuala Lumpur jika menyalahi Akta Perhimpunan Aman 2012 .


Perhimpunan itu dirancang selepas pihak berkaitan dikatakan tidak puas hati apabila demonstrasi sama yang diadakan di Dataran Merdeka pada malam tahun baru sehingga menimbulkan kacau-bilau gagal mendapat sokongan.
Sabit kesalahan boleh dikenakan denda maksimum RM10,000.

Ketua Polis Daerah Putrajaya, Asisten Komisioner Abdul Razak Abdul Majid, berkata penganjuran setiap perhimpunan perlu mematuhi akta berkenaan, termasuk memberi notis kepada polis 10 hari lebih awal daripada tarikh dirancang, manakala kelulusannya bukan automatik.

Kaji setiap permohonan

Setiap permohonan untuk mengadakan perhimpunan akan dikaji dan kita akan panggil penganjur supaya menjelaskan matlamat perhimpunan.

Namun, setakat ini polis tidak menerima sebarang permohonan daripada mana-mana pihak untuk mengadakan perhimpunan di Putrajaya, katanya ketika dihubungi BH, semalam.

Beliau diminta mengulas gerakan pihak tertentu menghasut rakyat menerusi media sosial supaya mengundi tiga lokasi tertentu, termasuk Putrajaya untuk menganjurkan perhimpunan kononnya untuk menuntut keadilan dan membela hak rakyat termasuk membantah kenaikan kos sara hidup.

Pengundian lokasi perhimpunan itu dikesan giat dijalankan sejak kelmarin dengan Putrajaya mendahului carta, diikuti KLIA dan plaza tol Sungai Besi, manakala tarikh penganjurannya dipercayai awal Mac ini.

Mengulas lanjut, Abdul Razak berkata pihaknya akan memantau aktiviti itu dan akan mengambil tindakan sewajarnya.

Pihak terbabit juga dilihat menyasarkan golongan belia dan mahasiswa untuk menyertainya.

No comments:

Post a Comment

Thank you for your idea. What you give, You get back.

Silat Melayu

DOA DOHA

WALI SONGO

Video Penjelasan Isu cincin RM 24 Juta.

WAJIB TONTON

Top Blogges

B. 10 Artikal Menarik Minggu ini.

C. Senarai Blog Wajib Baca Rakan Malaysia Transformasi Minda Rakyat