TERIMA KASIH


counters

MTMR

Tuesday, May 14, 2013

Isu Lahad Datu : 12 Jun Pendengaran Membatalkan Pernyataan Pembelaan Tian Chua



KUALA LUMPUR - Mahkamah Tinggi hari ini menetapkan 12 Jun untuk mendengar permohonan Umno bagi membatalkan pernyataan pembelaan Naib Presiden PKR, Tian Chua dan dua lagi dalam kes saman berhubung artikel berkaitan pencerobohan di Lahad Datu.

Hakim Rosilah Yop menetapkan tarikh itu di dalam kamar dengan dihadiri peguam Raihanah Ariffin yang mewakili Setiausaha Kerja Umno, Datuk Ab Rauf Yusoh dan peguam S.H Tan mewakili Tian Chua atau nama sebenarnya Chua Tian Chang dan dua yang lain.

Bercakap kepada pemberita, Raihanah berkata Umno memfailkan permohonan itu 7 Mei lepas atas alasan pembelaan ketiga-tiga defendan itu bersifat remeh, menyusahkan dan menyalahguna proses mahkamah.

Pada 11 April lalu, Ab Rauf memfailkan saman fitnah terhadap Tian Chua, Editor KeadilanDaily.com, Fazallah Pit dan penulis artikel itu, Aisha Geoffrey yang diterbitkan dalam portal KeadilanDaily.com.

Dalam pernyataan tuntutan, Ab Rauf mendakwa Tian Chua mengeluarkan kata-kata fitnah di dalam artikel "Insiden tembakan di Lahad Datu konspirasi terancang Umno" yang telah dilaporkan dan diterbitkan oleh KeadilanDaily pada 1 Mac lepas ketika ditemu ramah oleh wartawan portal itu.

Beliau juga menuntut ganti rugi am, teruk dan teladan, permohonan maaf secara bertulis oleh defendan untuk diterbitkan dalam semua akhbar, faedah, kos dan lain-lain perintah selanjutnya yang dianggap sesuai oleh mahkamah. - Bernama

No comments:

Post a Comment

Thank you for your idea. What you give, You get back.

Silat Melayu

DOA DOHA

WALI SONGO

Video Penjelasan Isu cincin RM 24 Juta.

WAJIB TONTON

Top Blogges

B. 10 Artikal Menarik Minggu ini.

C. Senarai Blog Wajib Baca Rakan Malaysia Transformasi Minda Rakyat