TERIMA KASIH


counters

MTMR

Monday, December 9, 2013

Microsoft cipta baju dalam pintar

Washington: Pelbagai peranti pelbagai guna semakin mendapat tempat dalam pasaran barangan elektronik pengguna termasuk jam pintar yang diperkenalkan Samsung Galaxy Gear, Nike Fuel Band dan Google Glass.

Terkini Microsoft turut menyertai saingan dengan membangunkan ‘smart bra’ atau ‘baju dalam pintar’ yang boleh mengukur keadaan emosi seseorang.
 
Malah, alat itu juga boleh mengawal corak pemakanan dengan menghantar isyarat kepada telefon pintar sekiranya pemakai terlebih makan.

Baju dalam pintas berkenaan dipasang pengimbas yang mengukur kadar jantung dan pernafasan, keadaan kulit malah pergerakan si pemakainya.

Semua data kemudian dihantar kepada aplikasi telefon mudah alih melalui Bluetooth.

Dalam penyelidikan mereka, saintis Microsoft menerangkan bahawa baju dalam menjadi pilihan kerana ia membenarkan sensor atau alat pengimbas dekat dengan jantung.

Ia dipasang pada pad penyerap yang akan berada di tengah-tengah bahagian dada pengguna, setiap satu di sebelah tulang rusuk mereka selain dalam cawan coli terbabit di bawah buah dada.
Sistem memujuk

Saintis kemudian dapat mengaitkan data masa sebenar dengan maklumat sejarah mengenai emosi corak pemakanan si pemakai dan menggerakkan penggera ke telefon mudah alih sebelum mereka mula makan dengan selesa.

Reka bentuk coli terbabit didedahkan oleh sepasukan saintis dalam kertas penyelidikan mereka di Pusat Penyelidikan Microsoft bertajuk Food and Mood: Just-in-Time Support for Emotional Eating.

Kajian terbabit memberi tumpuan kepada pembinaan satu sistem memujuk ketika makan dengan beremosi.

Peserta diminta memakai sistem pengesan baju dalam terbabit dan melaporkan emosi mereka untuk 4-6 jam sehari sepanjang kira-kira empat hari.

Saintis mengakui bahawa kajian itu membosankan kerana peserta perlu memakai prototaip yang perlu dicaj semula setiap 3-4 jam yang memerlukan mereka membuka baju dalam terbabit.

“Berdasarkan keputusan, kami merumuskan bahawa sistem ini boleh dilaksanakan.

“Bagaimanapun kami akan terus meneroka untuk membina sistem sebenar yang boleh menghadapi cabaran setiap hari tanpa menghadapi masalah bateri, keselesaan dan sesuai untuk lelaki dan wanita.” - AGENSI

No comments:

Post a Comment

Thank you for your idea. What you give, You get back.

Silat Melayu

DOA DOHA

WALI SONGO

Video Penjelasan Isu cincin RM 24 Juta.

WAJIB TONTON

Top Blogges

B. 10 Artikal Menarik Minggu ini.

C. Senarai Blog Wajib Baca Rakan Malaysia Transformasi Minda Rakyat