Google+ Followers

TERIMA KASIH

MTMR

Thursday, April 21, 2016

DAULAT TUANKU: SULTAN JOHOR BERANGKAT KE BRITISH COLUMBIA DI NEGARA KANADA.

Sultan Ibrahim Ibni Almarhum Sultan Iskandar, Sultan Johor, telah berangkat ke British Columbia dinegara Kanada.

Para pembesar dari wilayah tersebut telah secara rasminya melawat Tuanku Sultan di Istana Pasir Pelangi pada 23hb Mac 2016, bersempena dengan Hari Ulangtahun Keputeraan Baginda, untuk menyampaikan undangan rasmi daripada Leftenan Gabenor, The Honourable Judith Guichon.

Wilayah British Columbia dikenali dengan kecantikannya semulajadinya. Aset ketaranya adalah arang, tembaga, zink, emas, perak, nikel, besi serta minyak dan gas asli.

Pembalakan dituai dari hutan yang meliputi kira-kira dua pertiga daripada wilayah tersebut serta aktivi memancing adalah juga sebahagian besar sumber ekonominya.

Sultan Ibrahim bertitah,
"Saya berharap ini adalah satu lawatan yang menarik. Apabila saya berkunjung ke luar negara, saya mengambil peluang untuk memperbelajari cara-cara yang dilakukan disana. Kaedah yang positif yang boleh digunakan di Johor Darul Ta'zim akan dicontohi untuk penambahan baik negeri serta untuk kebaikan raykat jelata.

Ketika saya berada diluar negara, Tunku Mahkota Tunku Ismail, Pemangku Raja Johor, akan bertanggunjawap melaksanakan tugas-tugas hal-ehwal negeri."

Tuanku Sultan berharap rakyat jelata akan memberikan sokongan dan kesetiaan yang sama juga kepada Tunku Ismail.

With one overseas investigation, the report said that more than $1 billion was deposited from 2011 to 2013, far more than the $681 million earlier identified?

KUALA LUMPUR: Deposits into Malaysian Prime Minister Najib Razak’s bank accounts ran to hundreds of millions of dollars more than previously identified by probes into state fund 1Malaysia Development Berhad, the Wall Street Journal reported on Monday.

Citing two unnamed people familiar with flows into Najib’s accounts and a person familiar with one overseas investigation, the report said that more than $1 billion was deposited from 2011 to 2013, far more than the $681 million earlier identified.

The paper said global investigators believe much of the $1 billion originated with the state fund, known as 1MDB, but did not specify where the extra money came from or what happened to it.

The report contradicts a conclusion reached recently by Malaysia’s chief law officer.

Attorney-General Mohamed Apandi Ali cleared Najib in January of any corruption or criminal offences, saying the $681 million transferred into Najib’s account was a gift from a member of Saudi Arabia’s royal family and that most of it was returned.

The prime minister’s office had no immediate comment, a spokesman said when contacted by Reuters.

Najib has been buffeted for months by allegations of graft and financial mismanagement at debt-burdened 1MDB and in particular by revelations of the transfer of around $681 million into his account in 2013.

He has denied wrongdoing, saying the funds were a legal political donation and he did not take any money for personal gain.

The Wall Street Journal report said money beyond the $681 million arrived in Najib’s account in 2011 and 2012.

It said investigators in two countries believed funds originated from 1MDB and moved through a complex web of transactions. Najib is chairman of the board of advisors to IMDB, a fund set up in 2009, when he came to office, to invest in projects of national importance.

In response to the WSJ report, 1MDB said it has consistently maintained that it has not paid any funds to the personal accounts of the Prime Minister.

“This has been reiterated by multiple lawful authorities including the Malaysian Anti-Corruption Commission, the Malaysian Attorney General, and various reputable international publications, who have confirmed that these funds came from Saudi Arabia,” it said in an email response.

Probes into the fund’s finances have been opened in Malaysia, the United States, Switzerland, Hong Kong, Singapore and Abu Dhabi, the Wall Street Journal said.

– Reuters

DYAM TUNKU MAHKOTA PEMANGKU RAJA JOHOR BERKENAN MELAWAT ADIK MOHD FIKRI HAKIM

YAM Brigadier Jeneral Tunku Ismail Ibni Sultan Ibrahim, Tunku Mahkota Pemangku Raja Johor berkenan melawat adik Mohd Fikri Hakim, pesakit jantung berlubang kronik yang dilaporkan amat teringin berjumpa dengan baginda menurut laporan akhbar tempoh hari. Baginda yang berangkat ke Muar untuk bertemu Mohd Fikri yang mesra dipanggil Acan sebaik selesai majlis rasmi di Johor Bahru, turut mengurniakan jersi JDT yang tertera nama 'Acan 01' pada pertemuan tersebut. Pastinya kehadiran baginda menjadi satu episod istimewa buat Acan dalam perjuangannya melawan penyakit yang dihidapinya. Sewaktu perjumpaan tersebut, Acan dimaklumkan supaya menjalani rawatan di Institut Jantung Negara (IJN) atau dimana mana di dunia dan segala kos perubatan akan dibiayai sepenuhnya oleh JDT.Allah Peliharakan Sultan.

---

HRH REGENT OF JOHOR VISITS MOHD FIKRI HAKIM

HRH Brigadier General Tunku Ismail Ibni Sultan Ibrahim, Regent of Johor, visited Mohd Fikri Hakim, a heart patient who, according to news reports, expressed his wish to meet His Royal Highness. His Royal Highness travelled to Muar to meet Mohd Fikri, who is also fondly known as Acan, as soon as an official event in Johor Bahru concluded and also gifted a JDT jersey with the name 'Acan 01' during the meeting. The meeting with His Royal Highness will be a special memory for Acan in his battle with the heart disease. During the meeting, Acan was told to undergo treatment at the National Heart Institute or anywhere in the world and all medical costs will be fully borned by JDT. Allah Peliharakan Sultan.

Kepada Allah Kami Berserah
#HarimauSelatan
#PermataSelatan
#JewelOfTheSouth
#JohorMestiSentiasaJadiJohor

NAZIR KESAL AGIH RM28 JUTA WANG KEPADA PEMIMPIN BN?

KUALA LUMPUR — Pengerusi Kumpulan CIMB, Datuk Seri Nazir Razak bercuti mulai hari ini berikutan siasatan dalaman mengenai US$7 juta (RM28 juta) yang beliau bantu agihkan menjelang pilihanraya umum ke-13 yang lalu.

Bercakap kepada pemberita hari ini, Nazir berkata, semakan dalaman itu yang bermula pada 5 April dijangka tamat dalam tempoh beberapa minggu.

Menurutnya, lembaga pengarah telah mengambil Ernst & Young sebagai juruaudit luar bagi membantu dalam proses semakan berkenaan.

“Untuk rekod, kejadian itu berlaku tiga tahun lepas, iaitu pada 2013.

“Abang saya meminta sedikit bantuan dan saya telah bersetuju selepas saya menilai yang ia tidak akan terlibat dengan sesuatu yang melangggar undang-undang atau menyalahgunakan kedudukan saya atau sebarang penggunaan kurang wajar sumber CIMB,” katanya.

Nazir menekankan yang tidak ada pemindahan dana lain yang diminta Najib, selain daripada US$7 juta berkenaan.

Beliau membacakan kenyataan yang dibacakan kepada pemegang saham di mesyuarat agung tahunan Kumpulan CIMB kepada media, yang memberi alasan mengapa beliau mengambil cuti itu.

Turut hadir ialah Ketua Pegawai Eksekutif, Datuk Seri Tengku Zafrul Aziz.

Nazir berkata, semakan itu dimulakan berikutan laporan berita yang mengesahkan yang beliau telah menerima US$7 juta ke dalam akaunnya daripada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, yang juga abangnya.

“Apabila semakan itu siap, lembaga pengarah akan membincangkannya dan kemudian membuat keputusan sama ada menerima saya balik (atau tidak),” tambahnya.

Nazir berkata, beliau bertindak berdasarkan apa yang diketahui pada waktu itu dan menyesal dengan tindakan itu berikutan kontroversi mengenai 1MDB serta sumber pembiayaan politik sejak 2014.

“Saya tidak akan meletakkan reputasi saya dan juga CIMB pada risiko itu secara sengaja,” kata Nazir, dengan menambah yang beliau menyokong tindakan lembaga pengarah untuk menerima penjelasan penuh beliau serta memulakan semakan bebas daripada Ernst & Young.

Menurutnya, beliau telah memilih untuk membuat pengumuman hari ini agar beliau boleh menerangkan kepada pemmegang saham secara langsung serta memenuhi tanggungjawabnya untuk mempengerusikan mesyuarat pemegang saham itu.

Sementara itu, Tengku Zafrul berkata, tindakan Nazir itu dibuat secara sukarela.

Beliau dan Nazir berkata, tidak ada pengganti sementara untuk jawatan pengerusi kumpulan itu ketika Nazir bercuti.

Luahan rasa kecewa (mungkin juga marah) seorang ahli UMNO?

Tak payahlah nak tuduh orang yang kritik Najib sebagai menentang UMNO kerana sekarang ni Najib yang menjahanamkan UMNO, Najib yang sabotaj UMNO dengan membiarkan UMNO menjadi mangsa akibat cara Najib mengendalikan isu yang menjadi perhatian ramai, tak pasal-pasal masalah peribadi Najib dah diheret menjadi masalah UMNO hingga UMNO pula yang teruk menanggung beban yang bukannya beban UMNO pun.

Najib tak payalah nak suruh orang lain jawab bagi pihaknya, pasal apa Najib nak suruh ahli UMNO menjawab segala pertanyaan yang ditanya kepada Najib pula, yang ditanya adalah Najib, yang buat hal pun adalah Najib, bukannya ahli UMNO, Nak jawab macam mana kalau ahli sendiri pun tak tahu maklumat apa yang mereka nak jawab.

Macam RM 15.4 bilion pelaburan 1MDB di dalam Brazen Sky, GIL Fund, dan Aabar Deposit, pelaburan itu dibuat oleh Najib dan kuncu-kuncunya, dalam bidang apa pun tak tahulah, tak diberitahu, di mana pelaburan itu dibuat pun tak diberitahu, bukannya ahli UMNO yang 3 juta orang ni yang buat pelaburan itu, bila rakyat tanya dalam bidang apa pelaburan itu dibuat dan di mana pelaburan itu dibuat, apa ahli UMNO nak jawab?

Dalam isu RM 2.63 bilion pula, apakah itu derma kepada UMNO? siapakah pendermanya, dari mana sumber derma itu, perlu dijelaskan, tapi Najib tak jelaskan. Wang itu Najib yang terima dan dimasukkan ke dalam akaun Najib, bukannya 3 juta orang ahli UMNO yang terima wang itu dan wang itu tak dimasukkan ke dalam akaun ahli UMNO 3 juta orang pun, malahan yang gunakan wang itu adalah Najib, bukannya ahli UMNO, jadi apa yang 3 juta ahli UMNO nak jawab dari mana sumber wang itu, siapa pendermanya, malahan ditanya mana buktinya wang itu diserahkan kepada UMNO, apa yang 3 juta ahli UMNO nak jawab sedangkan bukan mereka yang buat semua itu, tapi Najib, pasal apa Najib nak suruh ahli UMNO jawab pula. Kalau derma untuk UMNO dan dimasukkan ke dalam akaun peribadi Najib kononnya Tok Arab tu ikhlas, tapi ada ke bukti Najib menyerahkan wang itu kepada UMNO untuk diisytiharkan sebagai harta parti? Malahan apakah wang RM 2.63 bilion bersamaan USD 700 juta itu diisytiharkan oleh parti dalam Penyata Kewangan UMNO 2013 yang dihantar bersama-saman Minit Mesyuarat Perhimpunan Agung UMNO 2013 serta Penyata Jawatankuasa yang perlu dihantar oleh UMNO kepada Pendaftar Pertubuhan? Kalau Najib tak serahkan wang itu kepada parti, macam mana pula Najib boleh kata itu wang derma untuk UMNO? Kalau Najib tak serahkan kepada UMNO, maka Najib telah mengunakan wang itu secara salah dan boleh didakwa pecah amanah.

Itu tak termasuk lagi pembelian stesen janakuasa elektrik yang dah nak luput lesen operasinya lagi dua tiga tahun, dibeli dengan harga RM 18 bilion, malahan ada stesen janakuasa, Genting Sanyen, harga pasaran RM 400 juta, tapi pembelian oleh 1MDB dengan kelulusan oleh Najib dengan harga RM 2.3 bilion, lebih RM 1.9 bilion berbanding harga sebenar, hampir 5 kali ganda lebih tinggi dari harga sebenar, itu Najib yang luluskan pembelian itu, bukannya ahli UMNO 3 juta orang yang luluskan pembelian itu, jadi apahal Najib nak suruh ahli UMNO 3 juta yang tak tahu menahu pasal jual beli stesen elektrik yang bermasalah itu menjawab pula bagi pihak Najib sedangkan mereka tak ada maklumat lengkap pun, Najib yang buat masalah tu, pasal apa tak jawab?

Ahli UMNO sekalian, bolehkah tuan-tuan / puan-puan semua jawab mengenai kegagalan Edra Energy, anak syarikat 1MDB yang memperolehi projek membina dan membekalkan tenaga elektrik kepada TNB iaitu Jimah Timur 3B. Dalam isu ini, walaupun Edra Energy dapat kontrak tersebut, tapi Edra Energy tak mampu pun nak bina malahan nak sediakan tapak projek pun Edra Energy tak mampu, maka persoalannya adalah mana perginya wang Edra Energy? Sedarlah semua bahawa Edra Energy tak buat apa-apa pembangunan lagi pun terhadap projek Jimah Timur 3B ini, tapak projek pun tak ada lagi.

Satu lagi, tak pasal-pasal TNB dipaksa melabur di dalam projek Jimah Timur 3B dengan pelaburan RM 11.7 bilion, tak dijelaskan pula berapakah nilai ekuiti yang dijual oleh 1MDB kepada TNB pun tak diketahui, lihatlah dengan senang-senang sahaja 1MDB buat projek cara ‘ali baba’ dapat projek lepas tu bebankan kepada GLC untuk selesaikan masalah 1MDB pula, kemudian 1MDB senang-senang dapatkan wang dari GLC itu dengan alasan jualan ekuiti projek.

Walau apa pun, ahli-ahli UMNO perlu pilih nak selamatkan UMNO atau nak jadi balaci Najib. Fikirlah wahai ahli-ahli UMNO sekalian. Najib buat masalah, dia suruh 3 juta ahli UMNO yang tak tahu apa-apa pasal masalahnya itu pula yang jawab, apahal ni?

Senangnya cara Najib, dia buat hal, lepas tu suruh ahli UMNO jawab pula, Najib pula bersenang lenang buat masalah lagi, lepas tu ahli UMNO dikerah untuk jawabnya lagi, maka ahli UMNO hanya jadi tukang kutip taik Najib sahajalah, Najib syok berak merata-rata, kemudiannya dikerahkan ahli UMNO untuk kutip taik Najib itu, lepas tu siap suruh ahli UMNO basuh

Ingat tuan-tuan dan puan-puan, kita bukan pembangkang, di mana jika pemimpinnya liwat, berzina, menipu, pecah amanah dan buat pelbagai kesalahan kita tutup mata dan terima bulat-bulat. Kita beragama Islam dan kita ada Quran sebagai kitab kita. Salah tetap salah, itu lah dia UMNO dan sejarah kemegahannya

Anggota PAC terkilan maklumat dalam kedua-dua ayat telah dipersetujui dari BN dan Pembangkang untuk dimasukkan dalam laporan 1MDB? Tiada dalam laporan PAC!!!

Pada hari Selasa, Anggota Parlimen DAP Tony Pua mendakwa beberapa ayat dalam laporan akhir 1Malaysia Development Berhad (1MDB) telah dikeluarkan, antaranya mengenai perbincangan antara pegawai Jabatan Audit Negara dan anggota PAC.

Ayat seterusnya yang dikeluarkan ialah mengenai perbincangan anggota PAC dan pegawai kerajaan yang terbabit dalam menyediakan laporan 1MDB tersebut, kata nggota Parlimen Petaling Jaya Utara itu.

Pua yang juga anggota PAC berkata maklumat dalam kedua-dua ayat itu telah dipersetujui anggota PAC daripada BN dan pembangkang untuk dimasukkan dalam laporan 1MDB.

Mengulas lanjut, Hasan berkata apa jua maklumat diterima pada saat akhir bersifat sulit dan rahsia; serta maklumat berstatus risikan dan bukan untuk laporan awam, ia tidak perlu dimasukkan ke dalam laporan PAC.

Jika maklumat berkenaan dimasukkan sebagai sebahagian daripada kandungan laporan PAC, ia secara jelas boleh menjejaskan integriti, kewibawaan dan kredibiliti PAC itu sendiri sebagai jawatankuasa di bawah Parlimen, katanya.

Sehubungan itu, Hasan berkata ini adalah reaksi terakhirnya melalui media dan tanggungjawab keanggotaan PAC boleh dilaksanakan sepenuhnya melalui mesyuarat seterusnya dan bukannya melalui media sosial atau media massa.

"Saya bertanggungjawab sepenuhnya ke atas keputusan yang dibuat sebagaimana dipertanggungjawabkan oleh Parlimen," katanya.

- Bernama

Silat Melayu

DOA DOHA

WALI SONGO

Video Penjelasan Isu cincin RM 24 Juta.

WAJIB TONTON

Top Blogges

B. 10 Artikal Menarik Minggu ini.

C. Senarai Blog Wajib Baca Rakan Malaysia Transformasi Minda Rakyat