TERIMA KASIH


counters

MTMR

Wednesday, May 25, 2016

Terkuni : Bekas ketua CID Kuala Lumpur membuat laporan Polis kedua terhadap Peguam Negara?

Bekas Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur Datuk Mat Zain Ibrahim membuat laporan polis kedua terhadap Peguam Negara Tan Sri Mohamed Apandi Ali, yang didakwanya beri keterangan palsu dalam membersihkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak daripada dakwaan salah laku membabitkan RM2.6 bilion yang didepositkan ke dalam akaun bank peribadi Najib.

Laporan polis itu dibuat Jumaat lepas, dan ia dibuat selepas Apandi tidak menunjukkan sebarang bukti, seperti penyata bank, untuk membuktikan dakwaan bahawa wang itu datang dari seorang putera Arab Saudi dan bahawa AS$620 juta, dan bukan AS$650 juta, telah dikembalikan oleh Najib kepada putera raja itu.

Mat Zain mendakwa terdapat fakta penting yang bercanggah atau mengelirukan jika seseorang itu membandingkan carta aliran transaksi dan penyata transaksi yang diperolehi dan diterbitkan semula oleh media tempatan antarabangsa dan tempatan, seperti Wall Street Journal, bersama-sama dengan kenyataan Apandi.

Beliau memberi contoh di mana carta aliran yang khusus menunjukkan pemindahan AS681 juta dari Tanore Finance Corp, melalui Falcon Private Bank, cawangan Singapura, ke akaun peribadi Najib, yang telah dibuat di antara 21 Mac 2013, dan 25 Mac 2013.

Bagaimanapun, dalam laporan polis itu, Mat Zain berkata Apandi dalam sidang akhbar itu yang membersihkan Najib daripada sebarang dakwaan salah laku, berkata bahawa deposit dibuat di antara 22 Mac 2013 dan 10 April 2013, dengan tarikh-tarikh berkenaan berbeza daripada carta aliran transaksi itu.

Katanya, urus niaga terperinci dan tepat mengenai pengirim, bank yang menghantar dana, penerima, jumlah dan tarikh serta masa deposit dan pengeluaran, boleh dilihat melalui penyata bank, dan peguam negara mempunyai hak dan kuasa untuk memeriksa penyata berkenaan.

Carta aliran itu, tambahnya, menunjukkan pemindahan balik AS$650 juta pada 30 Ogos 2013, dari akaun peribadi Najib kepada pengirim asal melalui Falcon Private Bank, cawangan Singapura, yang dimiliki oleh Tanore Finance Corporation.

Pada hari yang sama, dakwa Mat Zain, Najib menutup akaunnya di AmPrivate Banking.

Bagaimanapun, dakwanya lagi, kenyataan akhbar Apandi berkata dana sebanyak AS$620 juta telah dipindahkan, yang menurut Mat Zain terdapat perbezaan sebanyak AS$30 juta, atau kira-kira, hampir RM100 juta.

Carta itu, dakwa Mat Zain, menunjukkan AS$650 juta dikembalikan kepada Tanore Finance Corporation tetapi Apandi berkata ia adalah AS$620 juta, tanpa secara khusus mengatakan bagaimana ia dikembalikan.

Mat Zain juga berkata, terdapat persoalan sama ada Najib mendapat kelulusan Bank Negara untuk memindahkan sejumlah wang yang besar di luar negara.

Jumaat lalu, Ketua Pengarah Jabatan Hal Ehwal Khas (JASA), Datuk Puad Zarkashi mendakwa Najib telah mendapat kelulusan Bank Negara untuk membawa masuk AS$681, yang memaparkan versi lain dalam saga RM2.6 bilion itu.

No comments:

Post a Comment

Thank you for your idea. What you give, You get back.

Silat Melayu

DOA DOHA

WALI SONGO

Video Penjelasan Isu cincin RM 24 Juta.

WAJIB TONTON

Top Blogges

B. 10 Artikal Menarik Minggu ini.

C. Senarai Blog Wajib Baca Rakan Malaysia Transformasi Minda Rakyat