Google+ Followers

TERIMA KASIH

MTMR

Wednesday, April 30, 2014

Terkini: Masaalah Air yang di gembar-gemburkan di Johor, Selangor terpalit bahangnya?

Jawapannya mudah sangat. Saya yang tinggal di Johor tidak ada masalah air.

Kami tidak pernah di catu air. Sampai setakat penulis isu air di saat ini belum pernah tidak keluar air di tempat kami.

Kami tidak pernah tak mandi kerana tiada air. Kalau kami tak mandi bukan masaalah air tak ada, tetapi kerana kami malas nak mandi. Hahahaha...

Sepekara lagi Menteri Besar Johor amat peka dan memahami isu air adalah penting.

Beliau telah memperuntukkan RM36 Juta untuk persiapan dan persediaan dalam penyediaan teknologi pengurusan air bagi kegunaan negeri Johor.

Tambahan, baru2 ini terdapat juga catuan air especially di area bukit batu dan kluang. Tetapi catuan mengikut jadual dan penduduk mempunyai masa dan kadar simpanan yang cukup untuk jadual catuan berikutnya.

Lagipun apa yang berlaku di Johor adalah kerana cuaca musim kemarau.

Air di empangan kurang kerana tiada hujan.

Selepas kemarau Alhamdulillah tiada lagi catuan berlaku.

Ini berbeza dengan di selangor. Walaupun hujan lebat hingga banjir di sesetengan tempat (Seperti Shah Alam) tetapi catuan masih berlaku hingga ke hari ini.

Tuesday, April 29, 2014

Sambungan Jawapan Bapa Doa Anak anak yang Soleh untuk Ibu dan Ayahnya.

Jawapan bapa
Bapa : terung memang la perlu dikerat kerat.. Cuba kamu fikir kepala paip di kamar mandi ada berapa?
Anak : satu ayah.
Bapa: berapa orang yang boleh gunakkan?
Anak: ramai orang ayah..
Bapa : haa nanti kau shakap kat ibumu..
Anak : kadang2 kakak kat sebelah pun suka tumpang paip kat rumah kite ayah.. Dia tumpang kumur2..
Huhuhuhu
Jawapan bapa lagi
Bapa : anakku, mai duduk atas kerusi ni meh! (Sambil tunjukkan ke arah kerusi yg dah patah kaki tinggal satu ja)
Anak : x naklah ayah. Nanti jatuh! Sakit...
Bapa: habistu, kau nak duduk kerusi yg mn?
Anak: mestilah yg ada 4 kaki. Baru stabil. Selesa...
Bapa : haa, nanti kau shakap kat ibumu.. 1 bisa jatuh, 4 baru stabil..
Anak : Baik ayah

Mutakhir: Himpunan 1 Mei perlu perhatian lebih oleh pihak berkuasa Malaysia. Kebanjiran yang hadir melebihi himpunan BERSIH???

PENGUMUMAN:

Pada 1/5/14, PR akan buat himpunan besar-besaran. Buat pertama kalinya, perhimpunan kali ini ada MASKOT & tdk seperti perhimpunan yg terdahulu.

Dulu bershit nak kumpul 1 juta, turun ke 500K, akhirnya tak sampai 45K berhimpun di Stadium Merdeka..

Mereka terbaik dengan misi propaganda.. awat tak hensem lsngsung maskot tuh?

Dari maklumat yg sy dpt...perhimpunan kali ini....ramai dari yg lepas...sekali ni dia org dtng dgn keretapi.

Sambungan Doa anak yang pintar untuk Ibu dan Ayahnya.

Jawaban sang ibu :

Sampai rumah, anak menghampiri ibunya yg sedang memasak di dapur.

Anak: Ibu, tadi kata Bapak, seharusnya aku punya tiga ibu, karena sekarang baru satu, jadi masih kurang dua.

Ibu: Nak, kamu tau ini sayur apa?

Anak: Terong, Bu.

Ibu: Bagaimana caranya agar satu terong ini bisa dinikmati oleh tiga orang?

Anak: Dipotong tiga Bu.

Ibu: Anak pintar. Nanti kamu bilang Bapakmu ya...

Jangan yer bapak bapak diluar sana... 

Doa anak yang Soleh untuk Ibu dan Ayahnya.

Dalam perjalanan pulang ke rumah, seorang ayah bertanya kepada anak lelakinya yang berusia 7 tahun...

Ayah : "Adik faham tak kuliah yang ustaz sampaikan di masjid tadi?". Anak : "Faham..ayah.."
Ayah : "Apa yang adik faham?"
Anak : " Ustaz tadi kata.. seorang anak wajib lebih mengutamakan ibunya daripada ayahnya".
Ayah : " Selepas tu? "
Anak : " Ibunya "
Ayah : " Selepas tu? "
Anak : " Ibunya "
Ayah : " Selepas tu? "
Anak : " Selepas tu barulah bapanya "

Ayah : " Jadi berapa ibunya? "
Anak : " Tiga "
Ayah : " ...dan berapa bapanya? "
Anak : " Satu "

Ayah : " Adik ada berapa ibu? "
Anak : " Satu "
Ayah : " jadi adik kurang berapa lagi ibu? "
Anak : " Kurang lagi dua "
Ayah : " Haa... Kalau macam tu, sampai rumah nanti cakap dengan ibu macam tu ye..."

terima kasih kerana membaca sampai habissss.... sori yer lawak pagi pagi ni... kaum hawa jangan MARAH YER....!!!!



PERKASA: Obama tambahkan ketegangan kaum.

Presiden NGO pendesak Melayu PERKASA Datuk Ibrahim Ali menolak kenyataan Presiden Amerika Syarikat Barack Obama bahawa bukan Islam di negara ini perlu diberi peluang yang sama demi kemajuan.

Ini kerana, katanya, sebahagian besar ekonomi Malaysia dikuasai bukan Islam.

"Kenyataan ini seolah-olah selama ini bukan Islam tidak mendapat hak dan layanan adil. Kalau benar, kenapa bukan Islam menguasai hampir 60 peratus ekonomi negara.

"Siapa miliki bangunan pencakar langit, gedung-gedung besar dan rumah kedai dalam bandar.

"Kerajaan membiayai sekolah jenis kebangsaan yang walaupun ada yang mendakwa bertentangan dengan perlembagaan," katanya dalam kiriman SMS kepada Malaysiakini.

Ahli politik veteran kelahiran Kelantan itu juga berkata pihak yang mendakwa negara ini menafikan hak bukan Islam adalah "orang kurang waras dan kurang akal".

Sebaliknya, Ibrahim yang juga bekas ahli parlimen Pasir Mas berkata kenyataan Obama itu hanya menambahkan suasana keruh antara kaum.

"Saya nak tanya Obama, layanan apa pihak Israel beri pada penduduk asal rakyat Palestin. Bercakap tak serupa bikin.

"Kenapa Obama tidak nasihat penduduk bukan Islam wajib menghormati kaum majoriti Islam?

"Obama seperti lain-lain presiden Amerika juga tidak telus.

Kedatangannya ke Malaysia dengan membuat kenyataan berat sebelah hanya menambahkan lagi ketegangan kaum yang membantu kepada kesalahan fakta dan fahaman," katanya.

Monday, April 28, 2014

SPR di tuduh di Fitnah tidak telus.

Biarlah gambar berbicara. Apakah anda merasakan DOA akhir zaman ini makbul atau perbuatan kita di bayar tunai.

Mereka melalak di jalanan mengatakan kerajaan tidak adil. Kerajaan sedia ada sentiasa menipu rakyat.

Kerajaan mengunakan SPR untuk menang undi. SPR di serang bertalu-talu. Tuduhan-tuduhan liar di lemparkan kepada SPR. Ternyata dan terbukti sekarang bilamana SPR tidak mengikut kehendak mereka. SPR DI Fitnah dan di buruk-burukkan supaya orang ramai membenci SPR dan hilang kepercayaan rakyat Malaysia kepada badan bebas tersebut.

MTMR berpendapat perkara seumpama INI Tidak boleh di biarkan. Kerana PR(Parti Rosak) akal fikiran rakyat until membenci kerajaan sedia ada.

Ternyata mereka sentiasa memperalatkan orang ramai untuk kepentingan mereka sendiri.

Mutakhir: Lawatan Perdana Menteri Amerika Barak Obama ke Malaysia.

DALAM NEGER

Imam rayu henti penindasan masyarakat Islam.

KUALA LUMPUR 27 April - Imam Besar Masjid Negara, Tan Sri Syaikh Ismail Muhammad merayu Presiden Amerika Syarikat (AS) Barack Obama supaya menghentikan penindasan terhadap masyarakat Islam di seluruh dunia.

Beliau mengambil peluang untuk menyuarakan hasratnya kepada Obama semasa mengiringi Presiden AS itu dalam lawatan ke Masjid Negara dan Makam Pahlawan di Jalan Perdana di sini hari ini.

Obama dalam jawapannya kepada permintaan itu berkata "doakan saya," kata Ismail kepada pemberita selepas lawatan Obama ke kedua-dua monumen terkenal itu di sini.

Beliau berkata, Obama juga berkata bahawa setiap hari apabila bangun dari tidur, beliau sentiasa berusaha untuk menghentikan penindasan dan konflik membabitkan masyarakat.

Ismail, 70, juga melahirkan keterujaannya tentang pertemuan bersejarah dengan Obama iaitu yang kedua bagi beliau dengan seorang Presiden Amerika Syarikat yang memegang tampuk kuasa.

Pertemuan pertama ialah dengan Presiden Lyndon B.Johnson pada 1966, kira-kira 48 tahun lalu apabila beliau baru berusia 22 tahun dan menjadi pelajar tahfiz.

"Saya tidak menyangka bahawa saya akan menemui seorang lagi Presiden Amerika Syarikat dalam hidup saya selepas hampir 50 tahun," kata beliau.

Ismail juga kagum dengan kebolehan Obama untuk memahami bahasa Malaysia apabila beliau kadang-kadang bertutur dalam bahasa itu dengan Presiden Amerika Syarikat.

Di sebalik perbendaharaan kata yang terbatas, Obama kerap kali menjawab "Insya-Allah" dan "Terima Kasih," katanya.

"Memang baik baginya walaupun beliau tidak boleh banyak bertutur dalam bahasa Malaysia tetapi beliau memahami apa saya memberitahu kepada beliau," kata Ismail sambil tersenyum.

Lawatan Obama ke Masjid Negara merupakan aturcara pertama pada hari kedua lawatannya ke Malaysia dan lawatan ke masjid berkenaan menandakan penerimaan beliau kepada amalan kesederhanaan dalam Islam di negara ini yang majoriti penduduknya yang berjumlah 30 juta beragama Islam.

Obama, yang tiba semalam untuk lawatan negara selama tiga hari ke Malaysia, diiringi Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin selaku Menteri Pengiring dan Duta Khas Amerika Syarikat ke Pertubuhan Kerjasama Islam, Rashad Hussain.

Selepas lawatan Obama, Ismail mengadakan pertemuan singkat dengan Rashad yang menyentuh tentang perbankan Islam, program pembangunan usahawan Muslim dan hab halal.

Ismail berkata, Rashad melahirkan rasa kagum Amerika Syarikat terhadap sistem perbankan Islam yang dilaksanakan di negara ini dan berminat untuk mengetahui lebih lanjut-Bernama

Bahaya Penyibaran berita palsu. Fitnah.

AKAssalamualaikum....... Tazkirah untuk diri sendiri dan sesiapa yang mahu membaca serta mengambil pengajaran.

Sebagai RENUNGAN

Bahayanya penyebar berita palsu (fitnah)

Dalam kehidupan sehari-hari, kita sering mendengar berita yang tidak jelas asal-usulnya. Kadang kadang isu kecil di perbesarkan dalam berita yang di edarkan atau sebaliknya.

Kadang kadang berita itu berkait dengan kehormatan seseorang muslim. Bagaimanakah sikap kita terhadap berita yang belum tahu kebenarannya dan bersumber dari orang yang belum kita ketahui kejujurannya ?

Dalam naskah berikut ini, penulis menjelaskan kepada kita, bagaimana seharusnya sikap seorang muslim terhadap berita-berita yang belum jelas kebenarannya itu.

Allah berfirman, maksudnya:-

“Hai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasik membawa suatu berita, maka periksalah dengan teliti, agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu”. [Al Hujurat : 6]. 

Dalam ayat ini, Allah melarang hamba-hambanya yang beriman percaya kepada berita angin. Allah menyuruh kaum mukminin memastikan kebenaran berita yang sampai kepada mereka. Tidak semua berita itu benar, dan juga tidak semua berita yang disampaikan ada faktanya. Ingatlah, musuh-musuh kamu senantiasa mencari kesempatan untuk menjatuhkan kamu.

Maka wajib atas kamu untuk selalu berwaspada, hingga kamu boleh kenal pasti orang yang hendak menyebarkan berita yang tidak benar. Allah berfirman, maksudnya:-“Hai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasik membawa suatu berita, maka periksalah dengan teliti” Maksudnya, janganlah kamu menerima (begitu saja) berita dari orang fasik, sebelum kamu periksa, teliti dan mendapatkan bukti kebenaran nya.(Dalam ayat ini) Allah memberitahu, bahwa orang-orang fasik itu pada dasarnya (jika berbicara) dia dusta, akan tetapi kadang kala ia juga benar.

Karena, berita yang disampaikan tidak boleh diterima dan juga tidak ditolak begitu saja, kecuali setelah diteliti. Jika benar  sesuai dengan bukti, maka diterima dan jika tidak, maka ditolak.Kemudian Allah menyebutkan illat (sebab) perintahuntuk meneliti dan larangan untuk mempercayai berita-berita tersebut.

Allah berfirman.

“Agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya”.

Kemudian nampak bagi kamu kesalahanmu dan kebersihan mereka.“Yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu” [Al Hujurat : 6]

Terutama jika berita tersebut boleh menyebabkan punggungmu kena rotan. Maksudnya isu yang kamu bicarakan boleh mengkibatkan kamu kena hukum had, seperti qadzaf (menuduh) dan yang sejenisnya.

Sesungguhnya semua kaum muslimin perlu menghayati ayat ini, untuk di baca dan renungi, lalu beradab dengan adab yang ada padanya. Betapa banyak fitnah yang terjadi akibat berita bohong yang disebarkan orang fasiq yang jahat !

Betapa banyak darah yang tertumpah, jiwa yang terbunuh, harta yang terampas, kehormatan yang terkoyak, akibat berita yang tidak benar! Berita yang dibuat oleh para musuh Islam.

Dengan berita itu, mereka hendak menghancurkan persatuan umat Islam , dengan menyemarakkan dan mengobarkan api permusuhan diantara umat Islam.Betapa banyak dua saudara, berpisah disebabkan berita bohong! Betapa banyak suami-isteri berpisah karena berita yang tidak benar !

Betapa banyak bangsa bangsa, dan kumpulan kumpulan, parti parti,jemaah jemaah dan negara negara saling memerangi, karena tertipu dengan berita bohong!Allah Azza wa Jalla Yang Maha Lembut dan Maha Mengetahui, telah meletakkan satu kaedah bagi umat ini untuk memelihara mereka dari perpecahan, dan membentengi mereka dari pertikaian, juga untuk memelihara mereka dari api fitnah.

Tetapi sayang tidak ada satu pun masyarakat muslim yang bebas dari orang-orang munafiq yang memendam kedengkian.

Mereka tidak senang melihat kaum muslimin berbaik baik menjadi masyarakat yang bersatu dan bersaudara.Wajib atas kaum muslimin untuk berhati hati dan berwaspada dengan musuh-musuh mereka.

Dan hendaklah kaum muslimin mengetahui, bahwa para musuh me
reka tidak pernah tidur (tidak pernah berhenti) merancang tipu daya terhadap kaum muslimin. Maka wajiblah atas m
ereka untuk senantiasa waspada, sehingga boleh mengetahui sumber kebencian, dan bagaimana rasa saling permusuhan dikobarkan oleh para musuh.

Sesungguhnya keberadaan orang-orang munafiq di tengah kaum muslimin dapat menimbulkan bahaya yang sangat besar. Akan tetapi yang lebih berbahaya, ialah keberadaan orang-orang mukmin berhati baik yang selalu menerima berita yang dibawakan orang-orang munafiq.

Mereka membuka telinga lebar-lebar mendengarkan semua ucapan orang munafiq, lalu mereka berkata dan bertindak sesuai dengan berita itu.

Mereka tidak peduli dengan bencana yang bakal menimpa kaum muslimin akibat percaya kepada orang munafiq.

Al Qur’an telah mencatatkan buat kita satu bencana yang pernah menimpa kaum muslimin, akibat dari sebagian kaum muslimin yang mengikuti orang-orang munafiq yang dengki, sehingga boleh mengambil pelajaran dari pengalaman orang-orang sebelum kita.

Bacalah Surat An Nur dan renungilah ayat-ayat penuh barakah yang Allah ucapkan tentang kebersihan Ummul Mukminin ‘Aisyah x dari tuduhan kaum munafiq.

Kemudian sebagian kaum muslimin yang jujur terikut ikut menuduh tanpa meneliti bukti-buktinya.

Allah berfirman.“Sesungguhnya orang-orang yang membawa ifki adalah dari golongan kamu juga.Janganlah kamu kira berita bohong itu buruk bagi kamu, bahkan ia adalah baik bagi kamu.Tiap-tiapseseorang dari mereka mendapat balasan dari dosa yang dikerjakannya, dan barangsiapa diantara mereka yang mengambil bahagian yang terbesar dalam penyiaran berita bohong itu, baginya adzab yang besar”. [An Nur : 11].

Ifki , maksudnya ialah berita bohong. Dan ini merupakan kebohongan yang paling jelek.“Janganlah kamu kira berita bohong itu buruk bagi kamu, bahkan ia adalah baik bagi kamu”. [An Nur : 11].

Tidak semua perkara-perkara itu boleh dinilai hanya melalui zahirnya saja. Karena terkadang kebaikan atau nikmat itu datang dalam satu bentuk yang kelihatannya menyusahkan. Diantara kebaikan (yang
dijanjikan Allah buat keluarga Abu Bakar), ialah Allah menyebut mereka di malail a’la. Dan Allah menurunkan beber
apa ayat yang boleh dibaca mengenai keadaan (keluarga Abu Bakar Radhiyallahu ‘anhu).

Dengan turunnya ayat ini, maka hilanglah mendung dan tersingkaplah kegelapan itu. Lenyap sudah gunung kepedihan yang berlegar dalam kalbu Ummul Mukminin ‘Aisyah Radhiyallahu ‘anha, suaminya, yaitu Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam dan ayahandanya.

Sebagaimana juga hilangnya kepedihan si penuduh, iaitu seorang shahabat yang jujur Shafwan bin Mu’atthil.Kemudian ayat selanjutnya mengajarkan kepada kaum mukminin, bagaimana menyikapi berita. Allah berfirman.“Mengapa di waktu kamu mendengar berita bohong itu, orang-orang mu’minin dan mu’minat tidak bersangka baik terhadap diri mereka sendiri, dan (mengapa tidak) berkata:

”Ini adalah suatu berita bohong yang nyata.” [An Nur : 12].

Wahai kaum msulimin, inilah langkah pertama yang harus engkau lakukan, jika ada berita buruk tentang saudaramu, yaitu berhusnuhan (berperasangka baik) kepada dirimu. Jika engkau sudah husnuzhan kepada dirimu, maka selanjutnya kamu wajib husnuzhan kepada saudaramu dan (menyakini) kebersihannya dari cela yang disampaikan.

Dan engkau katakan,“Maha Suci Engkau (Allah) , ini merupakan kedustaan yang besar”. [An Nur : 16].

Inilah yang dilakukan oleh sebagian shahabat Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam, ketika sampai berita kepada mereka tentang Ummul Mukminin.Diceritakan dari Abu Ayyub, bahwa istrinya berkata,”Wahai Abu Ayyub, tidakkah engkau dengar apa yang dikatakan banyak orang tentang Aisyah?” Abu Ayyub menjawab,”Ya.

Itu adalah berita bohong. Apakah engkau melakukan perbuatan itu (zina), hai Ummu Ayyub? Ummu Ayyub menjawab,”Tidak. Demi Allah, saya tidak melakukan perbuatan itu.” Abu Ayyub berkata,”Demi Allah, A’isyah itu lebih baik dibanding kamu.”Kemudian Allah berfirman.“Mengapa mereka (yang menuduh itu) tidak mendatangkan empat orang saksi atas berita bohong itu. Oleh karena mereka tidak mendatangkan saksi-saksi, maka mereka itula
h pada sisi Allah orang-orang yang dusta”. [An Nur : 13].

Inilah langkah yang kedua, jika ada berita tentang saud
aranya. Langkah pertama, mencari dalil yang bersifat batin, maksudnya berhusnuzhan kepada saudaranya.Langkah kedua mencari bukti nyata.“Hai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasik membawa suatu berita, maka periksalah dengan teliti”. [Al Hujurat : 6].

Maksudnya mintalah bukti kebenaran suatu berita dari si pembawa berita. Jika ia boleh mendatangkan buktinya, maka terimalah. Jika ia tidak boleh membuktikan, maka tolaklah berita itu di depannya; karena ia seorang pendusta.

Dan cegahlah masyarakat agar tidak menyampaikan berita bohong yang tidak ada dasarnya sama sekali. Dengan demikian, berita itu akan mati dan terkubur di dalam dada pembawanya ketika kehilangan orang-orang yang mau mengambil dan menerimanya.

Seperti inilah Al Qur’an mendidik umatnya. Namun sayang sekali , banyak kaum muslimin yang tidak konsisten dengan pendidikan ini. Sehingga jika ada seorang munafik yang menyebarkan berita bohong, maka berita itu akan segera disebarkan di masyarakat samada melalui percakapan atau melalui media termasuk melalui internet tanpa periksa dan meniliti kebenarannya.

Dalam hal ini Allah berfirman.“(Ingatlah) di waktu kamu menerima berita bohong itu dari mulut ke mulut”.[An Nur : 15].

Pada dasarnya ucapan itu diterima dengan telinga, bukan dengan lisan. Akan tetapi Allah ungkapkan tentang cepatnya berita itu tersebar di tengah masyarakat. Seakan-akan kata-kata itu keluar dari mulut ke mulut tanpa melalui telinga, dilanjutkan ke hati yang memikirkan apa yang didengar, selanjutnya memutuskan boleh atau tidak berita itu disebar luaskan.“Kamu katakan dengan mulutmu apa yang tidak kamu ketahui sedikit juga, dan kamu menganggapnya suatu yang ringan saja.

Padahal dia pada sisi Allah adalah besar”. [An Nur : 15].

Allah mendidik kaum mukminin dengan adab ini. Mengajarkan kepada mereka cara menghadapi berita serta cara membanterasnya, sehingga tidak tersebar di masyarakat.

Setelah itu Al
lah mengingatkan kaum mukminin, agar tidak membicarakan sesuatu yang tidak mereka ketahui. Allah juga mengingatkan
mereka, agar tidak menyertai bantu para pendusta penyebar berita bohong.

Allah berfirman.“Allah memperingatkan kamu agar (jangan) kembali memperbuat yang seperti itu selama-lamanya, jika kamu orang-orang yang beriman”. [An Nur : 17].

Kemudian Allah menjelaskan, membantu para pendusta bererti mengikuti langkah-langkah syaitan.

Allah berfirman.“Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengikuti langkah-langkah syetan. Barangsiapa yang mengikuti langkah-langkah syetan, maka sesungguhnya syetan itu menyuruh mengerjakan perbuatan yang keji dan yang mungkar”. [An Nur : 21].

Dalam ayat selanjutnya Allah menerangkan, lisan dan semua anggota badan lainnya akan memberikan kesaksian atas seorang hamba pada hari kiamat.

Allah berfirman:

“Sesungguhnya orang-orang yang menuduh wanita-wanita yang baik-baik, yang lengah lagi beriman (berbuat zina), mereka kena la’nat di dunia dan akhirat, dan bagi mereka adzab yang besar, pada hari (ketika) lidah, tangan dan kaki mereka menjadi saksi atas mereka terhadap apa yang dahulu mereka kerjakan. Pada hari itu, Allah akan memberi mereka balasan yang setimpal menurut semestinya, dan tahulah mereka, bahwa Allah-lah Yang Benar, lagi Yang menjelaskan (segala sesuatu menurut hakikat yang sebenarnya)”. [An Nur 23-25].

Wahai para penyebar berita palsu (fitnah) !
Wahai para pendusta! Hai orang yang tidak senang melihat orang mukmin saling berbaik baik sehingga dipisahkan !

Hai orang yang tidak suka melihat kaum mukmin aman! Hai para pencari aib orang yang baik !

Tahanlah lidahmu, karena sesungguhnya kamu akan diminta pertanggungjawaban kata-kata yang engkau ucapkan.

Allah berfirman :

“Tiada suatu ucapanpun yang diucapkan, melainkan ada di dekatnya Malaikat pengawas yang selalu hadir”. [Qaf : 18].

Tahanlah lidahmu! Jauhilah perbuatan bohong dan janganlah menyebar fitnah !

Janganlah menuduh kaum muslimin tanpa bukti, dan janganlah berburuk sangka kepada mereka !

Seakan-akan aku dengan engkau, wahai saudaraku, berada pada hari kiamat; hari kerugian dan hari penyesalan. S
ementara para seterumu merebutmu. Yang ini mengatakan “engkau telah menzalimiku”, yang lain mengatakan “engkau telah menfitnahku”, yang lain lagi mengatakan, “engkau telah mengaibkanku”.

Sementara engkau tidak mampu menghadapi mereka. Engkau mengharap kepada Rabb-mu agar menyelamatkanmu dari mereka, namun tiba-tiba engkau mendengar.“Pada hari ini tiap-tiap jiwa diberi balasan dengan apa yang diusahakannya. Tidak ada yang dirugikan pada hari ini. Sesungguhnya Allah amat cepat hisabnya”. [Al Mukmin : 17].

Lalu engkaupun menjadi yakin dengan neraka. Engkau ingat firman Allah.“Dan janganlah sekali-kali kamu (Muhammad) mengira, bahwa Allah lalai dari apa yang diperbuat oleh orang-orang yang dzalim.

Sesungguhnya Allah memberi tangguh kepada mereka sampai hari yang pada waktu itu mata (mereka) terbelalak” [Ibrahim : 42].

Kita berlindung kepada Allah dari kehinaan. Dan semoga Allah memberikan taufik dan hidayahNya. 

Oleh DR Abdul Azhim Al Badawi

[Diterjemahkan dari majalah Al Ashalah, edisi 34 tahun ke VI )

Sunday, April 27, 2014

Gempar: Lawatan Obama ke Malaysia di dedahkan.

WARTAWAN AUSTRALIA JATUHKAN MARUAH ANWAR DIHADAPAN OBAMA.
LAWATAN PRESIDEN US BAIKI KEROSAKAN DITINGGALKAN AL GORE

Apabila seorang wartawan Australia bertanya  kepada Presiden Amerika Syarikat  Obama tentang ketidakadilan Malaysia terhadap Ketua Pembangkang   Anwar Ibrahim termasuk dalam soal kes liwatnya  maka tentunya Anwar  melompat  dengan kegembiraan.

Tetapi bagaimanapun jawapan Obama dan Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Najib dalam sidang akhbar bersama yang disiarkan secara langsung ke seluruh dunia telah menyebabkan kegembiraan itu terhenti tiba tiba, Anwar jatuh tertunduk malu, kecewa dan marah kerana  pertanyaan itu telah memberi peluang kepada Najib untuk memberitahu hal yang sebenarnya.

Lebih menyakitkan hatinya ialah apabila Obama menyatakan keyakinan kepada Najib sebagai seorang Refomer.

Najib menjelaskan bukan kerajaan Malaysia  yang mengambil tindakan terhadap Anwar Ibrahim tetapi tindakan itu diambil oleh  bekas kakitanganya sediri dan kerajaan Malaysia yang mengamalkan demokrasi dan menghormati hak asasi manusia tidak berhak untuk menyekatnya dan membiarkan proses keadilan berlaku  dan menyerahkan kepada keputusan mahkamah.

Jawapan Obama selain dari menerima Najib sebagai seorang Reformer  telah menyatakan keyakinan bahawa Najib akan dapat memperbaiki  lagi  kekurangan kekurangan perjalanan demokrasi dan hak asasi manusia di Malaysia.

Oleh kerana sidang akhbar itu disiarkan secara langsung keseluruh  dunia setelah pertemuan yang mengambil masa lebih lama dari yang dijadualkan  antara kedua pemimpin negara besar dan kecil itu yang menunjukan minat dan keyakinan  Obama kepada Najib maka tidak syak lagi jawapan mereka kepada pertanyaan wartawan Australia itu  telah  mencedera parahkan imej Anwar ke taraf  yang sangat rendah.

Hasrat wartawan itu hendak membangkitkan  pembelaaan  bekas Naib Presiden Amerika Al Gore terhadap Anwar Ibrahim dalam lawatannya  dahulu, ternyata salah perhetongan  sebaliknya menyerlahkan kesopanan dan penghormatan Obama   kepada rakyat Malaysia berbanding dengan sikap biadap Al Gore terhadap  rakyat Malaysia yang  meninggalkan sejarah hitam dalam   hubungan Malaysia dengan Amerika Syarikat.

Lawatan  Obama  yang  jelas menampakan kerianganya   selama berada di Malaysia dan kemesraannya dengan Datuk Seri Najib telah  membina semula  kerosakan hubungan antara Malaysia dan Amerika Syarikat yang dilakukan  oleh Al Gore.

Friday, April 25, 2014

55 Amalan Rasulullah yang patut kita ikuti.

Assalamualaikum wbt.

Jom kongsikan 55 AMALAN SUNNAH RASULULLAH

1. PANDANGAN MATA
Pandangan mata adalah anak panah iblis. Lihat bukan muhrim sekali saja. Lihat kali kedua akan hilang nikmat ibadah 40 hari. Tiada kusyuk.

2 MAKAN GARAM
Celup jari kelingking dalam garam, menghisapnya sebelum dan selepas makan. Garam adalah penawar paling mujarab keracunan dan boleh menghalang sihir.

3. MINUM TANGAN KANAN
Sentiasa minum memegang gelas dengan tangan kanan. Iblis minum dengan tangan kiri.

4. SESAAT DI JALAN ALLAH
Sesaat berdiri di jalan Allah lebih baik dari solat di depan hajarul aswad pada malam Qadar walaupun hanya sekadar "hai kawan ayuhlah kita solat"

5. LANGKAH KANAN
Masuk masjid kaki kanan, keluar kaki kiri. Masuk rumah kaki kanan, keluar rumah kaki kiri. Masuk tandas kaki kiri, keluar kaki kanan.

6. MAKAN TIGA JARI
Nabi s.a.w makan kurma dengan 3 jari iatu jari ibu, telunjuk dan hantu. Kita makan nasi kalau susah bolehlah dengan 3 suapan pertama ikut sunnah.

7. JAMINAN ALLAH
3 orang mendapat jaminan Allah iaitu orang yang memberi salam sebelum masuk rumah, orang yang keluar ke masjid dan orang yang keluar ke jalan Allah.

8. GUNTING BULU
Apabila lelaki dan perempuan tidak menggunting, mengemas bulu kemaluan dan ketiak selama 40 hari, maka iblis akan bersarang dan berbuai di situ.

9. JANGAN BERSIUL
Jangan bersiul kerana sewaktu mula-mula dibuang ke dunia, iblis mengembara sambil bersiul-siul dan orang yang bersiul itu adalah penghibur iblis.

10. CARA POTONG KUKU TANGAN
Mula dari jari telunjuk yang kanan terus ke kanan sampai kelingking kanan, disambung dari kelingking kiri ke ibu jari kiri hingga ibu jari kanan.

11. CARA POTONG KUKU KAKI
Mula dari kelingking kanan ke sebelah kiri sampai kelingking sebelah kiri.

12. PANJANG LENGAN BAJU
Panjang lengan baju Rasulullah SAW adalah hanya sampai pergelangan tangan sahaja.

13. PAKAIAN KESUKAAN
Pakaian kesukaan Rasulullah SAW adalah gamis iaitu baju labuh atau kurta.

14. BERSIWAK
Jika didahului dengan bersiwak (bersugi), satu kali anda bertasbih maka Allah hitung 70 kali bertasbih. Jika bersolat akan dihitung 70 kali solat.

15. DOA DALAM SUJUD
Saat yang paling hampir antara seseorang hamba dengan Tuhannya ialah ketika bersujud kerana itu hendaklah kamu memperbanyakkan doa di dalamnya.

16. ADAB DI TANDAS
Masuk tandas kaki kiri, pakai alas kaki dan tutup kepala.

17. ADAB MAKAN
Hendaknya menghindarkan diri dari kenyang yang melampaui batas. Sepertiga makanan, sepertiga minuman dan sepertiga lagi untuk bernafas.

18. TIGA JENIS ORANG
3 jenis orang yang tidak akan dipandang oleh Allah SWT pada hari kiamat iaitu orang tua penzina, Raja yang berdusta, orang miskin yang sombong.

19. PAKAI MINYAK WANGI
Memakai minyak wangi adalah Sunnah maka pakailah terutama ketika hendak bersolat, ke masjid atau ke mana sahaja.

20. AMBIL WUDUK SEBELUM TIDUR
Gosok gigi dan ambil wuduk sebelum tidur malam kerana menjadi amalan yang sangat dirahmati dan menghindar gangguan iblis dan syaitan.

21. CINCIN PERAK
Pakai cincin perak di kelingking kanan atau kiri. Akan mendapat pahala Sunnah berterusan selama memakainya.

22. SOLAT FARDHU DI MASJID
Nabi SAW tidak pernah solat fardhu di rumah. Setiap langkah kanan ke masjid akan diangkat satu darjat dan langkah kiri akan dihapus satu dosa.

23. PAKAI CELAK
Gunakan celak ismid (dari galian) kerana ia menguatkan penglihatan dan menumbuhkan bulu mata. Setiap malam dicalit tiga kali pada mata kanan dan kiri.

24. PANJANG PAKAIAN
Panjang pakaian , jubah atau seluar seorang muslim adalah antara setengah betis dan tidak melebihi buku lali .

25. SOLAT FARDHU BERJEMAAH
Solat fardhu berjemaah di masjid dibayar 27 kali lipat dari solat sendirian di rumah. Jika anda waras dan sempurna akal, di manakah anda akan solat?

26. MENGUAP
Menguap adalah dari syaitan. Bila rasa hendak menguap, tahanlah atau tutuplah mulut dengan belakang tangan kerana syaitan akan masuk melalui mulut.

27. MENYIMPAN JANGGUT
Memotong misai dan menyimpan janggut. Lebih afdal dengan jambang sekali. Diberi pahala amal berterusan selama menyimpannya.

28. JANGAN MENGHADAP KIBLAT KETIKA BUANG AIR
Jangan menghadap / membelakang Kiblat ketika buang air kecil / besar. Dibolehkan bila dalam bangunan, itupun kalau terpaksa.

29. WARNA PAKAIAN RASULULLAH
Disunatkan memakai pakaian berwarna putih kerana Rasulullah SAW menyukai pakaian berwarna putih.

30. POSISI TIDUR
Posisi tidur yang dianjurkan ialah mengereng di atas rusuk kanan, muka dan badan mengadap kiblat dan tapak tangan kanan di bawah pipi.

31. MINUM LEPAS MAKAN
Lepas makan nasi jangan terus minum. Tunggu sebentar anggaran selama berjalan 40 langkah barulah minum.

32. TIDUR SEBELUM ZOHOR
Tidur sebentar sebelum Zohor kerana ianya membantu ibadah di malam hari dan bangun sebelum gelincir matahari untuk solat Zohor.

33. BERDIRI HORMAT
Rasulullah SAW membenci perbuatan orang bangun dari tempat duduk dan berdiri memberi hormat apabila baginda lalu atau masuk ke suatu majlis.

34. PAKAIAN BERWARNA
Dilarang memakai pakaian warna kuning kemerahan seperti yang dipakai oleh sami Hindu / Buddha khususnya bagi lelaki.

35. MAKAN DENGAN ORANG MISKIN
Rasulullah SAW suka memberi makan atau makan bersama orang miskin. Jika kita makan bersama orang miskin, hendaklah kita mendahulukan mereka.

36. MENU RASULULLAH
Rasulullah SAW membuka menu sarapannya dengan segelas air sejuk yang dicampur dengan sesendok madu asli.

37. PEMBERIAN YANG TIDAK BOLEH DITOLAK
Ada 3 pemberian yang tidak boleh ditolak iaitu bantal, minyak wangi dan susu.

38. KETAWA RASULULLAH
Ketawa Rasulullah SAW hanyalah senyuman.

39. MINUMAN RASULULLAH
Minuman yang paling disukai oleh Rasulullah SAW adalah minuman yang manis dan dingin.

40. HISAP AIR DALAM HIDUNG
Ketika membersihkan diri setelah bangun tidur jangan lupa menghisap air ke dalam hidung 3x kerana syaitan bermalam dalam lubang hidung.

41. BERI MAKAN ANAK YATIM
Nabi SAW suka memberi makan anak yatim. Sesiapa yang duduk makan bersama anak yatim dalam satu bekas, syaitan tidak akan menghampiri bekas tersebut.

42. LARANGAN PAKAI CINCIN
Dilarang memakai cincin di jari telunjuk dan jari tengah.

43. BANGUN TIDUR
Nabi SAW bangun tidur lalu duduk seraya mengusap muka dengan telapak tangan agar hilang ngantuknya dan membaca doa bangun tidur.

44. KONGSI MAKANAN
Jangan kedekut berkongsi makanan. Nabi SAW suka makan makanan yang banyak tangan memakannya.

45. 4 RAKAAT SEBELUM ZOHOR
Solat 4 rakaat setelah gelincir matahari sebelum zohor. Saat itu pintu langit dibuka untuk menerima amal soleh dan tertutup ketika solat zohor.

46. ISTIGHFAR
Nabi SAW beristighfar kepada Allah mohon keampunan dosa dan bertaubat setiap hari lebih dari 70 kali.

47. JANGAN MENCACI MAKANAN
Jangan mencaci makanan. Jika suka, makanlah , jika tidak suka biarkan sahaja.

48. APABILA BERTAMU
Apabila bertamu, jangan berdiri memberi salam di depan muka pintu tetapi dari sisi agar terpelihara pandangan dari melihat terus ke dalam rumah.

49. JAWAB SALAM DALAM TANDAS
Tidak diperkenan menjawab salam ketika di dalam tandas kerana ada lafaz Allah dalam kalimah jawab salam. Cukup dengan berdehem atau isyarat suara.

50. MAKANAN PANAS
Rasulullah SAW melarang meniup makanan panas. Hendaklah biarkan sejuk sedikit hingga mudah untuk dimakan.

51. GILIRAN MINUM
Jika berkongsi minum dalam satu bekas atau botol, hendaklah memberi giliran minum yang berikut kepada orang yang di sebelah kanan.

52. 3 AMAL
Nabi SAW menasihati jangan meninggalkan 3 amal iaitu puasa 3 hari sebulan (afdal 13,14,15 hb Hijrah), solat Dhuha dan solat sunat Witir.

53. JANGAN TIDUR MENIARAP
Jangan tidur meniarap kerana ia adalah posisi tidur ahli neraka dan yang dibenci Allah.

54. CARA PEGANG MISWAK
Miswak dipegang dalam keadaan jari kelingking dan ibu jari di bawah miswak dan jari lain di bahagian atas.

55. DUA RAKAAT SEBELUM SUBUH
Dua rakaat sunat sebelum solat fardhu Subuh itu adalah lebih baik dari dunia dan segala isinya.

Masai: Ribut melanda berserta hujan lebat.

Masai: Hujan lebat berserta ribut kuat menerbangkan kerusi meja di tepi jalan. Berdekatan Publick Bank Seri Alam Masai. Meja berterbangan dan berselerakan.

SEORANG SUSPEK SAMUN DITEMBAK REMPUH KERETA POLIS DI BUKIT JALIL

Kuala Lumpur, 24 April - Selepas tujuh jam menyamun sebuah rumah dan melarikan sebuah kereta kereta di Bandar Kinrara, Puchong pagi tadi, dua suspek akhirnya ditahan pihak polis dengan seorang daripadanya cedera ditembak dekat kondominium Vista Komanwel, Bukit Jalil petang ini.

Ketua Polis Daerah Serdang ACP Abd Razak Elias berkata suspek berumur sekitar 20-an itu dicekup selepas polis mengesan kereta curi jenis Mercedes dan Volkswagen yang dinaiki mereka di Bandar Kinrara, sebelum mengejar dua kereta itu hingga ke Bukit Jalil.

Beliau berkata tiba suspek yang memandu Volkswagen itu turut bersikap agresif dengan cuba merempuh kereta polis yang menghalang mereka hingga menyebabkan anggota polis terpaksa melepaskan dua das tembakan yang mengenai lengan kanan suspek.

"Sementara suspek yang memandu kereta Mercedes yang mengekori rakannya dari belakang menyerah diri sejurus kejadian itu dan pemeriksaan di dalam kereta Mercedes itu menemui barangan yang dipercayai disamun Bandar Kinrara antaranya barangan kemas bernilai RM20,000, wang tunai dan telefon bimbit serta peralatan pecah rumah," katanya di tempat kejadian.

Beliau berkata semua barangan yang disamun bernilai RM200,000 termasuk kereta Volkswagen tersebut yang dilarikan dari rumah di Bandar Kinrara itu," katanya.

Abd Razak berkata dengan tertangkapnya kedua-dua suspek, polis percaya telah menyelesaikan tiga kes samun di Bandar Kinrara pagi ini, mencuri kenderaan dan pecah rumah pada 20 April lepas dan kes samun di Taman Bukit Kuchai.

Beliau berkata suspek yang memiliki rekod lampau ditahan untuk disiasat di bawah Seksyen 307 Kanun Keseksaan kerana cubaan membunuh dan Seksyen 395/397 Kanun Keseksaan kerana samun berkumpulan menggunakan senjata.

Suspek yang cedera dihantar ke Hospital Serdang.

Dalam kejadian pukul 7.45 pagi tadi di Bandar Kinrara itu, seorang wanita membuat laporan polis selepas rumah teres dua tingkatnya dimasuki dua lelaki dan mengacukan pisau kepadanya yang sedang tidur.

Mangsa ketika itu tinggal berseorangan diri.

"Suspek menyelongkar biliknya dan menyamun wang tunai RM2,000, barangan kemas pelbagai bentuk, beg berjenama serta melarikan kereta Volkswagen Bettle berwarna hitam," kata Abd Razak.

BERNAMA

Thursday, April 24, 2014

JADUAL PERLAWANAN PIALA DUNIA 2014 (waktu Malaysia)

JUMAAT, 13 JUN 2014
A 04:00 Brazil lwn Croatia

SABTU, 14 JUN 2014
A 12:00am Mexico lwn Cameroon
B 03:00am Spain lwn Netherlands
B 06:00am Chile lwn Australia

AHAD, 15 JUN 2014

C 12:00am Colombia lwn Greece
D 03:00am Uruguay lwn Costa Rica
D 06:00am England lwn Italy
C 09:00am Côte d'Ivoire lwn Japan

ISNIN, 16 JUN 2014

E 12:00am Switzerland lwn Ecuador
E 03:00am France lwn Honduras
F 06:00am Argentina lwn Bosnia-Herzegovina

SELASA, 17 JUN 2014

G 12:00am Germany  lwn Portugal
F 03:00am Iran lwn Nigeria
G 06:00am Ghana lwn USA

RABU, 18 JUN 2014

H 12:00am Belgium lwn Algeria
A 03:00am Brazil lwn Mexico
H  06:00am Russia lwn Korea Republic

KHAMIS, 19 JUN 2014

B 12:00am Australia lwn Netherlands
B 03:00am Spain lwn Chile
A 06:00am Cameroon lwn Croatia

JUMAAT, 20 JUN 2014

C 12:00am Colombia lwn Côte
D 03:00am Uruguay lwn England
C 06:00am Japan lwn Greece

SABTU, 21 JUN 2014

D 12:00am Italy lwn Costa Rica
E 03:00am Switzerland lwn France
E 06:00am Honduras lwn Ecuador

AHAD, 22 JUN 2014

F 12:00am Argentina lwn Iran
G 03:00am Germany  lwn Ghana
F 06:00am Nigeria lwn Bosnia-Herzegovina

ISNIN, 23 JUN 2014

H 12:00am Belgium lwn Russia
H 03:00am Korea Republic lwn Algeria
G 06:00am USA lwn Portugal

SELASA, 24 JUN 2014

B 12:00am Australia lwn Spain
B 12:00am Netherlands lwn Chile
A 04:00am Cameroon lwn Brazil
A 04:00am Croatia lwn Mexico

RABU, 25 JUN 2014

D 12:00am Italy lwn Uruguay
D 12:00am Costa Rica lwn England
C 04:00am Japan lwn Colombia
C 04:00am Greece lwn Côte d'Ivoire

KHAMIS, 26 JUN 2014

F 12:00am Nigeria lwn  Argentina
F 12:00am Bosnia-Herzegovina lwn Iran
E 04:00am Honduras lwn Switzerland
E 04:00am  Ecuador lwn France

JUMAAT, 27 JUN 2014

G 12:00am US lwn Germany
G 12:00am Portugal lwn Ghana
H 04:00am Korea Republic lwn Belgium
H 04:00am Algeria lwn Russia

Dulu di Hina sekarang pun di Hina?

Apa nak jadi di Malaysia sekarang . Dulu di hina sekarang pun di hina juga?

Siapa yang harus bertanggungjawab menyelesaikan perkara ini.

Cuba lihat kenyataan berikut...

Wednesday, April 23, 2014

Tahukah Anda???

Tahukah anda apa makna bacaan dalam sembahyang yang anda baca laju-laju.

Tuesday, April 22, 2014

Saman fitnah FELDA terhadap Saifuddin selesai.

KUALA LUMPUR: Kes saman fitnah Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (FELDA) terhadap Setiausaha Agung Parti Keadilan Rakyat (PKR) Datuk Saifuddin Nasution Ismail berhubung kenyataan penjualan minyak sawit ke Israel, diselesaikan secara baik hari ini.

Pesuruhjaya Kehakiman Lee Heng Cheong merekodkan penghakiman persetujuan itu dalam mahkamah terbuka selepas Peguam Kanan Persekutuan Datuk Mohd Hafarizam Harun, yang mewakili FELDA, memaklumkan perkara itu kepada mahkamah.

Kes itu berkaitan artikel bertajuk '2,000 Himpun Bantah Felda Jual Minyak ke Israel' dan 'BN Jangan Tipu Rakyat' bertarikh 27 November 2012 yang disiar Suara Keadilan.

"Defendan ketujuh (Saifuddin) dengan ini menerima dan mengakui bahawa Felda Iffco Oil Product Sdn Bhd, pada Mac 2010, membuat penghantaran ke Palestin dan bukan Israel, dan Felda tidak pernah menjual minyak sawit mentah kepada Israel atau mana-mana syarikat milik Israel," katanya sambil menambah FELDA dan Felda Iffco Oil Product Sdn Bhd merupakan dua entiti yang berbeza.

Sebelum ini mahkamah mendengar keterangan tujuh saksi dan hari ini Saifuddin sepatutnya memberi keterangan pada perbicaraan kes saman fitnah itu.

Mahkamah kemudian menetapkan 30 April untuk keputusan kes itu bagi enam defendan lain iaitu Presiden Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (ANAK) Mazlan Aliman, Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali, Ketua Pengarang Harakah Ahmad Lutfi Othman, Pengarang Taufek Yahya, penulis artikel Mohd Arif Atan dan pencetak Harakah Angkatan Edaran Ent Sdn Bhd.

FELDA memfailkan saman itu pada 7 Januari tahun lalu.

Penyataan tuntutan FELDA mendakwa Mazlan memuat naik kata-kata fitnah di laman sosial Facebook miliknya pada 19 November 2013 dan empat hari selepas itu, defendan berkenaan mengeluarkan kata-kata fitnah dalam satu perhimpunan di depan pejabat FELDA, yang diterbitkan semula menerusi beberapa artikel dalam akhbar Harakah pada 26 hingga 29 November tahun lalu.

FELDA mendakwa fitnah itu menjejas reputasinya dan mendakwa kesemua defendan sengaja berbuat demikian bagi menghancurkan kepercayaan serta keyakinan rakyat demi meneruskan agenda tersendiri dan kepentingan peribadi.

Sehubungan itu, FELDA menuntut ganti rugi am, khas, teruk, teladan, faedah dan kos.

Saifuddin diwakili peguam William Leong manakala defendan lain oleh peguam Azhana Mohd Khairuddin.

- BERNAMA

Jiwa luhur menerima pujian, hati naluri tersalah pengertian

DULU DAN KINI  !!!

Dulu masa saya kecik-kecik, saya selalu dapat no 1 dalam kelas tadika dan sekolah rendah...
Semua orang puji saya dan ibu saya akan gembira dan peluk cium saya....

Dulu saya dapat 5A UPSR...
Semua orang puji saya dan ibu saya akan gembira dan peluk cium saya....

Dulu saya dapat tawaran masuk MRSM...
Semua orang puji saya dan ibu saya akan gembira dan peluk cium saya...

Dulu saya dapat 8A dalam PMR...
Semua orang puji saya dan ibu saya akan gembira dan peluk cium saya....

Dulu saya dapat tawaran buat kursus medic kat Indonesia...
Semua orang puji saya dan ibu saya akan gembira dan peluk cium saya....

Tapi bila saya buang semua keduniaan itu dan berikrar untuk turut berjuang menjadi kebanggaan Rasulullah, saya bawa beg dan merantau ke seluruh dunia, saya berhenti di Afrika untuk belajar ilmu agama, dan balik ke Malaysia dengan kesan-kesan Sunnah Rasulullah di badan saya...

Semua orang mencemuh dan memandang rendah kepada saya....

"Ada ke patut budak lulusan MRSM masuk pondok? Dah la sijil tak diiktiraf, belajar jauh-jauh sampai Afrika pulak tu? Nanti nak makan apa? Bodohnya... Memalukan mak bapak, peluang besar jadi orang besar dilepaskan pulak..." Kata mereka....

Tapi...pada suatu Subuh...Saya pergi ke masjid bersama ibu saya di mana saya merupakan imam di masjid itu...

Saya bacakan surah Abasa...dan sebak ketika sampai ayat "Yaumayafirrul mar'umin akhih.....Wa ummihi...wa Abih...."

Selesai solat, semasa perjalanan pulang...Ibu bertanya "kenapa sebak ketika sampai di ayat itu?"

Saya jelaskan...."Ayat itu menceritakan tentang huru hara mahsyar sehinggakan seorang insan itu akan lari daripada saudaranya...Ibunya...Ayahnya....Isterinya...Anak-anaknya..."

Saya katakan..."Di dunia ini, bila kita jadi kaya, orang puji kononnya kita berjaya...Bila kita gunakan dunia untuk mengejar akhirat, orang akan kata kita gila...Sedangkan di mahsyar nanti, semua "kata-kata orang" tu langsung tak bernilai kerana ibu, bapa, anak, isteri, saudara yang di dunia ni sangat rapat dengan kita pun, kelak di mahsyar mereka akan saling melarikan diri daripada berjumpa kerana takut dituntut......Maka saya sebak kerana saya risaukan apa keadaan saya di mahsyar kelak...Pujian orang ramai selama berbelas-belas tahun tu langsung tak bagi manfaat pada saya...Kejian selama bertahun-tahun kerana mengorbankan dunia demi agama juga  tak bagi mudarat pada saya...Lalu kenapa manusia masih mengejar pujian orang ramai dan takut dengan celaan mereka?

Ibu sekali lagi memeluk saya, tersenyum sambil menangis dan berkata...."Sejuk perut mama dapat anak macam bangcik..."

Maka itulah kali pertama dalam hidupku saya berasa sangat gembira akan "pujian" ibuku...

Pelbagai pencapaian demi pencapaian yang saya dapat DULU, saya tidak pernah merasa gembira seperti ini walaupun dulu juga saya dipeluk cium ibu dan dipuji....

Wahai hamba Allah...
Apa sebenarnya yang kalian kejar?
Apa pula sebenarnya yang kejar kalian?

Mengapa kalian masih mengejar pujian sia-sia manusia...sedangkan malaikat maut pula tidak pernah lelah siang malam mengejar kalian?

Wahai  saudaraku...
Apakah kalian sedar nafas kalian hanya berbaki beberapa lagi?
Sebelum lubang kubur kalian akan digali?
Apa yang aku dan kalian ada.. untuk Allah dan Rasul bangga?

Dunia ini hanya titian untuk menuju ke alam akhirat yang abadi. Semua yg ada disisi kita ALLAH YG PUNYA.

Sebarknlah,xperlu nk sebar ke 20 org,40 org mahupn 100 org.....HANYA PERLU SEBARKAN dgn seikhlas hati demi secubit keinsafan diri....InsyaAllah secebis pahala utk kita...Wallahualam....

Monday, April 21, 2014

Wira Angkasa TUDM juara keseluruhan ATM Challenge 2014.

BESUT: Wira Angkasa, Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) membuktikan kehebatannya dalam menguasai ruang angkasa apabila muncul Juara Keseluruhan Kejohanan Payung Terjun ATM Challenge 2014 yang diadakan di Stadium Mini Kampung Raja di sini yang berakhir hari ini.

Pasukan TUDM dengan dibarisi 12 penerjun menewaskan lapan pasukan lain terdiri daripada Tentera Darat Malaysia (TDM), Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM), Polis Diraja Malaysia (PDRM), Jabatan Bomba dan Penyelamat serta 10 Brigade Parachuter.

Naib johan pula dimenangi pasukan daripada TDM manakala TLDM pula di tempat ketiga.

Acara penutupan dan penyampaian hadiah dilakukan Assisten Ketua Staff Material TUDM, Mejar Jeneral Datuk Azizan Shaari di sini hari ini.

Kejohanan yang berlangsung 10 hari itu turut disertai tiga pasukan kelab iaitu Kelab Payung Terjun Wilayah Persekutuan, pasukan 604 Sky Diver Kuala Lumpur dan Kelab EURO Sky Diver, membabitkan 120 peserta.

Empat kategori pertandingan diadakan membabitkan ketepatan payung sukan; ketepatan payung tentera; kerjasama di udara; dan kerjasama kanopi di udara.

Pasukan daripada PDRM berjaya memenangi piala pusingan apabila dinobatkan sebagai johan kategori kerjasama kanopi di udara.
Kejohanan tahunan yang julung kali diadakan di Terengganu itu menarik lebih 5,000 penonton, termasuk dari Kelantan, untuk menyaksikan kehebatan penerjun yang mengambil bahagian.

Sementara itu TLDM Lumut, Perak pula dipilih sebagai penganjur bagi tahun 2015.

- BERNAMA

Saturday, April 19, 2014

Jenis-Jenis hantu dan perangainya.

Renung renungkan
hi hi hi
        
SIFAT-SIFAT HANTU YANG BOLEH DI CONTOHI ;

 Toyol ;
Masih kecil sudah berdikari, boleh cari wang sendiri. Tak menyusahkan mak bapak.

 Pontianak ;
Susah senang sentiasa tertawa, ini menunjukkan kepribadian kuntilanak
ini optimis dan sentiasa berfikiran positif.

 Pocong ;
Dari dulu bajunya x pernah ganti, ertinya dia tidak tertarik pada fasyen, sangat bersahaja. Sifat berjimat ini baik diamalkan pd zaman barangan serba mahal ini.

 Hantu air ;
Walau selalu menetap di lautan, tapi pakaiannya selalu lengkap dan sopan, dia tak pakai baju renang yg menggiurkan, ertinya dia selalu menjaga etika dan kehormatan diri. Dia juga tidak membazir masa dgn aktiviti memancing dan sebagainya.

 Jerangkung ;
Datang tak diundang, pulang tak dihantar, ertinya dia tak mahu menyusahkn orang lain. Kalau masuk rumah hanya menetap dlm almari sahaja, tidak duduk di sofa lembut, satu sifat kesederhanaan yg tulus ikhlas.

 Jebon ;
Ini adalah makhluk halus yang paling istimewa, walau mukanya buruk, hancur, badannya berbau, dan menakutkan tapi sifatnya sangat penyabar. Buktinya dia baca tulisan ini sampai habis.......

Thursday, April 17, 2014

Haiwan mencemburui manusia.

Kalau haiwan ada Whatsapp, agak-agak apa moment mereka?

NYAMUK : Baru habis ronda rumah Atan.. kenyang beb, Alhamdulillah.. Murah rezeki malam ni..

CICAK : isteriku tersepit pintu...... Menduda lagi kali ke 24..

KUCING BETINA: “Anak i yang ke-5 baru tanya siapa bapaknya. I bingung nak jawab apa. I sendiri lupa bapaknya siapa.”

AYAM : Boh, kalu esok kawe tak update moment, maknonyo kawe keno goreng doh.. I luv u all.. Jangan lupo wat kenduri arwah untuk kawe deh.

NYAMUK: Siot, sekali drug addict gua hantam. Gua positif HIV AIDS… uwaaaaaaa

KUCING JANTAN: Baru je tweet awek sebelah umah… keturunan PARSI beb!!!

KHINZIR : Aku bengang btol la...die gi pijak taik kucing tapi nama aku yang disebutnye...wei bro! len kali siasat dlu la sape yang berak kt depan umah kaw...agak-agak laa weyh

Lampu Isyarat Condong mengundang bahaya kepada kenderaan tinggi?

Pasir Gudang : Terdapat sebatang tiang lampu isyarat di atas jejantas Taman Megah Ria yang dalam keadaan condong. Punca kejadian condong tidak dapat di pastikan.

Kemalangan Maut Karpal Singh Lebuh Raya Utara Selatan.

Ahli Parlimen Bukit Gelugor, Karpal Sing maut dalam satu kemalangan ngeri di kilometer 305 lebuhraya utara selatan menghala ke utara kira-kira 1.30 pagi tadi.

Monday, April 14, 2014

Kemalangan VEN Sekolah.

(Maklumat berkaitan kes kemalangan m/van tengelam dalam loji kumbahan)

Pada jam l/kurang 1140hrs 14/4/14 pengadu Lkpl 171242 Mohd Nashidee sedang bertugas dibilik kawalan daerah JBU telah terima panggilan talipon dari 1(P)Melayu mengatakan sebuah m/van sekolah tadika telah mengelengsor masuk kedalam loji kumbahan. Pengadu jadikan repot sebagai maklumat pertama.

Pasir Gudang: Kilang Plastik Misteri di tutup.??? Pekerja termanggu-manggu di pintu pagar.


Pasir Gudang: pekerja kilang Plastik terpaksa menanggung kesulitan setiap bulan bila gaji tidak di bayar mengikut janji yang di tetapkan. Kebanyakkan mereka menjangkau umur 40an. Mereka risau tentang peluang untuk mendapat pekerjaan lain.

Lelaki lapor polis kes tidur diganggu azan

Jabatan Agama Islam Johor (JAJ) dilaporkan akan menjalankan siasatan ke atas dakwaan bahawa seorang lelaki membuat laporan polis kerana tidurnya terganggu akibat laungan azan Subuh dan bacaan doa yang kuat.

Laporan Berita Harian menyebut, penasihat Majlis Agama Islam Johor Datuk Noh Gadut mengesahkan bahawa JAJ menerima aduan lelaki tersebut dan kadi diarahkan untuk menyiasat perkara itu.

“Memang kita ada terima laporan. Bagaimanapun kita bersangka baik dan menunggu hasil laporan daripada JAJ untuk tindakan lanjut,” katanya seperti dipetik dalam laporan tersebut.

Menurut laporan itu lagi, lelaki berusia 56 tahun itu mendakwa bunyi dari pembesar suara masjid di Jalan Perjiranan, Pasir Gudang itu terlalu kuat dan menyebabkan beliau terjaga dari tidur.

Laporan itu menyebut lelaki tersebut juga mendakwa membuat laporan kepada Pejabat Agama Islam Johor dan Majlis Perbandaran Pasir Gudang (MPPG).

Selain itu, lelaki itu juga dilaporkan bertemu dengan ahli jawatankuasa masjid berkenaan sebelum membuat aduan kepada polis.

Sunday, April 13, 2014

Sembunyi status kesihatan

Virus MERS: Jemaah haji hidap penyakit kronik hadapi risiko jangkitan

Kuala Lumpur: Kementerian Kesihatan menyarankan jemaah haji tahun ini mendapatkan nasihat doktor mengenai risiko jangkitan virus Sindrom Pernafasan Timur Tengah (MERS) yang sedang melanda Arab Saudi.

Timbalan Ketua Pengarah (Kesihatan Awam), Datuk Dr Lokman Hakim Sulaiman, berkata meskipun risiko jangkitan itu rendah, jemaah yang ada penyakit kronik tidak terkawal disaran meningkatkan kesedaran mengenai jangkitan itu, selain mengambil langkah keselamatan bagi mengelak dijangkiti.
Individu berpenyakit kronik berisiko dijangkiti virus ini” Dr Lokman Hakim Sulaiman, Timbalan Ketua Pengarah Kementerian Kesihatan(Kesihatan Awam)

“Mereka diingatkan tidak cuba menyembunyikan sebarang maklumat mengenai penyakit yang dialami ketika menjalani ujian saringan, semata-mata hendak menunaikan haji kerana individu berpenyakit kronik berisiko dijangkiti virus ini,” katanya ketika dihubungi BH, semalam.

Beliau mengulas penularan MERS yang dilaporkan semakin serius di Arab Saudi selepas dua individu meninggal dunia akibat virus berkenaan, baru-baru ini. Kelmarin, Tabung Haji mengeluarkan garis panduan terbaharu yang tidak membenarkan jemaah haji menunaikan ibadat itu sekiranya gagal melepasi ujian saringan kesihatan.

Tiada sekatan perjalanan

Sambil mengesahkan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) masih belum mengeluarkan sekatan perjalanan ke negara yang terbabit dengan virus itu, beliau berkata, kementeriannya turut bekerjasama rapat dengan agensi pelancongan dan syarikat menguruskan pakej haji musim ini.
Maklumat terperinci

“Kerjasama itu bagi membolehkan kita memberi maklumat terperinci mengenai penularan wabak itu kepada jemaah,” katanya sambil menasihatkan mereka yang ke Arab Saudi agar menjaga kebersihan dan mendapatkan panduan daripada pasukan kesihatan sekiranya sukar mendapatkan rawatan segera.

Katanya, ia juga membabitkan mereka yang baru pulang daripada menunaikan umrah dan menghadapi masalah kesihatan seperti batuk yang biasa berlaku sekembali dari Tanah Suci.

“Namun, jika batuk dan demam berlarutan serta mengalami masalah pernafasan, segeralah ke klinik,” katanya.

INFO: Persediaan sebelum menunaikan haji, umrah

Sentiasa pastikan kesihatan baik, khususnya yang berpenyakit kronik seperti kencing manis, asma dan sakit jantung.

Ambil vaksin tambahan, vaksin Influenza dan Pneumococcal (amat digalakkan) terutama yang berumur dan ada penyakit kronik. Ikut nasihat pegawai perubatan
Bawa bekalan penutup mulut dan hidung mencukupi dan pencuci tangan untuk kegunaan sendiri

Ikuti perkembangan semasa mengenai wabak dan langkah pencegahan yang perlu diambil

Langkah cegah MERS

Amalkan tahap kebersihan diri, kerap cuci tangan terutama selepas batuk, bersin atau bersalam.

Guna penutup hidung dan mulut, pencuci tangan ketika perlu.

Amalkan etika batuk yang baik.

Elak ambil makanan mentah atau tidak dimasak sepenuhnya.

Elak minum air tidak dirawat.

Pakai penutup hidung

Keberkatan membaca surah YASIN.

Rasulullah S.A.W. telah bersabda yang bermaksud: “Bacalah surah Yasin kerana ia mengandungi keberkatan.” Iaitu:

1. Apabila orang lapar membaca surah Yaasin, ia boleh menjadi kenyang.

2. Jika orang tiada pakaian boleh mendapat pakaian.

3. Jika orang belum berkahwin akan mendapat jodoh.

4. Jika dalam ketakutan boleh hilang perasaan takut.

5. Jika terpenjara akan dibebaskan.

6. Jika musafir membacanya, akan mendapat kesenangan apa yang dilihatnya.

7. Jika tersesat boleh sampai ke tempat yang ditujuinya.

8. Jika dibacakan kepada orang yang telah meninggal dunia, Allah meringankan siksanya.

9. Jika orang yang dahaga membacanya, hilang rasa hausnya.

10. Jika dibacakan kepada orang yang sakit, terhindar daripada penyakitnya.

11. Rasulullah S.A.W bersabda: “Sesungguhnya setiap sesuatu mempunyai hati dan hati al-Quran itu ialah Yasin. Sesiapa membaca surah Yasin, nescaya Allah menuliskan pahalanya seperti pahala membaca al-Quran sebanyak 10 kali.”

12. Sabda Rasulullah S.A.W lagi: “Apabila datang ajal orang yang suka membaca surah Yasin pada setiap hari, turunlah beberapa malaikat berbaris bersama Malaikat Maut. Mereka berdoa dan meminta dosanya diampunkan Allah, menyaksikan ketika mayatnya dimandikan dan turut menyembahyangkan jenazahnya.”

13. Malaikat Maut tidak mahu memaksa mencabut nyawa orang yang suka membaca Yaasin sehingga datang Malaikat Redwan dari syurga membawa minuman untuknya. Ketika dia meminumnya alangkah nikmat perasaannya dan dimasukkan ke dalam kubur dengan rasa bahagia dan tidak merasa sakit ketika nyawanya diambil.

14. Rasulullah S.A.W bersabda selanjutnya: “Sesiapa bersembahyang sunat dua rakaat pada malam Jumaat, dibaca pada rakaat pertama surah Yaasin dan rakaat kedua Tabaroka. Allah jadikan setiap huruf cahaya di hadapannya pada hari kemudian dan dia akan menerima suratan amalannya di tangan kanan dan diberi kesempatan membela 70 orang daripada ahli rumahnya tetapi sesiapa yang meragui keterangan ini, dia adalah orang-orang yang munafik.

Begitu banyak khasiat dan kebaikan yang bakal kita perolehi melalui bacaan surah Yasin, seperti yang telah disebut seperti di atas Yasin umpama hati kepada al-Quran. Sudah semestinya salah satu cara untuk mendekatkan diri kepada seseorang pastinya melalui hati, oleh itu marilah kita mendekatkan diri kita kepada Allah S.W.T. melalui ibadah dan bacaan Yasin. InsyaAllah.

Saturday, April 12, 2014

Bila Agama Islam di Politikkan malapetaka menanti di hadapan.

Dlm Tahaaluf Syiasi PR siapa yg lebih berkuasa dan mengaut keuntungan politik (political mileage)? Apakah PAS lebih berkuasa drp DAP dan PKR dlm PR?

Secara peribadi sy tiada masalah dgn perjuangan sebenar PAS. Namun amat kecewa apabila Tahaaluf Syiasi PAS bersama DAP dan PKR dlm PR hanya menguntungkan DAP dan PKR shj. Lihat shj dasar2 yg dilaksanakan oleh Kerajaan PKR N.Selangor dan Kerajaan DAP di Pulau Pinang. Di mana hak utk PAS bersuara dan diterima pakai pendapat dan pandangan sedang PAS hanya diberikan portfolio tidak penting dgn bilangan yg sedikit serta langsung tidak diberi hak sepatutnya.

Tahaaluf Syiasi PAS dlm PR juga hanya memberikan merit besar kpd DAP dan PKR kerana DAP dan PKR tidak mempunyai jentera parti yg ramai spt mn jentera PAS malahan dlm setiap kali perarakan haram dan pilihanraya (PRU) atau PRK yg paling byk membantu adlh jentera PAS shj berbanding dgn DAP dan PKR. Tetapi siapa yg mendpt paling byk "political mileage"? Setiap kali selepas kemenangan calon PR dlm PRK spt PRK Kajang baru2 ini, apakah jentera PAS yg bekerja kuat dihargai segala gerak kerja dan sumbangan yg telah dibuat?

Azmin Hentam Anuwar sampai tonggeng???

PANAS BERAPI! AZMIN ALI HENTAM ANWAR TAK HENGAT PUNYA!
Walau aku banyak kutuk Azmin Ali selama ini, tapi dalam hal yang dia tweet ni aku bersetuju dengan dia. Anwar sudah jadi gila, lebih gila dari anjing yang terkena penyakit gila, Anwar sudah takut sebab dia bersam-sama Kit Siang sudah menipu rakyat!

Sekarang kaum yang perasan cerdik tapi kena tipu tu sedang menuntut janji sama seperti kaum India kat Penang yang dijual Anwar hidup-hidup isu Kg Buah Pala! Azmin kata jangan heret rakyat! Maju kehadapan dengan dasar peduli rakyat bukan membuli rakyat!

Khabarnya Azmin adalah calon paling sesuai untuk jadi MB Selangor tapi Anwar tak nak, sebab tumpuan Anwar kini pada Rafizi yang berkongsi kasih kunyit, tak percaya ke wahai melayu yahudi? KLIK SINI

Azmin dah bersuara, takkan Anwar nak diam diri je? Sementara tu semalam punya perhimpunan memang terbukti kaum kena tipu ni dah semakin gelabah, mereka nak kerajaan diubah at all cost sebab mereka kini takut dengan bayang-banyang sendiri! He he he...

Rahsia Kakitanggan kerajaan menyokong pembangkang???

Semalam gempar satu dokumen yang didedahkan dua anggota Parlimen berhubung lawatan kerja Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin ke Dubai bukan jadual sebenar sebaliknya draf awal program yang masih dalam perbincangan, demikian menurut Pejabat Timbalan Perdana Menteri.

Dalam kenyataan yang diedarkan kepada wakil media yang membuat liputan sempena lawatan kerja itu, Pejabat Timbalan Perdana Menteri menyifatkan tuduhan dua anggota Parlimen DAP berkaitan lawatan kerja itu seperti yang dilaporkan portal dan blog adalah melulu, tidak berasas dan berniat jahat. [berita penuh]

Antara cara yang paling berkesan adalah merasuah individu yang boleh dimanipulasikan untuk berbuat demikian (curi maklumat) didalam kerajaan hari ini selain menggunakan teknik hacking email dan sebagainya. Jelas apa yang didakwa Presiden JMM tentang 10 Ejen SUARAM memang ada kebenaranya, JELAS, Lihat apa terjadi hari ini?!

SUARAM dikenali dengan nama Suara Rakyat Malaysia yang mana pertubuhan haram ini menerima dana asing [sumber] yang melibatkan jutaan ringgit yang mampu menyogok dan membeli apa jua document yang boleh disabitkan keatas pemimpin kerajaan hari ini.

Dalam sketsa minggu lepas jelas wujudnya wang haram dari SUARAM yang bernilaiRM100juta dilesapkan oleh 2 individu yang cukup terkenal dengan mempertahankan SUARAM. Difahamkan juga SUARAM antara syarikat yang menjana parti pembangkang [baca juga]

Friday, April 11, 2014

Kenyataan Datuk Zahid di putar belitkan RBA.

Amat di kesali apabila kenyataan Datuk Zahid selaku KDN di putarbelitkan Dan mengelirukan orang ramai.

Berikut adalah kenyataan dan penjelasan penuh beliau.

RBA semangkin kurang hajar dan biadap. Nampak sengaja mainkan isu sensitif dalam negara bagi menimbulkan kemarahan rakyat. Terutamanya orang Melayu.

Perpecahan sengaja di timbulkan supaya membenci antara orang Melayu sesama Melayu. Orang Melayu membenci pemimpin.

Ini lah tujuan dan matlamat mereka. MTMR...berharap pemimpin kita Lena bijak menjawab soalan-soalan dari media agar di masa akan datang tidak di putar belitkan.

Erti Taat Setia kepada negara Baik sungguhlah kerajaan Malaysia ini.???

Oleh Zaini Hassan

PADA satu petang seorang pelajar Malaysia peringkat pasca siswazah di sebuah universiti di United Kingdom (UK) sedang tumpu bekerja sambilan di sebuah sekolah di kota Glasgow bagi mencari wang tambahan sara hidup.

Tiba-tiba dia disapa oleh seorang guru di sekolah itu yang katanya berasal dari Hong Kong, dan telah lama menetap di UK.

Guru itu sudah lama memerhati budak Melayu itu bekerja dan ingin bertanya sesuatu.

"Saudara dari Malaysiakah?" "Ya, jawab pelajar itu." "Boleh saya tanya satu perkara."

"Boleh," jawab pelajar itu ringkas.

"Benarkah orang Melayu di negara saudara menindas kaum minoriti?" tanya cikgu wanita itu.

Pelajar lelaki itu terpinga-pinga? "Mengapa puan tanya soalan begitu?" "Saya diberitahu oleh seorang rakyat dari Malaysia yang mereka ditindas teruk di negara saudara. Mereka kata mereka warganegara kelas kedua."

Muka pelajar itu merah padam. Malu pun ada. Merasa dimalukan pun ada. "Pernahkah puan melawat Malaysia?" "Tidak pernah," kata guru itu ringkas.

"Tahukah puan, kaum itu di Malaysia adalah orang yang paling kaya di Malaysia. Merekalah yang menguasai ekonomi Malaysia. Merekalah juga yang paling berjaya dalam bidang-bidang profesional."

Jawab pelajar itu lagi "jika negara saya menindas orang itu, mereka tidak akan berjaya dan kaya seperti itu. Tahukah puan lagi, mereka juga adalah antara yang berada dalam 10 teratas bilionair di negara saya."

Guru itu pula terpinga-pinga. Pelajar itu bertanya lagi guru itu.

"Oleh kerana puan tidak pernah ke Malaysia, saya menjemput puan melawatlah negara saya yang aman, damai, sentosa, makmur dan cukup indah itu. Tengok dengan mata sendiri."

Cikgu itu tersenyum dan berlepas pulang.

Itu adalah dialog oleh seorang sahabat kepada saya baru-baru ini, yang telah lulus pengajian peringkat doktor falsafahnya di negara itu. Di luar negara ramai rakyat Malaysia yang suka memburuk-burukkan negara sendiri.

Mereka menuduh yang bukan-bukan. Mungkin juga ramai yang membuat tuduhan seperti itu kerana mereka mahukan perhatian, simpati, belas kasihan atau kerana mereka ada hati mahu tinggal terus di negara beriklim empat musim itu.

Baru-baru ini saya terbaca satu berita dari UK, kira-kira 1,000 orang Malaysia "tiada bernegara" merempat di negara itu setelah mengambil keputusan membatalkan atau 'mengoyakkan' pasport Malaysia kerana mahu menjadi warganegara England.

Setelah membuat keputusan melepaskan kerakyatan Malaysia, hampir sebahagiannya yang berasal dari Pulau Pinang, kini menghadapi dilema kerana tidak mendapat hak kerakyatan negara itu.

Mereka kini sudah menjadi manusia terumbang-ambing kerana sudah "tiada bernegara" atau stateless. Negara Malaysia mereka sudah berpaling-tadah, negara orang putih itu pula tidak mahu menerima mereka.

Ada antara mereka adalah profesional yang kini terpaksa bekerja sebagai pencuci pinggan atau ada yang terpaksa mengemis.

Namun, saya tertarik apabila terbaca satu portal berita fz.com yang menyebut nama Menteri Dalam Negeri (KDN), Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.

Berita itu berbunyi begini:

GEORGE TOWN (4 April): Kira-kira 500 orang yang didakwa "tiada bernegara" (stateless) dari Malaysia yang tinggal di United Kingdom seharusnya menarik nafas lega apabila kerajaan Malaysia memberi jaminan untuk menguruskan kepulangan mereka.

Ia dilihat sebagai satu kejayaan kepada Ahli Parlimen DAP, Tanjung Ng Wei Aik yang begitu bersungguh-sungguh mahu menyelesaikan masalah kumpulan tidak bernegara itu, yang ada antaranya hidup dalam daif kerana tidak dibenarkan kerja di UK.

Kumpulan itu yang telah menyerahkan taraf kewarganegaraan Malaysia, dan kemudian memohon Taraf Kewarganegaraan Luar Negara British (BOC), setelah mempercayai ia adalah sijil yang laku digunakan di negara itu.

Ketika mendedahkan maklum balas yang diberikan oleh Ahmad Zahid dalam sepucuk surat (pada 3 April), Ng berkata, kerajaan Malaysia telah bersetuju menyediakan perkhidmatan imigresen bagi membolehkan mereka berada di Malaysia secara sah apabila pulang kelak.

Kementerian Dalam Negeri berkata, perbincangan dengan kerajaan British berhubung dengan rayuan pemegang BOC itu juga akan dilakukan.

"Sebuah kaunter khas akan diwujudkan di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) bagi membolehkan pemegang BOC melapor diri sebaik tiba di Malaysia dan mereka akan dibantu oleh pegawai imigresen di KLIA.

"Zahid berkata pemegang BOC itu akan diberi nasihat oleh atache imigresen Malaysia di UK, serta pegawai-pegawai jabatan imigresen di sini dan KDN," kata Ng dalam satu sidang akhbar.

Berita lanjut mengenainya baca di sini: http://m.fz.com/content/stateless-malaysians-uk-can-return-ministry-tells-dap-rep

Bacaan tambahan mengenai kisah itu di sini:

*http://jebatmustdie.wordpress.com/2009/10/14/boc-disloyalty-has-its-price/

*http://www.independent.co.uk/news/uk/politics/immigration-rules-leave-stateless-malaysians-in-limbo-2240532.html

*http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/asia/malaysia/6316612/Malaysians-left-stateless-in-UK-after-passport-gamble-backfires.html

Apabila membaca berita-berita itu dan kisah bekas rakyat Malaysia yang "berpaling tadah" itu dan kemudian mahu kembali semula, setelah UK enggan menerima mereka, maka kesimpulan saya mengenai erti "ketaatsetiaan kepada negara" ialah: Baik sungguhlah negara kita ini.

Maka itu saya teringat sajak Allahyarham Usman Awang mengenai sikap "baik hati" orang Melayu yang antara petikannya:

Baiknya hati Melayu itu

tak terbandingkan

Selagi yang ada sanggup diberikan

Sehingga tercipta sebuah kiasan:

"Dagang lalu nasi ditanakkan

Suami pulang lapar tak makan

Kera di hutan disusu-susukan

Anak di pangkuan mati kebuluran"

Tetapi malangnya, kebaikan kita sering kali diambil kesempatan pula oleh orang lain. Kebaikan kita, dibalas dengan tuba.

Saya enggan mengulas panjang mengenai isu ini, bimbang nanti dituduh rasis pula. Tetapi fikir-fikirkanlah.

Benarkah kita ini terlalu lurus bendul? Allahualam.

Dan terus doakan MH370.

Artikel Penuh:http://www.utusan.com.my/utusan/Rencana/20140409/re_05/Erti-Taat-Setia-Baik-sungguhlah-kerajaan-Malaysia-ini#ixzz2yXh4WnnP 
© Utusan Melayu (M) Bhd 

Thursday, April 10, 2014

Khasiat: Makan buah-buah minda anda.

Falsafah Buah-buahan ����������

1. Jadilah buah jagung, jangan jadi buah gajus.


Jagung membungkus bijinya yang banyak, sedangkan buah gajus menunjukkan bijinya yang cuma ada satu.
Maksudnya : Jangan suka menunjuk-nunjuk harta, ilmu dan sebagainya.

2. Jadilah Pokok pisang.
Pokok pisang kalau berbuah hanya sekali, kemudian mati.
Maksudnya : Kesetiaan dalam perkahwinan.

3. Jadilah buah durian , jangan buah kedondong.
Walaupun di luarnya penuh dengan kulit yang berduri tajam, tetapi dalamnya lembut dan manis. Hmmm, berbeza dengan kedondong, luarnya licin tapi rasanya agak masam dan di dalamnya ada biji yang berduri.
Maksudnya : Don’t Judge a Book by The Cover.. jangan menilai orang dari luarnya saja.

4. Jadilah ubi kayu.
Walaupun hidup dalam tanah, tetapi isinya putih bersih.
Maksudnya : Jagalah hati jangan kau nodai dengan kekotoran.

5. Jadilah setangkai petai, bukan setangkai rambutan.
Tangkai petai memberi makanan yang sama rata ke biji petainya, semua seimbang, tidak seperti rambutan.. ada yang kecil ada yang besar.
Maksudnya : Selalu bersikap adil.

6. Jadilah kelapa
Semakin tua semakin pekat santanya
Maksudnya : Semakin tua semakin bijaksana dan berguna

7. Jadilah manggis. Berapa banyak kelopok bunga di luar kulit, sebanyak itu jugalah ulas isi di dalam. Maksudnya: kena jujur, apa yang ditunjukkan di luar sama seperti apa yang diniatkan di dalam hati.

Semarak Johor.

Live | Forum Perdana "Semarak Johor 2014": http://youtu.be/mfZgAR2qKrI

Ekonomi Melayu dulu kini dan akan datang.

Sekadar berkongsi maklumat CABARAN AWAL EKONOMI MELAYU

Di Bangsar, Kuala Lumpur terdapat satu jalan bernama Jalan Maarof. Tak ramai orang muda yang mengetahui kenapa jalan ini diberi nama Jalan Maarof. Bagi yang tahu nama Maarof inilah yang patut menjadi kenangan mengenai cabaran awal yang dihadapi oleh pendukung ekonomi Melayu di masa lalu.

Pada bulan Julai, 1947 sebuah Bank Kebangsaan Melayu telah diasaskan oleh seorang peguam Melayu bernama Encik Maarof Zakaria.

Bank tersebut hanya mempunyai 2 juta saham yang hanya terbuka kepada orang-orang Melayu.

Pelanggannya juga terhad kepada orang-orang Melayu sahaja.

Pada waktu itu hanya ada dua buah bank; iaitu bank milik British bernama The Chartered Bank dan bank milik China bernama Overseas Chinese Banking Corporation.

Di kedua buah bank ini Melayu tidak dibenar meminjam wang.

Melayu hanya boleh meminjam wang dari ceti-ceti haram dengan bayaran bunga yang cukup tinggi.

Encik Maarof menjawab cabaran ini dengan menubuhkan bank untuk Melayu sahaja.

Selepas 6 bulan beroperasi dengan jayanya Encik Maarof Zakaria telah didapati terbunuh di Lake Garden. Jam rolex di tangannya dan wang dalam sakunya telah tidak diambil oleh pembunuh itu. Ini bererti pembunuh hanya ingin membunuh pengasas bank Melayu yang didirikan oleh Encik Maarof itu.

Encik Maarof Zakaria telah mendirikan Bank Kebangsaan Melayu dengan bermodalkan 27 ekar Tanah serta tiupan roh semangat perjuangan bangsa Melayu di bidang ekonomi.

Yang membunuh Encik Maarof nampaknya bertujuan membunuh semangat perjuangan Melayu di bidang ekonomi.

Berlandaskan tiupan roh semangat perjuangan Melayu di bidang ekonomi inilah maka dalam Kongres Ekonomi Bumiputera Pertama dalam tahun 1965 cadangan menubuhkan Bank Bumiputra telah diketengahkan.

Tanda Hati Kita Sakit.

Tanda kita sakit hati. Adalah ketika melihat orang lain senang kita dengki. Tetapi bila melihat orang lain  Susan kita gembira.

Semoga kita di jauhkan dari fitnah akhir zaman.

Wednesday, April 9, 2014

Apa yang patut kita tahu lagi bila beranak.

Org pertama cipta telefon ? Alexander Graham Bell ..

kalau org pertama tulis bismillah ??????? kalau anak-anak tanya kepada ibubapa..terkebil2 nak jawab ni!.. simpan nota ini.

      30 ORANG YANG
PERTAMA DALAM ISLAM
---------------------------------
1. Orang yang pertama menulis Bismillah : Nabi Sulaiman AS.

2. Orang yang pertama minum air zamzam :
Nabi Ismail AS.

3. Orang yang pertama berkhatan :
   Nabi Ibrahim AS

4. Orang yang pertama diberikan pakaian pada
hari qiamat :
    Nabi Ibrahim AS.

5. Orang yang pertama dipanggil oleh Allah
pada hari qiamat :    
     Nabi Adam AS.

6. Orang yang pertama mengerjakan saie antara Safa & Marwah :
  Sayyidatina Hajar

7. Orang yang pertama dibangkitkan pada hari
qiamat :
Nabi Muhammad SAW.

8. Orang yang pertama menjadi khalifah Islam :
Abu Bakar As Siddiq RA.

9. Orang yang pertama menggunakan tarikh
hijrah :
Umar bin Al-Khattab

10. Orang yang pertama meletakkan jawatan khalifah
dalam Islam :
Al-Hasan bin Ali RA.

11. Orang yang pertama menyusukan Nabi Muhammad SAW :
Thuwaibah RA.

12. Orang yang pertama syahid dalam Islam dari kalangan lelaki :
Al-Harith bin Abi Halah

13. Orang yang pertama syahid dalam Islam dari kalangan wanita :
Sumayyah binti Khabbat

14. Orang yang pertama menulis hadis di dalam kitab /
lembaran :
Abdullah bin Amru bin Al-Ash

15. Orang yang pertama memanah dalam perjuangan
fisabilillah :
Saad bin Abi Waqqas

16. Orang yang pertama menjadi muazzin dan
melaungkan adzan: Bilal bin Rabah

17. Orang yang pertama sembahyang dengan Rasulullah SAW :
Ali bin Abi Tholib

18. Orang yang pertama membuat minbar masjid Nabi
SAW :
Tamim Ad-dary

19. Orang yang pertama menghunus
pedang dalam
perjuangan fisabilillah : Az-Zubair bin Al-
Awwam

20. Orang yang pertama menulis sirah Nabi Muhammad SAW : Ibban bin Othman bin Affan

21. Orang yang pertama beriman dengan Nabi
SAW :
Khadijah bt Khuwailid.

22. Orang yang pertama mengasaskan usul fiqh :
Imam Syafei RH.

23. Orang yang pertama membina penjara dalam Islam:
Ali bin Abi Tholib

24. Orang yang pertama menjadi raja dalam Islam :
Muawiyah bin Abi Sufyan

25. Orang yang pertama membuat
perpustakaan awam
Harun Ar-Rasyid

26. Orang yang pertama mengadakan baitulmal : Umar
Al-Khattab

27. Orang yang pertama menghafal Al-Qur'an selepas
Rasulullah SAW :
Ali bn Abi Tholib

28. Orang yang pertama membina menara di Masjidil
Haram Mekah:
Khalifah Abu Ja'far Al-Mansur

29. Orang yang pertama digelar Al-Muqry :
Mus'ab bin Umair

30. Orang yang pertama masuk ke dalam syurga :
Nabi Muhammad SAW.

✔ Rugilah klu tidak SHARE sbab ianya 1 peluang dakwah yg MUDAH kenali Islam kita.

Tuesday, April 8, 2014

Pemilihan: Saifudin, Nurul dan Rafizi bentuk kumpulan

Pemimpin tertinggi PKR, termasuk Datuk Saifuddin Nasution, Nurul Izzah Anwar dan dan Rafizi Ramli, membentuk gabungan bagi menghadapi pemilihan parti itu Mei ini.

Pembentukan pasukan bertemakan “Masa Depan Bersama” itu diumumkan dalam sidang media di sebuah hotel berdekatan ibu pejabat PKR di Petaling Jaya hari ini.

Saifuddin bertanding jawatan timbalan presiden dalam pertandingan enam penjuru menentang beberapa lagi tokoh heavyweightparti, termasuk penyandang Azmin Ali, Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim dan Naib Presiden Tian Chua.

Nurul pula mempertahankan jawatannya sebagai naib presiden manakala Rafizi pula mencuba nasib untuk jawatan sama.

Calon lain dalam pemilihan PKR yang hadir dalam acara itu termasuk Tian Chua dan Nik Azmi Nik Ahmad (calon ketua Pemuda), selain beberapa wakil rakyat.

Kemunculan Tian Chua, yang bertanding jawapan sama dengan Saifuddin, juga membuka kemungkinan terdapat rundingan antara kedua-dua pihak.

Tian Chua bagaimanapun berkata masih menumpukan kepada kerusi timbalan presiden dan belum membuat keputusan sama ada mahu menarik diri.

Sementara itu, Rafizi berkata, beliau bergabung dengan dua pemimpin itu kerana berkongsi prinsip “memberi tumpuan kepada soal-soal rakyat” berbanding isu perselisihan personaliti.

Anggota Parlimen Pandan itu membangkitkan secara langsung pertembungan Khalid dan Azmin yang memuncak ketika Azmin digugurkan daripada syarikat negeri Perbadanan Kerajaan Negeri Selangor (PKNS).

“Kebelakangan ini perselisihan personaliti antara Tan Sri Khalid Ibrahim dan Azmin Ali tidak membantu rakyat, pada pendapat saya.

“Walaupun keputusan saya menongkah arus, saya diberitahu ada yang mengatakan tindakan ini tindakan membunuh diri, namun, kita wujudkan (kumpulan ini) untuk bawa suara rakyat," katanya.

Sementara itu, Nurul Izzah pula berkata, gabungan itu mempamerkan “nilai reformasi” untuk kepentingan masa depan parti.

Silat Melayu

DOA DOHA

WALI SONGO

Video Penjelasan Isu cincin RM 24 Juta.

WAJIB TONTON

Top Blogges

B. 10 Artikal Menarik Minggu ini.

C. Senarai Blog Wajib Baca Rakan Malaysia Transformasi Minda Rakyat