TERIMA KASIH


counters

MTMR

Friday, July 18, 2014

Nota Catatan Rakyat: Delima Malaysia mengharungi Global yang Fana ???

MH17
Sekali lagi kita diduga.
Ini adalah masa untuk bersatu.
Macamana kita nak bantu orang lain tapi dalam masa kita sendiri menghadapi masalah? Dugaan negara berkecuali.

Ini adalah apa yang saya tulis pada 12/7/2014 kemudian dishare pada 13/7/2014 apa bila Esscom diserang sekali lagi.


Ada kaitan tak?
14/7/2014

"Belum sempat kita buat apa-apa untuk bantu Gaza, kita dah dikejutkan dengan serangan yang telah mengorbankan Anggota Marin kita di Pulau Mabul. Innalillahhiwainnailahirajiun.

Seperti ada saja Tangan Hitam yang menyusun dan memberi kita mesej: " tempat kau tidak selamat, jangan sibuk bantu Gaza "

Seperti telah saya katakan dalam beberapa penulisan saya. Saya share sekali lagi apa yang saya tulis semalam."

KONFLIK PALESTIN ISRAEL.

HUBUNGAN MALAYSIA MESIR

Pernah dulu masa Morsi Mesir Berkuasa dalam tempoh yang pendek, dia ada mintak tolong dengan Malaysia dalam hal Palestin.

Sayang seribu kali sayang. Morsi Mesir telah digulingkan sebelum kerjasama strategik antara Mesir-Malaysia berkenaan isu Gaza Palestine betul-betul dilaksanakan. Kerjasama Strategik dalam bentuk apa?

Israel faham kemampuan Malaysia berdasarkan rekod Bosnia, Somalia dan lain-lain medan yang lalu. Jika wujudnya kerjasama yang stabil antara Mesir-Malaysia maka ianya akan jadi ancaman besar pada Israel.

Maka wujudlah satu gerakan untuk me'remove' Morsi sebelum Morsi jemput semua negara Islam yang boleh diharap untuk bantu Gaza (Termasuk Malaysia), Melalui Mesir.

Negara Islam yang boleh harap.

Negara Arab, boleh harap? Ada diantara mereka pin tengah ada masalah antara satu sama lain. Ada yang kena pegang #### dengan kuasa-kuasa barat atas faktor ekonomi.

Kita dibiarkan kontang kanting masa kes Bosnia bila Negara Arab tak turun membantu. Tapi kita tetap pergi, walaupun guna tiket UN.

OIC? Oh ada lagi ke OIC? Ntah.

Dalam masa yang sama, muncul pula kuncu-kuncu pro Israel dalam negara yang sering membuat pelbagai bentuk huru hara, subversive secara tidak lansung dan sabotaj terhadap kestabilan semua sektor khususnya Ekonomi Politik Sosial, termasuklah ancaman keganasan (cth Lahad Datu).

Kita sendiri terkontang kanting dari dalam. Jauh beribu batu. Macamana nak pergi buat 'invasion' ke sana sepertimana US invade Iraq?

Faktor geografi juga main peranan. Ditakdirkan Malaysia jauh. Isu diplomatik dan logistik. Isu dalaman pulak. Nak bantu sejauh itu bukan senang untuk menghadap beberapa negara yang berlainan pendirian mereka terhadap isu Israel Palestin, tanpa adanya 'Host' terdekat dengan Palestin yang 'sama kepala', seperti Mesir era Morsi.

Namun masih kita mencari peluang untuk membantu tak kira dalam terang atau gelap. Dan sememangnya selalu saja kita yang akan 'on the list' jika sesuatu berlaku pada negara-negara Islam atau negara-negara bergolak. Mereka akan panggil kita. Insyallah kita akan sambut. Bantuan dalam pelbagai bentuk. Cuma nampak atau tak nampak.

Memetik keratan Akhbar:

"Malaysian Prime Minister Najib Razak said in a statement from his office that Egyptian President Mohamed Morsi called him late Friday to discuss the latest Israeli air strikes on Hamas-controlled Gaza.

“Both countries agreed to ask international power brokers to influence Israel to stop its military aggression towards the Palestinian people,” said the statement issued after the 15-minute call."
http://m.theglobeandmail.com/news/world/malaysia-egypt-call-for-help-to-end-gaza-violence/article5403175/?service=mobile

*p/s: haritu komando laut Briget Qassam membuat serangan tahap Navy Seal atau Paskal TLDM. Moga Allah merahmati negara dan rakyat negara itu yang membantu membangunkan Komando Laut Qassam.

Ada Asap, Api Tak Nampak
Ada Letup, Bunyi Tak Dengar

Sumber : Dari penulisan seorang sahabat 

No comments:

Post a Comment

Thank you for your idea. What you give, You get back.

Silat Melayu

DOA DOHA

WALI SONGO

Video Penjelasan Isu cincin RM 24 Juta.

WAJIB TONTON

Top Blogges

B. 10 Artikal Menarik Minggu ini.

C. Senarai Blog Wajib Baca Rakan Malaysia Transformasi Minda Rakyat