TERIMA KASIH


counters

MTMR

Monday, November 25, 2013

7 Wasiat Raja Raja Melayu...

"Kami isytiharkan dan kami simpan untuk kamu dan kami benarkan kamu isytiharkan dan simpan untuk anak cucu kamu, selain gunung ganang, tasik dan hutan simpan, sehingga nisbah 50peratus dan selebihnya kamu rebutlah dengan kaum kaum yg lain".

Wasiat ini diperkenan diturunkan oleh Raja Raja Melayu sebelum Pembentukan Perlembagaan Negeri Negeri Melayu tahun 1957.
Wasiat ini menjadi asas kepada kontrak sosial antara kaum yang berbilang bangsa di bumi ini.

Pada hemat saya ianya amat baik dan tidak meminggirkan mana mana pihak tetapi lebih condusive untuk semua merebut peluang yang sedia ada.

Saya amat tertarik dengan cadangan atau persoalan dari Seorang peserta yg berketurunan India pada seminar pagi tadi yang menyarankan kenapa target pemilikan equity nasional, kerajaan hanya menyasarkan 30%. Sepatutnya ianya lebih kepada sekurang2 nya 70% kerana komposisi kaum Bumiputera adalah 67%.

Pada hemat saya, I am happy with 50% seperti yg termaktub secara asasnya dlm wasiat raja raja melayu. Pemilikan disini mesti genuine dan mesti nett dari pemilikan GLC. Too high as a target?. Exactly, its not a good target if its too low.

Like DS Najib Razak, I am not going to be appologetic about my view. Why should I?

Kekayaan negara ini perlu dirasai semua. AFFIRMATIVE ACTIONS bukan sahaja pada Bumiputera tetapi juga kepada Masyarakat India MESTI diteruskan. There is no 'BUT', no excuses At All. Sampai bila diteruskan?.. sampai target 50% dicapai. Thats my answer.

Terlalu lama rasanya Peniaga Cina mengaut keuntungan di Malaysia ini. Terlalu banyak kekayaan yang dikaut dan lebih menyedihkan 'tiada perasaan bersalah' tidak langsung berterima kasih. Terlalu bsnyak black economy. Bayar tax pun kalu boleh lari, lari!. Tipu sana tipu sini. Kalu tak tipu mana boleh kaya mahh!!!! Saya tak kata semua saya kata "kebanyakan". Masih tak cukup lagi?

Saya menyokong Agenda Memperkasakan Ekonomi Bumiputera dan Membantu Kaum.India.

Yang Si Bumiputera rebutlah peluang yang ada. Jangan asyik nak bertelagah sahaja. BANGANG BIN BAHALOL.TAK KIRALAH PAS, UMNO or PKR.

I am not going to be apologetic about my view here... why should I?

ONE WISEMAN USED TO SAY "WORLD IS BIG ENOUGH TO SATISFY ONES NEEDS, BUT NOT ONE GREED".

Sumber - https://www.facebook.com/saifulzaini.mohdbokhari

No comments:

Post a Comment

Thank you for your idea. What you give, You get back.

Silat Melayu

DOA DOHA

WALI SONGO

Video Penjelasan Isu cincin RM 24 Juta.

WAJIB TONTON

Top Blogges

B. 10 Artikal Menarik Minggu ini.

C. Senarai Blog Wajib Baca Rakan Malaysia Transformasi Minda Rakyat