TERIMA KASIH


counters

MTMR

Monday, June 16, 2014

YB Hajah Normala dalam Parlimen. Membangkitkan soal pekerja Swasta.


Photo: Soalan saya hari ini khusus kpd pekerja swasta.

●Kaji selidik yg dijalankan oleh Bank Negara Msia mendapati purata mereka yg bersara di sykt swasta masih mempunyai bebanan hutang yg masih tinggi dan kebanyakan mereka bergantung kpd simpanan KWSP,sehubungan dgn itu apakah perancangan pihak kementerian utk menyediakan pekerja swasta persediaan sebelum persaraan dan apakah tindakan pihak kementerian kpd majikan yg menutup perniagaan mereka tampa memaklumkan kpd pekerja dan bila laporan dibuat dimaklumkan selepas dua minggu kes akan ditutup jika majikan tidak dpt dikesan.

Soalan saya hari ini khusus kepad pekerja swasta.


Kaji selidik yang dijalankan oleh Bank Negara Malaysia mendapati purata mereka yang bersara di syarikt swasta masih mempunyai bebanan hutang yang masih tinggi dan kebanyakan mereka bergantung kepada simpanan KWSP.

Sehubungan dengan itu apakah perancangan pihak kementerian untuk menyediakan pekerja swasta persediaan sebelum persaraan dan apakah tindakan pihak kementerian kepada majikan yang menutup perniagaan mereka tanpa memaklumkan kepada pekerja dan bila laporan dibuat dimaklumkan selepas dua minggu kes akan ditutup jika majikan tidak dapat dikesan.
MTMR mengucapkan Syabas kepada YB Parlimen Pasir Gudang kerana perhatin kepada golongan pekerja. Harap kementerian sumber manusia dapat melihat dengan lebih teliti dan penuh didikasi.
Kadang kala nampak permasaalahan ini umpama kecil. Tetapi masalah pekerja hendaklah di atasi dengan baik dan bijaksana. Walaupun nampak kecil umpama api dalam sekam.
  


No comments:

Post a Comment

Thank you for your idea. What you give, You get back.

Silat Melayu

DOA DOHA

WALI SONGO

Video Penjelasan Isu cincin RM 24 Juta.

WAJIB TONTON

Top Blogges

B. 10 Artikal Menarik Minggu ini.

C. Senarai Blog Wajib Baca Rakan Malaysia Transformasi Minda Rakyat