TERIMA KASIH


counters

MTMR

Tuesday, April 16, 2013

Kubu Kiram Sulu di Serang Tentera Filipina.


Davao City, Filipina - Barisan Pembebasan Islam Moro (MILF) berkata ia mengalami kecederaan sebagai pasukan tempatan di Basilan bertempur dengan tentera pada pagi Isnin, 15 April.

Abbas Salung, ahli Jawatankuasa MILF Penyelarasan pada Pemberhentian Permusuhan (CCCH), berkata satu pasukan  daripada Tentera Filipina didakwa menyerbu sebuah kem pemberontak Moro di Sitio Badja Maluha, Barangay Baguindan di Tipo-Tipo.



"Pertempuran tercetus selama hampir 30 minit antara kuasa-kuasa di bawah MILF Ustaz Hamzah Sapanton, Pengerusi Jawatankuasa Provinsi, dan tentera kerajaan menyerang, lebih kurang 40 orang," kata Salung.


MILF masih menyatukan laporan daripada pasukan tempatan mereka untuk menentukan jumlah sebenar mangsa dan tahap kerosakan. MILF CCCH akan memfailkan aduan terhadap kerajaan kerana melanggar gencatan senjata, Salung katanya. "Pertempuran ini sudah berhenti tetapi tindakan perlu diambil oleh kerajaan untuk mengelakkan berulangnya pertempuran antara kerajaan dan pasukan MILF dan untuk membuktikan bahawa kuasa-kuasa kerajaan memang menegakkan dasar kerajaan PNoy untuk keutamaan proses damai, "Salung mengulas.


Kerajaan dan MILF berada di tengah-tengah untuk membuat perjanjian damai akhir. Pusingan terbaru rundingan di Kuala Lumpur yang berakhir minggu lepas, kedua-dua pihak mengakui segera untuk tampil dengan perjanjian damai.


Salung berkata tentera tidak menyelaras dengan mereka mengenai operasi tentera di kawasan itu, sebuah wilayah yang dikenali kumpulan pemberontak.


"Jelas sekali terdapat perbuatan sengaja untuk melemahkan gencatan senjata dan rundingan damai antara kerajaan dan MILF, yang hanya meningkatkan keraguan yang semakin meningkatan pndangan awam terhadap keikhlasan kerajaan dalam proses damai," kata Ustaz Sapanton katanya.CCCH kedua-dua pihak, serta Pasukan Pemantauan Antarabangsa, mencatatkan tiada pertempuran antara tentera kerajaan dan pejuang MILF tahun lepas. - Rappler.com

No comments:

Post a Comment

Thank you for your idea. What you give, You get back.

Silat Melayu

DOA DOHA

WALI SONGO

Video Penjelasan Isu cincin RM 24 Juta.

WAJIB TONTON

Top Blogges

B. 10 Artikal Menarik Minggu ini.

C. Senarai Blog Wajib Baca Rakan Malaysia Transformasi Minda Rakyat