TERIMA KASIH


counters

MTMR

Thursday, May 9, 2013

#PRU13-SMS SOROKKAN DARI PENGETAHUAN BN???

Pencapaian kerajaan Barisan Nasional (BN) yang diterajui oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najibi Razak sebenarnya lebih baik berbanding pembangkang yang kuat beretorik. Malah kemenangan BN pada pilihan raya umum ke-13 (PRU13) menunjukkan rakyat Malaysia yakin terhadap kepimpinan Perdana Menteri.
 
Najib telah berhadapan dengan musuh-musuh yang lebih besar daripada PRU12, pada 2008 apabila pembangkang pada masa itu mempunyai kelebihan di laman media sosial sehingga membangkitkan tsunami politik di Malaysia dan mewujudkan kejutan apabila menawan beberpa negeri.
 
Kemenangan BN mengekalkan pentadbiran negara serta merampas semula Kedah adalah satu pencapaian yang sangat baik, dan tidak mengalami kekalahan kerana pembangkang yang dihadapi BN, dan Najib pada 5 Mei lalu lebih tersusun dan teratur beserta perancangan rapi.
 
Ia dibuktikan apabila BN bukan sahaja berjaya mengekalkan Perak yang bergoyang pada 2008, tetapi sebaliknya berjaya merampas kembali kerajaan negeri Kedah dari tangan PAS yang dipimpin  Azizan Razak sebelum ini.
 
Umno juga telah menambah bilangan kerusi yang dimenangi mereka, walaupun BN tewas 7 kerusi kepada pembangkang apabila Umno telah meningkatkan kerusi Parlimen yang diwakilinya daripada 79 kepada 88.
 
Bagi kerusi DUN juga menyaksikan peningkatan kerusi Umno daripada 239 pada 2008 kepada 242 pada 2013. Dengan kekuatan pembangkang, dan pengalaman 5 tahun mereka menyusun strategi memecah belahkan pengundi, BN sebenarnya menang pilihan raya kali ini. 
 
Nyata strategi pembangkang, terutamanya PAS dalam PR tidak berjaya mendapat sokongan pengundi Melayu yang jelak dengan sikap 'flip-flop' PAS selepas bersama Pakatan. Ia menunjukkan juga bahawa pengaruh Anwarinas dalam PAS turut terkubur bersama pemimpin-pemimpin pro Anwar yang tewas, dan menyaksikan kumpulan ulama sekali lagi mendominasi kepimpinan PAS.
 
BN dan Umno sebaliknya meraih populariti dalam masyarakat Melayu memandangkan keyakinan mereka terhadap usaha kerajaan selama ini, dan tidak lagi memilih PAS untuk mewakili Melayu Islam kerana suara emreka tidak akan pernah kedengaran di kepimpinan tertinggi Pakatan Rakyat.

No comments:

Post a Comment

Thank you for your idea. What you give, You get back.

Silat Melayu

DOA DOHA

WALI SONGO

Video Penjelasan Isu cincin RM 24 Juta.

WAJIB TONTON

Top Blogges

B. 10 Artikal Menarik Minggu ini.

C. Senarai Blog Wajib Baca Rakan Malaysia Transformasi Minda Rakyat