TERIMA KASIH


counters

MTMR

Friday, July 1, 2016

Terkini: Rakyat bertanya RM 16.2 billion bunga hutang 1MDB siapa bayar???

Kenyataan Menteri Kewangan 2 ketika menjawab soalan di parlimen membuktikan Najib berbohong atau menipu rakyat dengan menyatakan 1MDB tidak menggunakan wang rakyat tetapi melalui pinjaman.

Namun kenyataan Menteri Kewangan 2 ini menjelaskan rakyat Malaysia menanggung bunga hutang 1MDB.

Jika kadar bunga hutang 1MDB RM2.7 Bilion setahun bermakna sejak penubuhan 1MDB 2009 sehingga kini rakyat Malaysia telah membayar bunga hutang 1MDB sebanyak RM16.2 Bilion.

Jadi soalan rakyat Malaysia kepada Najib, apa yang rakyat Malaysia dapat dari RM16.2 Bilion wang mereka yang telah digunaka?

Baca kenyataan Menteri Kewangan 2

Syarikat pelaburan strategik 1Malayia Development Berhad (1MDB) membayar bunga berjumlah RM2.7 bilion setahun kepada bank untuk melunaskan hutang berjumlah RM42 bilion yang terkumpul sejak enam tahun lalu, menurut Kementerian Kewangan.

Menteri Kewangan II Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah berkata sewaktu menjawab soalan daripada Ahli Parlimen Sepang Mohamed Hanipa Maidin di Dewan Rakyat.

“Jika jumlah hutang tersebut adalah RM42 bilion, jumlah bunga adalah RM2.4 bilion hingga RM2.7 bilion setahun,” katanya.

Hanipa mengemukakan soalan mengenai jumlah bunga yang perlu dibayar oleh 1MDB sebulan untuk melunaskan hutang yang ditanggung syarikat pelaburan strategik itu.

No comments:

Post a Comment

Thank you for your idea. What you give, You get back.

Silat Melayu

DOA DOHA

WALI SONGO

Video Penjelasan Isu cincin RM 24 Juta.

WAJIB TONTON

Top Blogges

B. 10 Artikal Menarik Minggu ini.

C. Senarai Blog Wajib Baca Rakan Malaysia Transformasi Minda Rakyat