TERIMA KASIH


counters

MTMR

Thursday, July 17, 2014

MUTAKHIR: RAJA GULA BUKAN LAGI ROBERT KUOK ATAU SYED MOKHTAR - TAPI SIAPA?

Ramai berpendapat 'Raja Gula' hari ini masih Robert Kuok atau Syed Mokhtar tetapi hakikatnya industri gula di Malaysia telah pun dikuasai Felda Global Venture(FGV)sejak 2009.

FGV telah memiliki Malayan Sugar Manufacturing(MSM),Kilang Gula Perlis Sdn Bhd,sebanyak hampir 5800 hekta tanah di Cuping,Perlis dan 20% saham didalam Tradewinds(M)Sdn Bhd yang bernilai RM 1.5 billion ketika itu. MSM Holding telah pun disenaraikan di papan utama Bursa Saham pada 28 Jun 2011.

KINI RAJA GULA ADALAH MSM(ANAK SYARIKAT FELDA GLOBAL VENTURES)..!!

62% pemasaran gula di Malaysia datangnya dari MSM dimana 80% pengeluaran gula untuk tempatan dan 20% pula untuk dieksport ke New Zealand, Singapura, Pakistan dan Korea Selatan.

Jenama gula MSM yang ada di pasaraya adalah Gula Perlis dan Gula Prai yang terdiri daripada gula halus putih dan gula perang.


Bagaimana pula dengan dakwaan Anwar Ibrahim menuduh Syed Mokhtar menguasai industri gula dan mampu mengawal harga gula sedangkan MSM adalah pengeluar utama?

Pembabitan Syed Mokhtar dalam Treadwinds hanyalah 37% dan selebihnya MSM.Felda hanya memiliki saham 50-70%. Sekali lagi dimana dakwaan Anwar Ibrahim yang mengatakan Syed Mokhtar dan Treadwinds yang menguasai industri gula.

SIAPA YG MENGELUARKAN FAKTA INI? SILA TONTON VUDEO KLIP INI.

Memang benar lah kata Dato Ehsan,Anwar Ibrahim cuba putar belit fakta dan kelirukan Dewan Rakyat.Ini mungkin kerana Anwar Ibrahim tak tahu atau sengaja timbulkan kebenciannya terhadap Syed Mokhtar.

TERIMA KASIH JUGA KEPAD DATO EHSAN KERANA DENGAN MEMBETULKAN FAKTA ANWAR IBRAHIM, MAKA HARI INI RAKYAT MENGETAHUI MSM(ANAK SYARIKAT FGV)SEBENARNYA MENGUASAI PASARAN GULA SEKARANG DAN BUKAN SEPERTI YANG ANWAR IBRAHIM KATA..!!

No comments:

Post a Comment

Thank you for your idea. What you give, You get back.

Silat Melayu

DOA DOHA

WALI SONGO

Video Penjelasan Isu cincin RM 24 Juta.

WAJIB TONTON

Top Blogges

B. 10 Artikal Menarik Minggu ini.

C. Senarai Blog Wajib Baca Rakan Malaysia Transformasi Minda Rakyat