TERIMA KASIH


counters

MTMR

Monday, June 3, 2013

SIKAP PENGASINGAN ORANG CINA(PRU13):


Saya amat tertarik dan menghargai dgn seorang anak muda Cina, Tai Zee Kin menerusi laman sosial Facebooknya berhujah mengenai perkara "sikap pengasingan atau mengasingkan diri org Cina".
 
Kenapa nenek moyangnya yg berhijrah ke Tanah Melayu tidak mahu menyerapi sosio-budaya kaum teras seperti mereka menerima sosio-budaya Barat di AS dan Eropah.

 
Tai Zee Kin berasal dari Sungai Petani, Kedah dan mendapat pendidikan awal di Sekolah Menengah Ibrahim Sungai Petani.Kemudian melanjutkan pengajian di Kolej Taylor di Subang Jaya dan seterusnya di King College di London.
 


Tai Zee Kin sangat rasional melihat konflik yg berlaku dlm masyarakat Cina negara ini dlm konteks pengasingan dan penolakan drp menerima sosio-budaya tempatan.Penolakan inilah yg diperjelaskan menerusi PRU13 yg baru lalu.
 


Tulisnya, nenek moyang mereka yg berhijrah dari Tanah Besar ke negara lain berpegang kpd falsafah 'Ru Xiang Sui Su' yg bermaksud apabila berada di sesuatu tempat sesuaikan diri dgn budaya dan sosial di tempat baharu itu.Inilah yg dilakukan oleh nenek moyangnya yg berhijrah ke AS dN Eropah.
 


Tan Zee Kin mendedahkan, org Cina di AS sanggup menukar nama menggunakan nama Kristian, belajar di sekolah Inggeris dan tidak ada sekolah vernakular.Begitu juga Cina di negara2 Eropah yg menyerapi budaya Eropah.Org Cina disana menyesuaikan diri dgn cepat serta menerima nilai2 tempatan dlm kehidupan di sana.
 


Tetapi falsafah 'Ru Xiang Sui Su tidak diamalkan oleh nenek moyang yg berhijrah ke Tanah Melayu.Menurutnya, ini disebabkan tujuan dtg ke Tanah Melayu bukanlah utk tinggal selama-lamanya.Mereka hanya singgah dan akan pulang setelah mendapat kekayaan utk diberikan kpd sanak saudara di Cina.Kerana tidak berhastrat utk menetap dan menjadikan Tanah Melayu sebagai negara mereka, nenek moyangnya tidak mahu menyerap dlm budaya setempat.Mereka memperjuangkan bahasa etnik Cina, mempertahankan nilai2 kecinaan utk membuktikan kpd sanak saudara di China bahawa akar budaya mereka tetap utuh walaupun di mana berada.
 


Sebab itulah tidak ada di mana2 negara yg mewujudkan sekolah vernakular seperti Sekolah Jenis Kebangsaan Cina(SJKC) di negara ini.Malah di Singapura yg dianggap negara yg majoritinya Cina dan dipimpin oleh Cina tidak ada sekolah vernakular.Soalnya apakah sebahagian besar generasi Cina skg ini masih menganggap mereka hanya singgah di negara ini dan mempunyai negara lain utk menetap?
 


Sekolah Tinggi Foon Yew di Johor menjadi peritis sekolah vernakular di negara ini yg kemudiannya menerbitkan surat khabar Cina pertama, Kwong Wah Jit Poh pd 1910 yg diasaskan oleh Sun Yat Sen.
 


Org muda seperti Tai Zee Kin melihat dgn pandangan terbuka, antara akar budaya dan kenyataan semasa Cina di negara ini.Pandangan ini tentunya jauh berbeza drp majoriti pengundi Cina yg memperlihatkan pengasingan dan menolak penyerapan budaya tempatan apabila memilih DAP.
 


Tulis Tai Zee Kin,"Saya belajar di semolah Melayu tetapi lebih tahu tentang budaya Cina, sejarah dan ilmu berbanding mereka yv belajar di Sekolah Cina."
 


Mengenai kewujudan Pekan Cina atau China Town di bandsr2 besar di AS atau Eropah, menurut Tai Zee Kin bertujuan mengekalkan akar budaya dan sosio-etnik Cina dlm kalangan mereka yv berhijrah ke negara berkenaan.
 


Tetapi biliau mempersoalkan keperluan mewujudkan China Town di Jln Petaling Kuala Lumpur.Hujahnya, hampir semua bandar dinegara ini, tidak kira besar atau kecil adalah "China Town." Kenapa perlu China Town lagi? Di banyak jalan di Pulau Pinang atau jalan2 di Kuala Limpur seperti Serdang atau Puchong mengatasi China Town di London, soal Tai Zee Kin ini lagi.
Hujah2 yg dilontarkan oleh Tai Zee Kin mewakili org Cina yg berfikiran terbuka dan realistik terhadap keadaan sebenar di negara ini.



Maka sokongan majoriti pengundi Cina kpd DAP blh dilihat sebagai melangsungkan impian nenek moyang yg tidak mahu menyerapi sosio-budaya setempat dan negara ini hanya persinggahan.Ini bukan lagi soal politik tetapi dilema org Cina sendiri antara pesanan nenek moyang dan realiti sosial di negara yg menadah kelahiran mereka(Cina)..."SYABAS KEPADA TAI ZEE KEE YG BERASAL DARI SUNGAI PETANI, KEDAH".

No comments:

Post a Comment

Thank you for your idea. What you give, You get back.

Silat Melayu

DOA DOHA

WALI SONGO

Video Penjelasan Isu cincin RM 24 Juta.

WAJIB TONTON

Top Blogges

B. 10 Artikal Menarik Minggu ini.

C. Senarai Blog Wajib Baca Rakan Malaysia Transformasi Minda Rakyat