TERIMA KASIH


counters

MTMR

Friday, April 7, 2017

Tan Sri Muhyiddin menyanggah dakwaan Gabungan Ketua Cawangan Malaysia.

Tan Sri Muhyiddin Yassin menyanggah dakwaan wujudnya kroni di dalam menyusun barisan kepimpinan parti itu di peringkat bahagian dan negeri sebagaimana dakwaan Gabungan Ketua Cawangan Malaysia (GKCM).

Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) itu berkata, dakwaan itu hanya dilakukan oleh sebahagian kecil ahli parti.

"Tak apalah dalam politik ada orang suka dan tidak suka walaupun kenyataan yang keluar hanya daripada kumpulan kecil sahaja.

"Sebahagian besar ahli GKCM sudah berada dalam pimpnan PPBM sudah pun memegang jawatan mungkin ada kekecewaan atau sebab lain," ujarnya dalam sidang media diadakan hari ini.

Beliau sebelum itu mengumumkan pelantikan Rina Mohd Harun sebagai Ketua Srikandi parti itu.

Menurut Muhyiddin lagi, pihaknya sedia berbincang untuk menjelaskan duduk perkara sebenar gerakan politik yang dibawa oleh parti itu kepada GKCM yang masih kurang jelas.

"Ini sebagai cabaran, sebaik mungkin ada perkara kita berbincang untuk mmenjelaskan apakan gerakan politik di bawa oleh PPBM.

"Kita mahu mereka bersama-sama dengan kita menyokong.

"Pimpinan belum setahun jagung pun namun dalam tempoh yang singkat itu PPBM sudah diterima ramai terutama mereka yang telah berjuang dalam parti politik sebelah kerajaan (Umno).

"Sebahaian besar dikalangan pimpinan adalah orang yang baru dan ada dikalangan yang pengalaman dan pernah berada dalam parti politik.

"Kita perlu ambil masa untuk kita tahu (mengenali mereka) ini cara kita berpolitik sihat dan jika ada perkara perlu ditangani kita akan tangani bersama," ujarnya.

Pada 2 April lalu GKCM seluruh negeri menetapkan pendirian bersama dalam mesyuarat gabungan itu untuk tidak lagi menyokong kepimpinan pusat.

Timbalan Presidennya Datuk Mohd Zin Mustapa dipetik berkata, GKCM memandang serius tentang perkembangan politik mutakhir ini dakwanya, terdapat banyak kepincangan dalam partiyang baharu tujuh bulan ditubuhkan itu.

GKCM telah mengenal pasti beberapa perkara yang menjadi punca permasalahan parti yang diterajui Pengerusi Tun Dr Mahathir Mohamad, Presiden Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Timbalan Presiden Datuk Seri Mukhriz Mahathir itu.

Dakwanya beberapa pemimpin tertinggi dalam parti jelas mengamalkan kronisme dengan melantik rakan-rakan mereka untuk menerajui kepimpinan di peringkat Bahagian dan Negeri.

Sambung Muhyiddin lagi beliau sendiri tidak pernah kenal dengan Ketua Srikandi yang diumumkan hari ini secara rasmi.

"Itu anggapan mereka. Saya sendiri tidak kenal pun Rina, malahan saya tidak kenal pun sebahagian ahli yang lain mereka bergerak awal-awal dulu bukan kerana mereka bersama dalam Umno.

"Saudari (wartawan) pun tahu mereka menyokong kita dan hendak bersama menyumbang dan berjuang bersama kita. Tidak tepat jika kata ada kroni kerana kita tidak memilih sesiapapun atas sebab mereka rapat dengan sesiapapun dalam pimpinan tertinggi parti," ujarnya.

Beliau menerangkan semua pimpinan di peringkat negeri dan bahagian dikemukakan oleh bahagian yang diterima di peringkat pusat.

Turut hadir dalam sidang media Timbalan Presiden Datuk Seri Mukhriz Mahathir,  Ketua Penerangan Datuk Kamaruddin Md.Nor, Ketua Srikandi Rina Mohd Harun dan barisan exco Srikandi.

No comments:

Post a Comment

Thank you for your idea. What you give, You get back.

Silat Melayu

DOA DOHA

WALI SONGO

Video Penjelasan Isu cincin RM 24 Juta.

WAJIB TONTON

Top Blogges

B. 10 Artikal Menarik Minggu ini.

C. Senarai Blog Wajib Baca Rakan Malaysia Transformasi Minda Rakyat