TERIMA KASIH


counters

MTMR

Thursday, June 2, 2016

Dana asing mengalir keluar kerana siasatan antarabangsa berkaitan dengan 1MDB?

Pasaran saham Malaysia menyaksikan pengaliran keluar dana asing berikutan peningkatan dakwaan skandal 1MDB, menurut Bloomberg.

"Dana asing mengalir keluar kerana siasatan antarabangsa berkaitan dengan 1MDB yang bermasalah, meluaskannya ke dalam salah satu skandal kewangan global paling teruk.

"Pelabur asing telah menarik wang daripada saham-saham Malaysia untuk minggu kelima berturut-turut berikutan belian paling lama dalam tempoh dua tahun.

"Indeks KLCI FTSE Bursa Malaysia adalah menurun di kalangan rakan-rakan membangun utama di Asia Tenggara pada 2016," katanya.

Image result for najib 1mdb

Ia memetik MIDF Amanah Investment Bank yang berkata pelabur asing menjual RM3.9 bilion bersih daripada saham-saham Malaysia dalam tempoh lima minggu sejak akhir April.

Ini mengurangkan aliran masuk kepada RM2.48 bilion setakat ini berbanding aliran keluar RM19.5 bilion tahun lepas dan RM6.9 bilion pada 2014.

"Aliran keluar bersih dana asing dilihat di sepanjang bulan Mei, tidak lama selepas 1MDB pada 26 April ingkar membayar bon AS$1.75 bilion," katanya.

No comments:

Post a Comment

Thank you for your idea. What you give, You get back.

Silat Melayu

DOA DOHA

WALI SONGO

Video Penjelasan Isu cincin RM 24 Juta.

WAJIB TONTON

Top Blogges

B. 10 Artikal Menarik Minggu ini.

C. Senarai Blog Wajib Baca Rakan Malaysia Transformasi Minda Rakyat