TERIMA KASIH


counters

MTMR

Tuesday, May 17, 2016

Terkini: Arul akui kegagalan 1MDB?

Akhirnya penipuan yang dilapor oleh media cetak dan elektronik di seluruh dunia diakui benar oleh Presiden dan Pengarah Eksekutif 1MDB, Arul Kanda Kandasamy.

Arul mengaku akan kegagalan 1MDB membayar US 1 billion (RM 3.9 billion) kepada IPIC (International Petroleum Investment Company – Abu Dhabi), syarikat yang menjamin hutang 1MDB.

Mengikut IPIC syarikat bernama Aabar PJS Ltd (British Virgin Islands) yang menerima bayaran dari 1MDB bukanlah miliknya walaupun IPIC mempunyai sebuah syarikat dengan nama yang hampir sama, iaitu Aabar PJS Ltd.

Jika 1MDB membayar USD 1 billion kepada syarikat palsu, ada kemungkinan syarikat berkenaan ditubuh dengan pengetahuan 1MDB sendiri dan duit itu akhirnya dimasuk dalam akaun persendirian.

Sangkaan seperti ini memang dibuat oleh ramai orang, dan kenyataan Arul bahawa ada penipuan besar berlaku dalam 1MDB hanya mengesahkan sangkaan.

PAC juga mengatakan penguatkuasaan undang-undang dan pendakwaan perlu dilakukan.

Bekas Gabenor Bank Negara minta 1MDB bawa balik wang yang di laburkan di luar negara.

Akhirnya BNM mengarahkan 1MDB didenda? 1MDB membayar denda tersebut yang di rahsiakan jumlahnya oleh Gabenor sekarang Datuk Muhammad bin Ibrahim.

Manakala negara luar turut menyiasat dakwaan rasuah dan pengubalan wang haram yang menyelubungi 1MDB.

Negara-negara tersebut adalah Amerika Syarikat, United Kingdom, Singapura, Luxembourg, Hong Kong, Australia dan Switzerland.

No comments:

Post a Comment

Thank you for your idea. What you give, You get back.

Silat Melayu

DOA DOHA

WALI SONGO

Video Penjelasan Isu cincin RM 24 Juta.

WAJIB TONTON

Top Blogges

B. 10 Artikal Menarik Minggu ini.

C. Senarai Blog Wajib Baca Rakan Malaysia Transformasi Minda Rakyat