TERIMA KASIH


counters

MTMR

Sunday, April 10, 2016

Tandatangan Najib untuk meluluskan perjanjian PetroSaudi JV?

Bekas Ketua Pegawai Eksekutif 1Malaysia Development Bhd (1MDB) Datuk Shahrol Azral Ibrahim Halmi berkata, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menandatangani dokumen untuk meluluskan AS $ 1 bilion PetroSaudi perjanjian usaha sama.

"Dia [Perdana Menteri] menandatangani dokumen itu, jadi ini bermakna dia sedar," Shahrol Azral memberitahu PAC sebagai tindak balas kepada soalan DAP Petaling Jaya Utara, Tony Pua kepada sama ada Perdana Menteri diberi taklimat mengenai perjanjian itu dalam hansard itu.

Shahrol Azral berkata 1MDB terpaksa mendapatkan kelulusan pemegang saham untuk tawaran selepas panggang oleh Ahli Parlimen PKR Selayang William Leong pada prosiding pada 25 November 2015.

Leong telah meminta beliau sama ada pihak pengurusan memberi taklimat kepada MOF kerana mereka adalah pemegang saham utama, dan sama ada pengurusan memberi taklimat kepada Perdana Menteri kerana di bawah Artikel 117 Memorandum & Artikel (M & A) bahawa dia adalah orang yang terakhir untuk membuat keputusan.

Dana pelaburan strategik ini dimiliki sepenuhnya oleh Menteri Kewangan Diperbadankan (MOF Inc) apabila ia telah ditubuhkan pada tahun 2009.

Di bawah Perkara 117, apa-apa komitmen kewangan, termasuk pelaburan, penyusunan semula atau perkara-perkara yang berkaitan dengan jaminan kerajaan untuk kepentingan syarikat, negara, keselamatan negara atau mana-mana mesti dasar kerajaan persekutuan mendapat kelulusan bertulis daripada Perdana Menteri.

Najib yang memakai beberapa topi pada masa yang sama, adalah Menteri Kewangan dan juga Pengerusi Lembaga Penasihat 1MDB.

Shahrol Azral berkata kesahihan adalah bahawa lembaga pengarah akhirnya bertanggungjawab. Lembaga itu telah membuat keputusan untuk bersetuju dengan perjanjian usaha sama itu.

Dari segi memberi taklimat kepada para pemegang saham yang berasingan, ia adalah kehendak di bawah Akta Syarikat-syarikat yang syarikat itu perlu untuk mendapatkan resolusi pemegang saham untuk masuk ke dalam perjanjian itu dan telah diperolehi dengan sewajarnya, katanya.

Perjanjian usaha sama antara PetroSaudi Holdings (Cayman) Ltd adalah pokok siasatan PAC bermula pada Mac 2015. Ia merupakan usaha pertama 1MDB.

1MDB telah menandatangani perjanjian untuk mengambil bahagian dalam usaha sama dengan PetroSaudi (Cayman) untuk memperoleh 40% saham di dalam syarikat usahasama 1MDB-PatroSaudi Ltd dengan AS $ 1 bilion tunai. Sementara itu, PetroSaudi (Cayman) akan menyumbang aset tidak bernilai kurang daripada US $ 1.5 bilion untuk 60% saham yang tinggal.

JV telah ditubuhkan pada 18 Sept, 2009 - hari yang sama PetroSaudi (Cayman) telah didaftarkan. Di bawah perjanjian usaha sama itu, fasal yang mengatakan bahawa 1MDB-PetroSaudi telah menerima pendahuluan tunai sebanyak AS $ 700 juta, satu minggu selepas JV itu ditubuhkan, dari PetroSaudi (Cayman) pada 25 Sept. JV diperlukan untuk membayar balik $ 700,000,000 pendahuluan tunai di Amerika Syarikat penuh pada 30 Sept - hampir lima hari selepas ia menerima jumlah.

Penemuan PAC telah mencadangkan bahawa siasatan yang akan dijalankan pada Shahrol Azral dan pengurusan yang lain, tanpa menamakan siapa pihak berkaitan adalah.

Apabila panggang oleh ahli-ahli PAC, Shahrol Azral berkata bahawa tidak ada penilaian bebas yang dijalankan untuk mengesahkan nilai aset disuntik oleh PetroSaudi (Cayman). Ini walaupun lembaga 1MDB telah mengarahkan kajian terperinci yang akan dijalankan.

Shahrol Azral mengesahkan bahawa satu penilaian bebas kedua ke atas aset minyak dan gas disuntik oleh PetroSaudi (Cayman) tidak dilaksanakan kerana ada suatu arahan daripada Pengerusi Lembaga Penasihat.

Pua telah meminta Shahrol Azral jika keputusan untuk tidak memulakan penilaian bebas yang kedua adalah berdasarkan arahan dari pengerusi lembaga penasihat, iaitu Najib, seperti yang dinyatakan dalam minit mesyuarat mesyuarat lembaga pada 7 Nov 2009.

Shahrol berkata, "Jika itulah yang minit berkata."

minit itu juga menyatakan bahawa arahan itu daripada pengerusi Lembaga Penasihat selepas pertemuannya dengan pengarah bukan eksekutif 1MDB pada 29,2009 Oktober

Shahrol Azral mengakui bahawa beliau telah bertemu dengan Lembaga Penasihat yang dipengerusikan oleh Perdana Menteri. Bagaimanapun, beliau tidak ingat dengan tepat berapa banyak kali.

Terdahulu dalam prosiding itu, beliau berkata penilaian kedua tidak dilaksanakan kerana jika nilai adalah lebih tinggi daripada nilai sebelum ini, 1MDB akan mempunyai untuk menambah jumlah pelaburan.

Shahrol Azral berkata 1MDB tidak menjalankan penilaian bebas ke atas sebelum menandatangani perjanjian itu, kerana penilaian yang telah dijalankan oleh Daniel Ahn dan Edward L. Morse, yang telah bekerja kepada penilaian sebelum perjanjian usaha sama telah ditandatangani.

Perlu diingat bahawa usaha sama itu dimeterai pada 28 Sept, 2009 tetapi laporan penilaian bertarikh 29 Sept, sehari selepas menandatangani JV.

Maklumat itu dinyatakan pada hansard Parlimen pada minit mesyuarat PAC di mana beberapa pihak telah dipanggil untuk memberi keterangan. Ia termasuk Shahrol Azral, Kementerian pegawai Kewangan, Juruaudit Ernst & Young, KPMG, Deloitte Malaysia, dan bekas Pengerusi 1MDB Tan Sri Mohd Bakke Salleh. Minit prosiding PAC kini boleh didapati di laman web rasmi PAC.

Transkrip penuh pendengaran PAC ini boleh didapati di http://www.parlimen.gov.my/pac/hansard-pac-list.html

No comments:

Post a Comment

Thank you for your idea. What you give, You get back.

Silat Melayu

DOA DOHA

WALI SONGO

Video Penjelasan Isu cincin RM 24 Juta.

WAJIB TONTON

Top Blogges

B. 10 Artikal Menarik Minggu ini.

C. Senarai Blog Wajib Baca Rakan Malaysia Transformasi Minda Rakyat