Google+ Followers

TERIMA KASIH

MTMR

Saturday, April 16, 2016

IMPIAN GHAIB PART 2 : KERETAPI.

IMPIAN GHAIB - PART 2 : KERETAPI (ulisan Sahabat Shahpaskal)

1. Berikut beberapa perihal yang membabitkan perlaksanaan pembangunan sperti mana dimaklumkan.

2. Diberitahu fasa pembangunannya terbahagi kepada beberapa peringkat seperti kelaziman suatu projek besar.Yang membezakan hanyalah soal pembiayaan, pemilihan teknologi dan juga tenaga kerja.


3. Diberitahu semua pembiayaan akan dibuat secara dalaman oleh satu Yayasan yang khusus, mungkin atas nama Yayasan SAS sendiri sempena nama beliau.

4. Impian beliau, Keretapi Tanah Melayu (KTM) diberi tanggungjawab sebagai pengurus projek dan juga operatornya kelak. Manakala itu, Jabatan Kerjaraya (JKR) pula diambil sebagai sparing-partner dalam aspek pembinaan awam, tidak seperti sekarang di mana KTM dan JKR hanyalah pemerhati bisu.

5. Bab kewangan pula, semua keputusan kewangan mestilah dikelolakan sepenuhnya oleh pihak Yayasan melalui satu task-force khas pelbagai disiplin. Ini bagi mengelakkan sebarang salah-laku dan kecuaian dalam hal-hal tender.

7. Beliau nak tenaga-kerja Bumiputera tempatan mestilah diutamakan. Beliau tak nak orang-orang luar seperti pekerja dari Bangladesh, India atau seumpamanya melainkan pekerja dari Indonesia. Bab Indonesia ni unik sikit sebab serumpun, lagipun ada sesuatu yang isimewa.

8. Bab pekerja Indonesia ni. SAS dan HSH nak jaringan keretapi baru dibina di Sumatera. Makanya pekerja yang bekerja di negara kita akan dihantar pulang untuk mengendali kerja-kerja di sana kelak. Mungkin kerja di sana agak lewat sedikit dari sini. So, tak timbullah soal pekerja Indonesia ni tak nak balik macam kes geng Bangla.

9. Beliau nak tenaga kerja tempatan ni diambil dari lepasan sekolah dan juga pusat kemahiran vokasional. Mereka ni dilatih khusus untuk kerja-kerja berkaitan pembangunan keretapi dan diberi elaun belajar tak kurang Seribu Ringgit sebulan.

10.Beliau nak gaji permulaan lepasan sekolah yang dilatih ni dibayar gaji permulaan tak kurang RM2,500 sebulan. Ada juga diberitahu skala gaji permulaan untuk lepasan Diploma (RM3,500) dan Ijazah pertama (RM5,000).

11.Saya ada bertanya pasal gaji ni, SAS cakap dia nak cucu-cicitnya nanti bergaji lumayan dan menjadi tanda-aras (bench-mark) bagi majikan lain. Lagi pun SAS bagi tahu yang duit-duit ni adalah harta pusaka nenk-moyang bangsa Melayu, biarlah cicit2nya merasa..

12.Dalam pada itu, SAS juga bagi tahu dia tak ada kompromi langsung dengan sebarang penyelewengan. Mengular atau songlap, pekerja tu mesti dibuang saja.. Setelah siap semua pembinaan, SAS nak kalau boleh semua yang terlibat dalam pembinaan diserap sebagai pekerja tetap operasi  dan diberi kemudahan istimewa.

KEMUDAHAN SOKONGAN

13.SAS nak semua kawasan berhampiran setesen keretapi dibangunkan kompleks perumahan di mana separuh diperuntukkan kepada kakitangan keretapi. Separuh lagi disewa-pajak kepada orang luar. Masjid mestilah bangunan terhampir dengan setesen.

14.Harga rumahnya mestilah hanya harga kos dan fee pengurusan, tak ada faedah pinjaman. Senang cerita, tak payah pinjam2 dengan bank, cuma bayar sewa bulan dan cukup tempoh (misalnya 15 tahun), rumah dapat. Diskaun lagi tu.. Dan rumah mestilah selesa, paling kurang 3 bilik dengan satu stor.

15.Bab sewa-pajak ni, details nya pun ada.. Nanti diceritakan kemudian.. Kesimpulannya SAS nak rakyatnya selesa hidup dan terselindung dari terbeban dengan kenaikan kos melampau-lampau.


16.SAS sebenarnya nak rakyatnya boleh duduk jauh dari bandar dan membentuk satu komuniti ekonomi sendiri. Nak ke bandar hanya perlu naik keretapi dengan tambang teramat minimum dan kaedahnya sebijik macam kat Jepun.

17.Selebihnya tunggulah bila nak dimulakan projek ini nantia. Dan banding2lah dengan apa yang tertulis kat sini sejauh mana ketepatannya...

JAWAPAN SAYA TENTANG CAMANA SAYA BERSEMBANG DDENGAN GHAIB.

18.Saya rasa terpanggil nak jelaskan hal ini. Tak cerita, nanti tertanya-tanya pulak. Bukanlah niat nak membesar2kan, cuma sedikit pencerahan. Terlebih dulu dipohon maaf kalau ada terselit
bab negatif tu yaa.

19.Saya biasa didatangi oleh ghaib2 dari usia belasan tahun lagi dan pendedahan demi pendedahan menyebabkan saya terbiasa dengan keadaan ekstrem ni. Mula2 masa dulu tu secara mimpi dan kemudian secara nyata.

20.Malah masa kecil pun saya pernah ‘meninggal’ dan dah nak diusung ke kubur untuk ditanam sebelum tiba-tiba ‘hidup’ kembali.. Saya percaya kalau berserah secara total kepada Allah SWT, pasti dilindungi-Nya.. Dari-Nya kita datang, kepada-Nya kita pasti pulang.

21.Saya mengikuti aliran tasawuf ni dah lama, dah lebih dua Dekad. Sebelum tu, saya dah ikut tabligh, Arqam, tarekat2, jemaah2 usrah dan macam-macam lagi. Tapi semua tu hanyalah untuk mendewasakan diri saya dengan pelbagai cabangan aliran.

22.Bab bersembang dengan ghaib ni. Saya cuma berkongsilah cerita asasnya saja. Yang detail tu, takyah laa.. Harap janganlah dicontohkan kepada saya, cukuplah ambil contoh umum yakni bukan saya. Karang terperasan lak.. Lagi pun nak jadi wali ni, anak pompuan saya masih kecil.. Anak2 jantan je
yang dah besar panjang..

23.Okey, mula-mula kita kena ada asas ilmu agama yang mencukupi baik fekah mahu pun tauhid. Kena ada guru yang ‘benar’ dan diberi amalan tertentu. Dalam hal ni, nasab keturunan juga memainkan peranan.

24.Bab berjumpa orang ghaib ni, mereka banyak lapisan atau tingkatannya. Ada juga kalangan kita yang mampu menembusi lapisan biasa (wali-wali ghaib biasa) tetapi belum ada upaya menyingkap tabir seterusnya (wali ghaib utama macam wali qutub). Nak masuk alam mereka (alam roh), bila dah
dibenarkan, kita akan diajar takbir ghaib - yakni kunci ke alam berkenaan.

25.tahap awalan biasanya ghaib ni terpaksa tumpang jasad orang lain (macam sarung) tapi tu selalunya untuk orang awam yang tak berupaya memasuki alam mereka (alam roh). Saya percaya ramai dah tahu kaedah ni..

26.Bagi yang dah biasa, mereka (ghaib dan manusia hidup) boleh bersembang macam biasa seperti bersembang dengan kawan2 yang duduk secara berepan, ada air kopi kosong, teh kosong atau air suam, cuma suara perbualan saja halus, suara hatilah katakan.. Bahasa juga bahasa lama.. Orang ghaib ni
ada banyak keistimewaan, mereka boleh bercakap macam-macam bahasa tetapi dominannya bahasa melayu
klasik dan bahasa arab.

27.Bila ghaib ni datang, kalau kita tengah tidur (tidur kena ada wuduk weii...), mereka akan kejutkan kita dengan mencuit ibu jari kaki. Pastu bersembang ajelah.. Jasadnya ada kala wujud depan2. Siap boleh kita ambil pen dan buku nota untuk catatkan apa yang depa cakapkan. Selalunya kita dah tau
jam berapa mereka nak datang...

28.Ada juga datang time bawak kereta, maka sembanglah macam sembang dengan kawan sebelah. Ada juga diisyarat secara cuit telinga.  Ada masa duk berwirid kat masjid dan time kita minum kat mamak pun mereka boleh datang, asalkan lokasinya bersih. Tapi ni tertakluk jugak siapa manusia hidup yang ghaib ni datang jumpa..

29.Selalunya individu yang boleh bersembang cara ni, dia dah mampu untuk berjalan secara ghaib (perjalanan roh) yakni boleh jelajah ke mana saja. Yang lebih handal siap boleh ambil dan bawak barang lagi tu masa perjalanannya walhal jasadnya terlentang kaku macam tidur.

30.Benda gini macam tawasul juga. Tak digalakkan kalau kemampuan ilmu dan kefahaman belum sampai ke tahapnya. Nanti orang cakap kita sesat bangat. Sebab tu Dr Zakir Naik cakap tawasul ni haram. Saya setuju, ia haram bagi yang tak ada ilmu. Silap2 dibuatnya tawasul ni macam ngangkung
nombor ekor. Pastu ada yang ke kubur menyanyi-nyanyi macam kat youtube tu.. Tu semua rasanya tak menepati kaedah sebenar tawasul.

31.Kesimpulannya, tak payahlah kita sibuk2 dengan hal macam ni. Cukuplah sekadar tahu. Nanti ada pulak soalan budak tadika - macamana nak kenal itu jin, rijalulghaib atau iblis.. Cuba tanya butcher atau pemotong daging profesional, kalau diberi daging merah seketul, depa 100% mesti tahu itu daging apa. Hanya jauhari kenal maknikam.

Silat Melayu

DOA DOHA

WALI SONGO

Video Penjelasan Isu cincin RM 24 Juta.

WAJIB TONTON

Top Blogges

B. 10 Artikal Menarik Minggu ini.

C. Senarai Blog Wajib Baca Rakan Malaysia Transformasi Minda Rakyat