TERIMA KASIH


counters

MTMR

Friday, April 15, 2016

Anak lelaki perdana menteri pengarah dua buah syarikat di British.

Salah seorang anak lelaki perdana menteri, Mohd Nazifuddin Mohd Najib antara yang dinamakan dalam satu kebocoran maklumat besar-besaran dari firma undang-undang berpusat di Panama.

Menurut dokumen yang bocor, beliau menjadi pengarah dalam dua buah syarikat di British Virgin Islands (BVI), iaitu Jay Marriot International and PCJ International Venture Limited.

Bagaimanapun, ini tidak membayangkan salahlaku pada pihaknya.

"Terdapat penggunaan sah untuk syarikat luar pesisir, yayasan dan amanah," kata International Consortium of Investigative Journalists (ICIJ), yang menerajui siasatan bersama dengan akhbar berpusat di Jerman, Süddeutsche Zeitung.

"Kami tidak berhasrat mencadangkan atau mengimplikasikan bahawa mana-mana orang, syarikat atau entiti lain dimasukkan ke dalam aplikasi interaktif ICIJ Power Players telah melanggar undang-undang atau sebaliknya bertindak secara tidak wajar," katanya.

Menurut ICIJ, Nazifuddin menjadi salah seorang daripada pengarah Jay Marriot pada 2009.

Pengarah lain yang dilaporkan ialah Ch'ng Soon Sen, yang kemudian menjadi pengarah eksekutif pemaju hartanah Malaysia Pacific Corp dan sekarang menjadi CEOnya.

Ch'ng dilaporkan mengesahkan memperoleh Jay Marriot bersama Nazifuddin pada 2009, tetapi tiada kegiatan perniagaan "sejak pembentukannya".

Sebagai tambahan, beliau berkata Nazifuddin telah memindahkan saham-sahamnya dalam Jay Marriot kepada kakak Ch'ng dan meletakkan jawatan pada 2011.

Bagi PCJ International, Nazifuddin dilaporkan menubuhkan syarikat bersama dengan pemaju Megat Daniff Shahriman Zaharudin, tetapi syarikat ditutup setahun kemudian.

Laporan juga mencatatkan bahawa Megat ialah penasihat kewangan NGO Youth On Unity yang diketuai oleh Nazifuddin.

Nazifuddin dilaporkan memberitahu ICIJ dan Süddeutsche Zeitung yang PCJ International ditubuhkan kerana menjalankan perdagangan antarabangsa, tetapi tiada urus niaga perniagaan dan syarikat itu kemudiannya ditutup.

No comments:

Post a Comment

Thank you for your idea. What you give, You get back.

Silat Melayu

DOA DOHA

WALI SONGO

Video Penjelasan Isu cincin RM 24 Juta.

WAJIB TONTON

Top Blogges

B. 10 Artikal Menarik Minggu ini.

C. Senarai Blog Wajib Baca Rakan Malaysia Transformasi Minda Rakyat