TERIMA KASIH


counters

MTMR

Thursday, December 31, 2015

SPRM TELAH SERAH KERTAS SIASATAN KES SRC INTERNATIONAL DAN RM2.6 BILION KEPADA PEGUAM NEGARA

SURUHANJAYA Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) telah mengemukakan dua kertas siasatan berkaitan kes SRC International kepada Peguam Negara pada hari ini, Khamis 31 Disember 2015.

SPRM berpuas hati dengan keterangan-keterangan yang diperolehi walaupun banyak cabaran dan halangan dihadapi SPRM. Lebih 100 orang saksi telah diambil keterangan mereka.

Sebelum kertas siasatan membabitkan SRC International dikemukakan kepada Peguam Negara, SPRM telah membentangkan syor dan penemuan siasatan kepada satu panel bebas khas, yang terdiri daripada lima ahli, mewakili badan-badan bebas yang memantau perjalanan SPRM kecuali Jawatankuasa Khas Mengenai Rasuah, pada 30 Disember 2015. Mereka merupakan pakar dalam bidang undang-undang, perbankan, korporat dan juga bidang siasatan.

Lima ahli terbabit terdiri daripada mantan Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan; mantan Hakim Mahkamah Rayuan, Dato' Mohd Noor Abdullah; mantan Timbalan Gabenor Bank Negara, Datuk Zamani Abdul Ghani; mantan Presiden Majlis Peguam, Lim Chee Wee; dan peguam bela dan peguam cara, Dato’ Zuraidah Atan. Ahli-ahli panel ini juga telah mengemukakan cadangan dan pandangan yang bernas kepada SPRM.

Dalam pada itu, satu kertas siasatan berkaitan kes RM2.6 bilion juga telah dikemukakan ke Peguam Negara pada hari ini. Siasatan membabitkan saksi-saksi di dalam negara telah selesai sepenuhnya. Keterangan daripada pihak yang mendakwa sebagai penderma juga telah diperolehi.

Bagaimanapun SPRM masih perlu melengkapkan siasatan berkaitan dokumen dan keterangan melibatkan beberapa institusi kewangan di luar negara. Dokumen dan keterangan ini hanya boleh diambil melalui proses Mutual Legal Assistance (MLA) kerana ia terikat kepada peruntukan undang-undang perbankan di negara berkenaan.

Proses MLA hanya boleh dikeluarkan dengan persetujuan dan kebenaran Peguam Negara seperti mana diperuntukkan oleh undang-undang antarabangsa.

SPRM telah membuat permohonan di bawah MLA kepada Jabatan Peguam Negara bagi mendapatkan dokumen dan keterangan tersebut.

SPRM telah mengemukakan beberapa syor cadangan dan tindakan bagi kedua-dua kes yang melibatkan tiga kertas siasatan untuk tindakan Peguam Negara.

Justeru, SPRM menaruh keyakinan tinggi pada Peguam Negara selaku Pendakwa Raya untuk membuat keputusan secara profesional.

DATO SRI MOHD SHUKRI ABDULL
TIMBALAN KETUA PESURUHJAYA (OPERASI)
SURUHANJAYA PENCEGAHAN RASUAH MALAYSIA
PUTRAJAYA

31 DISEMBER 2015

No comments:

Post a Comment

Thank you for your idea. What you give, You get back.

Silat Melayu

DOA DOHA

WALI SONGO

Video Penjelasan Isu cincin RM 24 Juta.

WAJIB TONTON

Top Blogges

B. 10 Artikal Menarik Minggu ini.

C. Senarai Blog Wajib Baca Rakan Malaysia Transformasi Minda Rakyat