TERIMA KASIH


counters

MTMR

Tuesday, June 9, 2015

Pengkalan Udara TUDM Ara Kuda 2

Sesuatu yang amat menghairankan apabila Y.B. Datuk Haji Shabudin bin Yahaya dan Datuk Zainal Abidin Osman yang turut disokong oleh juak-juak mereka dalam Barisan Nasional, cuba untuk menghalang pemindahan Pengkalan TUDM dari Butterworth ke Ara Kuda sedangkan ianya amat perlu kepada pertahanan negara dan pembangunan ekonomi Bumiputera dan Pulau Pinang amnya.

UMNO memeram-pekasamkan tanah Ara Kuda untuk projek-projek pertanian sedangkan ianya amatlah berpotensi untuk pembangunan industri dan perumahan khasnya untuk bumiputera. Setelah 2 penggal Pakatan Rakyat mentadbir Pulau Pinang, tiada apa pembangunan yang mampu dilakukan oleh PERDA yang dipengerusikan oleh Shabudin tetapi apabila Kerajaan Persekutuan bercadang untuk memindahkan Pengkalan TUDM ke tanah tersebut, pelbagai janji manis perancangan tiba-tiba dibuat.

Adakah kerana Shabudin dan Non Panjang tidak memperolehi apa-apa menfaat peribadi atas pembangunan ini?

Semenjak dua menjak ini, UMNO Pulau Pinang rancak kononnya atas alasan penyingkiran Bumiputera oleh DAP dari kawasan Pulau, menabur janji untuk perumahan Bumiputera. Apakah kemampuan kewangan PERDA mencukupi atau akan ada "MOU" dengan syarikat swasta?

Perluasan pengaruh ekonomi melangkaui sehingga Ara Kuda ini dapat mengurangkan kebergantungan perumahan di kawasan sempit di bandar utama Pulau Pinang. Malahan perluasan pengaruh industri juga mampu disebarkan sehingga ke Ara Kuda. Bayangkan peluang-peluang pekerjaan yang bakal dinikmati oleh bukan hanya bumiputera, malahan oleh kaum-kaum lain.

Pendapat Erapasca, adalah lebih berfaedah jika Shabudin dan Non Panjang bertindak meyakinkan pengundi Pulau Pinang bagi memilih semula Barisan Nasional (takder harapan dah rasanya) dari melalak-melolong kononnya tanah strategik TUDM Butterworth itu hanya menguntungkan cina.

Adalah lebih berfaedah jika PERDA dan UMNO Pulau Pinang berfikir secara waras untuk menyelesaikan isu-isu perumahan penduduk Pulau Pinang contohnya menyediakan pinjaman perumahan kepada rakyat yang kurang berkemampuan atau membuka lebih banyak lokasi strategik untuk perumahan.

Kesesakan lalu-lintas di Pulau Pinang dapat dikurangkan jika trafik dapat dipanjangkan sehingga ke Kedah. Apalah gunanya bersesak di kawasan kononnya strategik untuk penempatan bumiputera sekiranya tanah disitu lebih bernilai untuk pembangunan ekonomi. Jangan jadikan alasan "akan jadi milik cina" sekiranya PERDA dan UMNO Pulau Pinang hanya berdiam diri dengan idea-idea lapuk yang bangang.

Selain dari membina Pengkalan baru TUDM, pemaju juga telah berjanji untuk membina lebih 20 ribu unit rumah kos rendah dan sebuah Universiti Tahfiz. Mungkin Shabudin dan Non Panjang takut terbakar bila mendengar alunan ayat-ayat suci dari hafiz dan hafizah di universiti ini kelak. Hanya syaitan sahaja yang suka menghasut dan menghalang perkara-perkara kebaikan ini.

Adalah lebih bermenfaat jika PERDA dan UMNO membeli premis-premis di lokasi strategik tersebut dan disewakan dengan harga murah kepada usahawan-usahawan Bumiputera. Mungkin juga Shabudin dan Non Panjang boleh bagi percuma sahaja kepada kroni anak-beranak mereka.

Adalah amat bodoh sekiranya alasan "menguntungkan cina" dimainkan di Pulau Pinang sedangkan majoriti pengundi adalah cina. Maka adalah kurang bijak bagi Najib terus mengekalkan Non Panjang sebagai Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Pulau Pinang kerana ianya akan merugikan politik Barisan Nasional sahaja kelak. Contohilah Teng Chang Yeow yang berkhidmat untuk semua kaum, berbanding Non Panjang yang berakal pendek yang hanya tahu mendendangkan "Demi Melayu" ;- tapi hakikatnya "Demi Perut Non Panjang dan Shabudin sahaja"

No comments:

Post a Comment

Thank you for your idea. What you give, You get back.

Silat Melayu

DOA DOHA

WALI SONGO

Video Penjelasan Isu cincin RM 24 Juta.

WAJIB TONTON

Top Blogges

B. 10 Artikal Menarik Minggu ini.

C. Senarai Blog Wajib Baca Rakan Malaysia Transformasi Minda Rakyat