Google+ Followers

TERIMA KASIH

MTMR

Friday, October 24, 2014

KISAH PELAJAR UIA MIMPI BERTEMURASULULLLAH S.A.W

Yang dipilih oleh ayah
beliau adalah Syamimi yg bermaksud
‘kesayanganku’ , jua gelaran Nabi pada puteri
kesayangan Baginda, Fatimah. Ketika khilaf
memilih Nama itu, ayah beliau mengharapkan
mudah-mudahan suatu hari nanti anaknya akan
menjadi salah seorang mutiara kesayangan
Rasulullah s.a.w. Alhamdulillah, doanya makbul
selepas 23 tahun kelahiran anak sulungnya
daripada 8 adik-beradik.
Al-Quran 30 juzuk terpelihara kemas dalam
hatinya. Beliau menghabiskan masa 3 tahun utk
menghafal 30 juzuk Kalamullah ketika berada di
negeri kelahirannya. Beliau hafal sendiri utk
memenuhi harapan ibu ayah yang
mengharapkan ada dalam kalangan anak mereka
menjadi seorang hafiz atau hafizah. Sebagai
anak sulung, beliau mengambil tanggungjawab
ini utk menjadi contoh kpd adik2 yg lain. Setiap
hari beliau hafal 2 mukasurat Al-Quran dan
tasmi’ dgn ustaz di sebelah rumahnya. Sekarang
beliau pelajar tahun 4 jurusan Undang-Undang
Syariah di universiti ini.
Akak ni memang diuji dengan sakit yg tak tahu
apa punca sejak lebih setahun yg lalu. Sakitnya
rasa seperti ditikam-tikam dengan pisau di
bahagian belakang tubuhnya, tambahan pula
kaki yang sakit di bahagian lutut sejak 8 tahun
lalu tidak pernah sembuh. Pernah satu ketika,
selepas makan, beliau muntah bersama
segumpal rambut dari kerongkongnya.
Penderitaannya hanya Allah dan dia sendiri
yang tahu. Sudah lama beliau tidak terdaya ke
kelas kerana sakit itu membuatkan dia tidak
dapat berdiri atau berjalan. Hilang selera
makannya hingga badannya susut hampir 13 kg.
Beliau hanya menggagahkan diri untuk pergi
berwudhu’ 2 hingga 3 kali sehari. Wudhu’ itu
dijaga sebaik mungkin untuk ibadah sepanjang
hari.
Hari2 yang dilaluinya dipenuhi dgn membaca
Al-Quran dan qiamullail sebagai pendinding
daripada gangguan yg terus2an menyakiti diri.
Diceritakan makhluk2 halus itu akan
mengganggunya terutama pada waktu sebelum
Subuh, Zuhur dan Maghrib. Beliau telah banyak
berubat di merata tempat, berjumpa doktor2
pakar, malah ulama’ yg faqih dalam ilmu
perubatan islam serta akhir sekali bertemu
sorang lecturer di sini. Tapi beliau hanya
mampu bertahan. Pesan ustaznya, setiap kali
beliau sakit, banyakkan baca Surah Al-Baqarah.
Pagi Khamis itu, beliau berniat utk hadir kuliyah
sebab sudah terlalu lama tidak mampu ke kelas.
Beliau bangun kira2 jam 4.30 pagi utk solat.
Berbekalkan sedikit kekuatan yg digagahkan,
beliau ke bilik air utk berwudhu’ dgn memapah
dinding dan segala apa yg mampu membantu
beliau untuk berdiri. Habis berwudhu’, beliau
jatuh tersungkur, rasa seperti ada yg menolak
keras dari belakang.
Tika itu beliau sudah tidak mampu berdiri,
justeru beliau merangkak ke bilik. Sampai saja
di bilik,beliau ketuk pintu dan rebah di depan
bilik tersebut. Disebabkan sakit yg mungkin dah
tak tertanggung, dengan spontan beliau niatkan,
“Ya Allah, kiranya mati itu baik untukku, aku
redha, tapi kiranya Engkau ingin aku terus
hidup, aku ingin dengar kata-kata semangat
drpd Rasulullah s.a.w. sendiri..”
Kemudian beliau pengsan. Sahabat2 sebilik
mengangkat beliau ke dalam biliknya dan di
baringkan di sana . Waktu itu, sahabat2nya
telah pun ‘forward message’ pd rakan2 yg lain
agar dibacakan surah Yasin kerana beliau
nampak sudah nazak. Malah mereka telah sedia
dgn nombor2 ahli keluarganya utk dihubungi
kiranya ada apa2 berlaku dengan izin Allah.
Kira2 jam 11 pagi itulah, ketika tertidur dgn
tenang dalam waktu qoilullah, beliau bermimpi.
Beliau sedang terbaring dalam keadaan
memakai telekung dgn tangannya diqiam
seperti dalam solat di suatu tempat asing yang
sangat cantik. Beliau terbaring di sebelah
mimbar dan kelihatan banyak tiang di
sekitarnya.
Tiba-tiba datang seorang Hamba Allah dgn
wajah yang bercahaya dari arah depan dan
berdiri hampir sekali, kira2 2 meter dari beliau.
Wajahnya Subhanallah...
Indah sekali, tak dapat nak digambarkan. Beliau
tertanya2, siapakah orang ini? cantik sekali
kejadiannya dan hati beliau rasa sangat tenang
dgn hanya melihat wajahnya. Dirasakan seluruh
kesengsaraan yg ditanggung selama ini lenyap
begitu sahaja. Kemudian, Hamba Allah itu
mengatakan, Assalamu’alaikum, ana Rasulullah..
Subhanallah... baginda Nabi rupanya! Nabi
memakai jubah putih dan kain serban berwarna
hijau di atas bahu baginda. Beliau nampak dgn
jelas mata Baginda Nabi, janggut Baginda,
rambut Baginda, kain serban di atas bahu
Baginda dan tubuh Baginda. Kemudian Nabi
katakan “Enti fil masjidi” (kamu sekarang berada
di masjidku, Masjid Nabawi).. Allahuakbar!
Kemudian Baginda Nabi s.a.w. berkata:
QalAllahuta’ ala;”InnaAllahama’
assobirin” (sesungguhnya Allah bersama orang2
yg sabar).
Ketika mendengar suara Nabi mengalunkan
Kalamullah, terasa bergema suara merdu Nabi
di seluruh alam. Sememangnya Baginda sebaik-
baik kejadian dan diciptakan dgn penuh
kesempurnaan. Nabi katakan (dalam lughahl
arab, tp diterjemahkan di sini) ; “Ya Syamimi,
dengan berkat kesabaran enti, dgn sakit yg enti
tanggung selama ini, dan dgn berkat Al-Quran
yg enti pelihara di dlm hati, maka Allah
bukakan hijab utk enti nampak ana..”
Ketika Nabi menyebut Ya Syamimi, terlintas di
hatinya “Ya Allah..Baginda kenal ummatnya!”. Ya
Rasulullah.. . Ketika itu, beliau dapat merasakan
baiknya Allah, memberikan nikmat yg begitu
besar buat dirinya.
Kemudian Nabi katakan lagi; “Sampaikan
salamku buat sahabat2 seperjuangan Islam.
InsyaAllah, kita semua akan berjumpa nanti..”
Nabi s.a.w. kemudian melafazkan; “Ummati..
ummati.. ummati. ..” dan beliau nampak jelas
Nabi menangis saat itu. Beberapa titisan air
mata Baginda yg suci mengalir utk ummat
Baginda! Kemudian Baginda Nabi melangkah
pergi.
Beliau merintih, “Jangan pergi Ya Rasulullah.. ”
tetapi Baginda tetap pergi. Subhanallah,
walaupun kita tak pernah bersua dgn Nabi yg
mulia, Baginda kenal dan sentiasa ingat akan
ummatnya. Beliau sendiri tidak pasti, apakah
Baginda menangis kerana rindu kepada
ummatnya, atau mungkin saja baginda sedih
dgn ummat akhir zaman ini? wallahua’lam...
Sedar daripada tidur yg amat indah
pengisiannya itu, beliau masih dikelilingi oleh
rakan2 yg turut terdengar rintihan beliau dalam
tidurnya “Jangan pergi Ya Rasululah…” Beliau
kemudian menceritakan kpd para sahabat
tentang mimpinya sekaligus menyampaikan
salam Rasulullah buat ummat Baginda. Semua
yg mendengar menangis lantaran rindu pada
Nabi. Rasa malu pada Nabi krn kita jarang2
ingat pada Baginda sedangkan kita amat
terhutang budi padanya. Lebih2 lagi kita sedar
bahawa hanya syafaat Bagindalah yg dikejar di
akhirat kelak.
Ya Allah..ketika itu, tiada kata yg lebih tinggi
drpd kalimah Alhamdulillah utk di rafa’kan
pada Allah atas ni’mat yg begitu besar yg Allah
berikan pada dirinya. Rasa tak layak dirinya
menerima anugerah dgn ujian yg hanya sedikit
berbanding insan2 yg lebih berat diuji oleh
Allah. Kiranya ada kalimah pujian yg lebih tinggi
dr Hamdalah, pasti akan beliau sebutkan buat
Allah Yang Maha Kaya. Semuanya terangkum
dalam Rahmat-Nya yg melimpah ruah. Rasa
sakit masih menular di tubuhnya. Cuma kali ini
dia bertekad tidak akan menangis lagi utk
kesakitan ini.
Usai solat Zuhur, rasa sakit yg ditanggung
makin hebat. Tak pernah beliau merasakan sakit
yg sebegitu rupa. Terasa panas seluruh badan
dan seluruh tubuhnya rasa ditikam pada setiap
penjuru. Kalau dulu, beliau akan menangis
dalam menghadapi kesakitan, namun pada
waktu itu beliau pujuk diri utk tidak menangis.
“Apa sangatlah sakit yg aku tanggung ini
berbanding nikmat yg Allah telah bagi utk
melihat Baginda Nabi s.a.w..”
Kemudian beliau tidur. Beliau terus rasakan
berada di tempat tinggi, tempat yg biasa hadir
sepanjang beliau menerima gangguan. Beliau
katakan “Ya Allah, apa lagi yg hendak Engkau
berikan buat hambamu yg hina ni, rasa malu
sangat dengan-Mu Ya Allah…” Kemudian dgn
izin Allah, datang empat orang yg berpakaian
serba hijau. Salah seorang daripadanya
mengatakan; “Assalamu’alaikum Ya Syamimi..
Rasulullah s.a.w. sampaikan salam buatmu.
Kami utusan Rasululah.. Nahnu khulafa’ ar-
rasyidin. Ana Abu Bakr, ini Ummar Al-Khattab,
Uthman bin ‘affan dan Ali..” Subhanallah..
Saidina Abu Bakr memperkenal dirinya dan
ketiga2 sahabat yg mulia. Beliau nampak
sendiri, Saidina Abu Bakr yg amat lembut
perwatakannya, Saidina Ummar dgn wajah
tegasnya, Saidina Uthman yg cantik sekali dan
Saidina ‘Ali yg agak kecil orangnya. Para
Sahabat mengatakan; “Kami diutuskan oleh
baginda Nabi utk membantu enti..” Kemudian
keempat2 mereka membacakan ayat 102 surah
Al-Baqarah yg bermaksud:
“Dan mereka mengikuti apa yg dibaca oleh
syaitan-syaitan pada masa kerajaan Sulaiman.
Sulaiman itu tidak kafir tetapi syaitan-syaitan
itulah yg kafir, mereka mengajarkan sihir pada
manusia dan apa yg diturunkan pada 2 malaikat
di negeri Babylon iaitu Harut dan Marut.
Padahal keduanya tidak mengajarkan sesuatu
kepada seseorang sebelum mengatakan
’sesungguhnya kami hanyalah cubaan (bagimu)
sebab itu janganlah kafir.’ Maka mereka
mempelajari dari keduanya (malaikat itu) apa
yang (dapat) memisahkan antara seorang
(suami) dengan isterinya. Mereka tidak akan
dapat mencelakakan seseorang dgn sihirnya
kecuali dengan izin Allah. Mereka mempelajari
sesuatu yang mencelakakan, dan tidak memberi
manfaat kepada mereka. Dan sungguh, mereka
sudah tahu, barang siapa membeli
(menggunakan sihir) itu, nescaya tidak akan
mendapat keuntungan di akhirat. Dan sungguh,
sangatlah buruk perbuatan mereka yang
menjual dirinya dgn sihir, sekiranya mereka
tahu..”
Selesai membaca ayat itu, para sahabat Nabi
menghembus pada makhluk2 yang sedang
mengganggu beliau dan mereka semua hancur
terbakar.
Subhanallah. .waktu itu terus terasa seolah2
tubuhnya yg sakit dahulu ditukarkan Allah
s.w.t. dgn tubuh yg baru. Hilang segala
kesakitan yg setahun lebih ditanggung beliau
dgn sabar. Saidina Abu Bakr mengatakan;
“Inilah ganjaran besar dari Allah buat orang-
orang yang sabar..” Kemudian, para sahabat
Nabi yg mulia pun pergi meninggalkannya.
Selesai mimpi indah yg kedua ini, beliau bangun
dr tidur dan terus duduk. Rakan2 sebilik pelik,
kenapa beliau dapat bangun dan duduk dgn
mudah . Kemudian sahabat2nya itu menyuruh
beliau bangun berdiri dan alhamduliLlah.. dgn
mudah beliau bangun berdiri dan berjalan d
sekitar bilik. “Ya Allah, penyakit ana dah
sembuh..” Semua sahabat yang ada di situ
bergembira dan menangis. Kemudian beliau
segera ke bilik air untuk berwudhu’. Dengan
tubuh yang ‘baru’, beliau sujud syukur pada
Allah s.w.t. “Ya Allah, kiranya di beri tempoh
sujud 100 tahun pun belum dapat diriku
menjadi hamba-Mu yg bersyukur atas nikmat
yg telah Engkau berikan..”
Beliau berpesan pada kami; “Adik-adik,
wajarlah para sahabat Nabi yang mulia sanggup
mati demi mempertahankan Baginda. Akak yang
diberi rezeki melihat Nabi tak sampai pun 5
minit dah rasa tak sanggup berpisah dengannya.
Kalau boleh, nak duduk je di bilik untuk
beribadah pada Allah dan mengenang wajah
Nabi yg mulia. Tapi menyedari banyak lagi
taklifan dan tanggungjawab kita atas muka bumi
Allah ini, maka hidup mesti diteruskan.
Sekarang ini hati akak tenang sangat..kalau
boleh, nak je akak pinjamkan hati ni walau
hanya sesaat agar adik2 dapat merasakan
betapa beningnya hati ini. Tapi itu tak mungkin
kan, mungkin ini bahagian akak, bahagian
kalian? Hanya Pemiliknya Yang Maha Tahu.
Akhir sekali akak ingin katakan, tak rugi kita
bersabar…”
Keperibadiannya indah. Cerminan al-Quran
katanya ‘Aisyah ra.
Dari semua aspek kehidupan, diperagakannya
hanyalah kesyumulan. Allah mengajar manusia
berkehidupan di muka bumi ini melalui
baginda. Menuruti sunnahnya adalah pahala.
Kasih sayangnya tiada bertepi, dari yang kecil
hingga yang tua, dari hamba hingga ke
bangsawan, dari dulu sampai sekarang, hingga
ke akhirnya.. Dialah peribadi unggul sepanjang
zaman.
Mencintainya suatu kemuliaan…
Pernah suatu ketika Rasulullah berkumpul di
dalam satu majlis bersama para sahabat. Tiba-
tiba bergenang air mata baginda s.a.w. Para
sahabat gelosah melihat sesuatu yang tidak
mereka senangi di wajah Rasulullah saw. Bila
ditanya oleh Saidina Abu Bakar ra, baginda
mengatakan bahawa terlalu merindui
ikhwannya.. Saidina Abu Bakar sekali lagi
bertanya Rasulullah saw, “bukankah kami ini
ikhwanmu?” Rasulullah menjawab, “Tidak, kamu
semua adalah sahabatku.. ikhwanku adalah
umatku yang belum pernah melihat aku tetapi
mereka beriman dan sangat mencintaiku. .. Aku
sangat rindu bertemu dengan mereka..”
Sesungguhnya Allah dan malaikat-malaikat- Nya
bershalawat untuk Nabi. Hai orang-orang yang
beriman, bershalawatlah kamu untuk Nabi dan
ucapkanlah salam penghormatan kepadanya (al-
Ahzab:56)
"Berkata Abu Salamah, “Telah berkata Abu
Qatadah, Rasulullah s.a.w. bersabda yang
bermaksud, sesiapa yang telah melihat daku
dalam mimpinya, maka sesungguhnya dia telah
melihat yang benar (al-Haqq). Hadis riwayat al-
Bukhari dan Muslim

Silat Melayu

DOA DOHA

WALI SONGO

Video Penjelasan Isu cincin RM 24 Juta.

WAJIB TONTON

Top Blogges

B. 10 Artikal Menarik Minggu ini.

C. Senarai Blog Wajib Baca Rakan Malaysia Transformasi Minda Rakyat