Pages

Thursday, April 7, 2016

Bongkar : Lembaga Pengarah 1MDB menawarkan untuk letak jawatan.

Lembaga Pengarah 1MDB secara kolektif menawarkan untuk meletakkan jawatan berikutan pengumuman Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) yang menonjolkan salah urus dalam dana syarikat milik negara itu. – Gambar The Malaysian Insider

“Ahli lembaga telah berjaya membawa 1MDB melalui tempoh unik yang mencabar dan percaya bahawa, dengan pengumuman laporan PAC, garis telah disediakan.

“Bagaimanapun, memandangkan penemuan laporan PAC, lembaga pengarah secara kolektif pagi ini membuat keputusan menawarkan perletakan jawatannya kepada MoF (Kementerian Kewangan) Diperbadankan, pemegang 100 peratus saham 1MDB.

“Ini merupakan satu keputusan yang sukar untuk diambil tetapi kami percaya ia adalah perkara yang betul untuk dilakukan, memandangkan keadaan ini bagi memudahkan sebarang siasatan susulan seperti yang dicadangkan oleh PAC,” kata 1MDB dalam kenyataan hari ini lapor Malaysiakini.

TAKDIR : PAC menyarankan supaya pihak penguatkuasa perlu mengkaji dengan teliti laporan ini dan membuat siasatan lanjut.  Jika wujud kesalahan, tindakan undang-undang perlu diambil!!!

Kenyataan Media  YB Dato’ Hasan bin Arifin,  Pengerusi Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) Parlimen

1) Hari ini, PAC membentangkan Laporan Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) berhubung Kawalan Pengurusan Tadbir Urus 1Malaysia Development Berhad (1MDB) selepas laporan ini dipersetujui sebulat suara serta konsensus ketika mesyuarat penyediaan laporan pada Isnin lalu.

2) PAC yang dianggotai 14 Ahli Parlimen sembilan ahli daripada parti Barisan Nasional (BN) dan lima daripada parti pembangkang dalam menyiapkan laporan ini secara kolektif dengan mengemukakan rumusan serta cadangan kepada Kerajaan berhubung kawalan pengurusan tadbir urus syarikat 1MDB yang dimiliki Menteri Kewangan Diperbadankan (MKD)

3) PAC memulakan laporan prosiding Kawalan Pengurusan Tadbir Urus 1MDB pada 19 Mei 2015 dan mengakhiri prosiding ini pada 11 Februari 2016 dengan memanggil semua pihak yang bertanggungjawab terhadap syarikat 1MDB termasuk Kementerian Kewangan (MoF), Unit Perancang Ekonomi (EPU), Lembaga Pengarah 1MDB, pengurusan tertinggi 1MDB dan Juruaudit 1MDB.

4) PAC ingin mengucapkan terima kasih kepada Jabatan Audit Negara (JAN) kerana membentangkan Laporan Pengauditan 1MDB kepada PAC pada 4 dan 7 Mac lalu.

5)  Jawatankuasa ini bersandarkan maklumat daripada laporan yang disediakan JAN selaras dengan keputusan Kabinet yang mengarahkan Laporan Audit 1MDB dibentangkan kepada PAC untuk menjalankan siasatan, menyiapkan serta merumuskan Laporan PAC berhubung Kawalan Pengurusan Tadbir Urus 1MDB.

6) PAC mengakui bahawa syarikat 1MDB mempunyai struktur modal yang lemah dan terdapat beberapa kelemahan tadbir urus yang dijelaskan dengan terperinci dalam laporan ini.

7) PAC juga mendapati bahawa struktur modal 1MDB terlalu bergantung kepada penggunaan hutang.

8) PAC juga berpuas hati dengan Laporan Kawalan Pengurusan Tadbir Urus 1MDB pelan rasionalisasi syarikat 1MDB dan langkah-langkah yang diambil kerajaan dalam tempoh singkat bagi memulihkan syarikat ini

9)Atas sebab itu, PAC menyarankan supaya pihak penguatkuasa perlu mengkaji dengan teliti laporan ini dan membuat siasatan lanjut.  Jika didapati wujud kesalahan, tindakan undang-undang perlu diambil.

Dato’ Hasan bin Arifin
Pengerusi Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) Parlimen Merangkap Ahli Parlimen Rompin

Gambar sekadar hiasan.

TAKBIR : MENGAPA TUN DR. MAHATHIR LETAK JAWATAN PENGERUSI PROTON?

Perletakan jawatan Tun Dr Mahathir Mohamed sebagai pengerusi Proton menjadi isu terhangat sejak kebelakangan ini. Ramai yang memberikan pendapat, sama ada sudut positif mahu pun negatif. Ini termasuklah dari beberapa menteri sendiri, antaranya Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Datuk Abdul Rahman Dahlan yang berkata Tun Dr Mahathir perlu menjawab mengapa syarikat automotif tempatan itu dilanda masalah kewangan yang serius walaupun berbilion wang rakyat sudah dibelanjakan terhadapnya.

Selain itu, presiden Persatuan Pengedar Proton Edar (PEDA) Armin Baniaz Pahamin, turut memberikan pendapatnya menerusi entri di laman blognya, Stay Tuned. Beliau berkata, kemelut yang melanda Proton bukanlah berpunca daripada Tun Mahathir, malah ia telah berlarutan sejak sekian lama iaitu ketika Proton di bawah seliaan Khazanah Nasional.

Kiri dan kanan, depan dan belakang, orang bercerita tentang isu ini. Namun tuan empunya badan sendiri, iaitu Tun Mahathir tidak berkata apa-apa mengenainya. Sehinggalah malam tadi, beliau memuat naik entri baharu di laman blognya, chedet.cc, menjelaskan sebab-sebab keputusan tersebut dibuat. Beliau memberikan gambaran tentang dirinya sebagai persona non grata (seseorang yang tidak diundang) dengan kerajaan, yang dilihat sebagai boleh menjejaskan masa depan Proton.

Tun Mahathir turut berkongsi wawasannya untuk menjernihkan semula suasana termasuk pandangannya berkaitan kewangan Proton serta hal-hal berkaitan, antaranya pemberian geran, cukai dan insentif lain. Menurut beliau, “Proton telah membayar Kerajaan lebih daripada apa yang dibantu oleh Kerajaan terhadap Proton.”

Malah bekas pengerusi Proton itu turut menggambarkan betapa pentingnya Proton yang banyak memberikan peluang pekerjaan kepada rakyat Malaysia sama ada secara langsung atau tidak langsung (vendor). Beliau turut memberikan perincian mengenai kepayahan Proton untuk memasuki pasaran asing, disebabkan pelbagai tarif dan sekatan bukan-tarif yang ditetapkan di atas sana.

Menerusi catatannya, ia turut memberikan respons daripada kenyataan yang dikeluarkan oleh menteri MITI, Datuk Seri Mustapa Mohamed. Dalam kenyataan yang dikeluarkan pada tarikh 1 April 2016, Mustapha berkata, model perniagaan sedia ada Proton tidak mampan dan kerajaan akan membuat pertimbangan sebelum memberikan lebih banyak bantuan.

Berikut merupakan kenyataan daripada blog Tun Mahathir:

Saya rasa saya berhutang penjelasan untuk anda semua tentang mengapa saya meletakkan jawatan sebagai Pengerusi Proton.

Saya tidak disingkirkan oleh pengurusan Proton atau pemiliknya. Saya menentukan (keputusan ini) bersendirian, demi Proton saya harus meninggalkan. Lantarannya saya tiada dendam terhadap Proton ataupun saya mahukannya gagal selepas saya pergi.

Ini kerana nampaknya Proton akan berhadapan kesusahan dengan Kerajaan, dan untuk sebab yang tidak diketahui, jualan kereta-kereta Proton telah jatuh menjunam.

Saya tahu saya persona non grata dengan Kerajaan. Saya tidak mahu untuk menjadi punca ketidakupayaan Proton pulih disebabkan oleh kehadiran saya.

Saya sebenarnya mahu melihat Proton pulih dan melakukan dengan baik.

Jadi, tolonglah, pemilik-pemilik Proton dan pembeli, jangan kerana saya tidak lagi pengerusi, anda tidak menyokong Proton. Tolonglah teruskan menyokong Proton.

Proton mempunyai banyak idea terbaik untuk memperkenalkan model baharu dengan kualiti yang bagus. Bulan ini, Perdana baharu bakal dilancarkan. Tahun ini juga, Persona dan Saga baharu akan dilancarkan.

Proton tidak boleh mengharapkan apa jua bantuan daripada Kerajaan.

Hanya pemilik dan penggemar Proton sahaja yang boleh membantu Proton. Jadi, tolonglah membantu Proton, pengeluar kereta nasional anda.

1. Saya tidak lagi Pengerusi Proton. Bagaimanapun saya rasa keperluan untuk menyatakan fakta.

2. Pertama, Proton kini menjadi milik persendian selepas ia dibeli pada harga RM5.50 sesaham (harga asalnya RM2.95 tetapi bidaan menjadikan harganya tinggi), sebahagian besarnya dari Khazanah dan beberapa pemegang saham lain. Khazanah sepatutnya memegang saham untuk Bumiputra tetapi sekarang mewakili Kerajaan. Proton bukan GLC (Government Linked Company/Syarikat Berkaitan Kerajaan).

3. Dasar Kerajaan dahulunya, adalah untuk menggalakkan (penggunaan) kandungan tempatan. Semua kereta yang diperbuat atau dipasang di Malaysia berhak mendapat rebat bagi duti eksais berdasarkan peratusan kandungan tempatan yang digunakan. Kebanyakan kereta-kereta asing yang dipasang di Malaysia mempunyai 30-40% kandungan tempatan. Proton mempunyai hampir 90% kandungan tempatan. Lantaran itu, rebat untuk Proton adalah lebih tinggi. Ia bukan satu keistimewaan untuk Proton sahaja. Semua kereta tempatan dan asing menikmati keistimewaan ini. Kandungan tempatan meningkatkan kos mengeluarkan kereta. Ini adalah kerana elaun pemotongan oleh syarikat asing selalunya lebih rendah dari kos komponen tempatan.

4. Kerajaan mendakwa telah menyediakan bantuan, pelbagai bentuk bantuan serta pencukaian kira-kira RM13.9 bilion dalam keseluruhannya.

5. Kebanyakannya terdiri daripada cukai tetap. Rekod Proton adalah seperti berikut:

(1) RM1,320 juta sebagai cukai insentif kepada Proton yang juga layak diperoleh bagi kereta bukan-nasional.

(2) RM773.8 juta bagi Geran G&D, geran khas, pakej rangsangan, yang layak diperoleh bagi semua pengeluar automotif.

(3) RM12,532.6 juta untuk insentif tempahan, juga layak diperoleh semua pemain industri automotif.

Jumlah sumbangan Kerajaan dari 1985 – hingga ke tarikh berjumlah RM14,631.4 juta.

Perincian (1), (2) and (3) dilampirkan.

Jumlah sumbangan Proton kepada Kerajaan sejak 1985 keseluruhan berjumlah RM24,905 juta.
Ini terdiri daripada:

(i) Duti eksais dari 1985 ke atas – RM11,785 juta

(ii) Cukai jualan dari 1985 ke atas – RM9,470 juta

(iii) Cukai korporat dari 1985 ke atas – RM1,410 juta

(iv) Duti import dari 1985 hingga 2008 – RM1,403 juta

(v) GST dari 1 April 2015 – RM28 juta

Jumlah keseluruhan: RM24,095 juta

Ternyata, Proton telah membayar lebih kepada Kerajaan berbanding yang diberikan oleh Kerajaan kepada Proton.

Suntikan modal oleh Kerajaan dalam dua buah dana berjumlah RM400 juta. Ini telah dibayar sepenuhnya. Di mana, Proton telah dibiayai sepenuhnya bagi kilang Tanjung Malim berjumlah RM1.8 bilion dari akaun-akaun syarikat, tapi yang mengejutkan sebenarnya dana dalaman Proton memiliki sejumlah RM4 bilion.

6. Sebagai tambahan, Proton telah membuka peluang pekerjaan kepada 12,000 pekerja secara langsung dalam satu masa, dan lebih 250,000 secara tidak langsung. Proton juga telah mengurangkan pengaliran dana mungkin berjumlah lebih daripada RM100 bilion.

7. Para vendor turut mendapat peluang pekerjaan dan ini mengurangkan pengaliran bagi dana.

8. Kita boleh melupakan pembangunan keupayaan kejuruteraan sebagai dasar kita sekarang iaitu mahu menggalakkan import.

9. Secara kebetulan, semua negara yang mengeksport kereta ke Malaysia melaksanakan tarif dan sekatan bukan-tarif, mengakibatkan pengecualian pengimportan Proton ke dalam negara mereka. Ini berbeza dengan dasar kita yang membenarkan kereta-kereta asing masuk Malaysia tanpa sekatan atau had minimum.

10. Ia seharusnya dinyatakan bahawa Proton perlu bersaing dalam pasaran domestiknya sendiri terhadap jenama asing seperti Toyota (10 juta unit kereta setahun), pembuat-pembuat kereta Korea Selatan (lima juta buah kereta setahun), pembuat-pembuat kereta Jerman (enam juta buah kereta setahun) dan lain-lain.

11. Syarikat ini masih mampu biarpun (mungkin) kehilangan kereta mereka di Malaysia dan mendapatkannya semula di pasaran lain. Selain skala ekonomi, Proton tidak memasuki pasaran asing kecuali di negara-negara miskin dengan Jumlah Keseluruhan Industri rendah.

12. Hari ini Kerajaan sudah tidak ada harga diri dalam menghasilkan produk buatan nasional. Import lebih murah dan terdapat lebih ramai pengguna daripada pengeluar. Dalam sebuah demokrasi, jumlah diambil kira. Jadi menyenangkan dengan lebih banyak adalah lebih penting daripada keupayaan negara untuk membangunkannya.

BONGKAR : KENAPA NAJIB PERBAHARUI LESEN IPP UNTUK YTL?

Sejak cerita 1MDB meletup tahun lepas, Najib Razak dan kuncu-kuncunya tak habis-habis menyerang sesiapa sahaja yang mengkritik syarikat tersebut. Tun Dr. Mahathir yang secara lantang mahukan Najib dan 1MDB berterus terang mengenai operasi 1MDB dan juga penyalahgunaan dana yang syarikat tersebut telah lakukan, turut juga dihamburkan kata-kata yang kurang enak didengar.

Akibat dari salahguna dana yang terdiri dari hutang berjumlah RM42 billion (mengikut audit tahun berakhir Mac 2014), 1MDB akhirnya terpaksa melalui proses menjual harta benda yang diperolehi hanya untuk membayar balik hutang-hutang tersebut.

Tun Dr. Mahathir acapkali bertanya kenapa 1MDB membeli aset aset janakuasa elektrik (IPP) milik Tan Sri Lim Goh Tong (Genting) dan Tan Sri Ananda Krishnan (Tanjong/Powertek) pada harga yang lebih mahal dari harga pasaran kerana IPP tersebut sudah tua dan lesen mereka sudah hampir tamat. Jika dibiarkan tamat, Tenaga Nasional dapat mengambil alih stesen-stesen IPP tersebut secara percuma atau dengan kadar yang murah.

Sebagai justifikasi kenapa 1MDB membuat pembelian tersebut, kuncu-kuncu dan para pembodek Najib berkata ianya adalah untuk mengurangkan kadar bil elektrik untuk rakyat Malaysia. Dan untuk memaki lagi Tun Dr Mahathir, mereka berkata bahawa ianya adalah untuk mengambil alih kekayaan yang bakal dikaut oleh kroni-kroni Tun Dr Mahathir, supaya mereka tidak lagi mendapat bayaran setiap tahun melalui perjanjian lesen IPP tersebut.

Sungguh tidak masuk akal sekali alasan-alasan mereka. Dari satu sudut, Tun Dr. Mahathir sendiri berkata kenapa harus membayar dengan harga mahal? Ini menunjukkan Tun Dr Mahathir sendiri tidak mahu kerajaan membayar pada kadar yang tinggi kepada ‘kroni-kroni’ beliau.

Di satu lagi sudut, Tun Dr. Mahathir juga bertanya kenapa 1MDB begitu bodoh membeli sesuatu yang lesennya akan tamat tak lama lagi? Jika ditunggu hingga tamat lesen, harga IPP tersebut akan lebih murah.

Adakah ini satu percakapan dari orang yang kononnya ingin melindungi ‘kroni-kroni’ seperti Ananda Krishnan dan Lim Goh Tong?

Kita imbas kembali tulisan Tun Dr. Mahathir di dalam bulan Jun tahun lepas:

17. RM18 bilion telah dibelanjakan untuk membeli IPP milik Ananda Krishnan, Genting Sanyen Power (kini dikenali sebagai Loji Kuala Langat Power) dan Jimah Energy.

18. Harga yang dibayar untuk Genting Sanyen dan Ananda IPP jauh melebihi harga pasaran. 1MDB juga membayar RM6 bilion pinjaman bagi pihak IPP yang sebelum ini belum dibayar lagi. IPP Jimah adalah untuk mendirikan sebuah lagi stesen janakuasa. Tetapi 1MDB tidak mempunyai wang untuk membina stesen ini

19. Genting Sanyen dan Tanjung Energy (kini dikenali sebagai Powertek Energy Sdn Bhd) ketika itu sedang menghampiri tempoh tamat lesen. Jika 1MDB menunggu sehingga lesen tamat, harga kedua-dua stesen ini akan menghampiri kadar percuma.

20. Mengapakah 1MDB tidak menunggu sehingga habis tempoh lesen itu adalah suatu misteri. Genting dan Ananda jelas membuat lebih banyak wang daripada mereka apa yang mereka berhak. Satu anggaran adalah bahawa harga yang tinggi tersebut mengakibatkan kedua-dua penjual mendapat lebihan untung sebanyak RM3 bilion. Selain itu, mereka tidak perlu lagi membayar pinjaman mereka selama ini iaitu sebanyak RM6 bilion.

21. Oleh itu, bukan sahaja peminjam hutang membayar bunga pada kadar yang mahal, tetapi kos pembelian yang tinggi bermakna 1MDB akan mendapat pulangan yang rendah. Mengapa 1MDB begitu bodoh?

Alasan-alasan para pembodek Najib jelas tidak masuk akal apabila kerajaan akhirnya menaikkan juga kadar elektrik di negara ini, dan IPP yang dibeli oleh 1MDB terpaksa dijual kepada syarikat asing dari China pada pulangan yang lebih murah dari jumlah hutang yang diambil.

"Kita lakukan ini untuk membantu rakyat"
“Kita lakukan ini untuk membantu rakyat”

Yang lebih menyakitkan hati, kerajaan telah dengan baik hati melanjutkan tempoh lesen kepada stesen-stesen janakuasa tersebut. Malang sungguh kerana stesen-stesen itu sudah menjadi milik syarikat dari negara asing.

Sebab itu Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Abdul Wahid Omar berkata baru-baru ini bahawa model perniagaan 1MDB tidak mampan sejak ianya ditubuhkan.

Yang rugi adalah rakyat Malaysia kerana terpaksa menanggung kebodohan Najib Razak dan idea-idea  bodohnya.

Dan baru-baru ini, kerajaan telah memperbaharui lesen janakuasa YTL di Paka, Terengganu yang sepatutnya sudah berakhir pada September 2015 yang lalu. Seorang Ahli Parlimen dari Terengganu menyoal kerajaan kenapa ini boleh berlaku:

KUALA LUMPUR – Ahli Parlimen Kuala Terengganu, Raja Kamarul Bahrin Shah Raja Ahmad menggesa Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air serta Suruhanjaya Tenaga menjelaskan status sebenar Stesen Janakuasa Elektrik di Paka Terengganu yang dikendalikan oleh YTL International Berhad (YTL).

Menurut beliau, stesen janakuasa tersebut dikendalikan oleh YTL sejak tahun 1993 hingga tahun lalu malah ia juga sudah tidak lagi beroperasi setelah tamat tempoh pada 1 Oktober 2015 lalu.

“Sejak enam bulan lalu, stesen janakuasa ini tidak lagi beroperasi dan situasi tersebut secara lansung tidak menjejaskan sebarang perkhidmatan pembekalan elektri di mana-mana kawasan.

“Dengan penamatan perjanjian pembelian tenaga, pihak Tenaga Nasional Berhad (TNB) bukan saja tidak lagi perlu menyalurkan duit kepada YTL malah mereka juga tidak lagi memerlukan tenaga yang dijana oleh YTL,” katanya ketika sidang media di lobi Parlimen hari ini.

Namun begitu, Raja Bahrin memaklumkan bahawa tindakan kerajaan menerusi kementerian dan Suruhanjaya Tenaga memperbaharui lesen YTL untuk menyambung operasi di stesen janakuasa itu menimbulkan persoalan buat banyak pihak.

Menurut beliau, pihaknya dimaklumkan bahawa segala kos penjanaan elektrik oleh Stesen janakuasa bebas(IPP) sebenarnya ditanggung sepenuhnya oleh rakyat menerusi bil bulanan (bukan TNB atau kerajaan).

“Perkara ini menimbulkan persoalan mengapa lesen tersebut perlu diperbaharui memandangkan TNB tidak lagi perlu menyalurkan duit rakyat kepada YTL,” katanya.

Dalam pada itu, Raja Bahrin turut mempersoalkan adakah tindakan pembaharuan lesen tersebut melibatkan kronisme memandangkan pihak YTL diberikan lesen operasi terlebih dahulu sebelum menandatangani sebarang perjanjian pembelian tenaga yang baru.

Jika TNB tidak memerlukan YTL lagi, mengapa Najib memperbaharui lesen untuk orang yang kononnya kroni Tun Dr. Mahathir? Bukankah lebih elok jika TNB mengambil saja semula stesen Paka secara percuma? YTL ini kroni siapa sebenarnya? Suruhanjaya Tenaga mesti menjawab keresahan rakyat. Setelah 1MDB menyusahkan TNB pada tahun lepas, kita tidak mahu Najib menyusahkan lagi rakyat dengan keputusan-keputusan yang kurang cerdik.