Pelan Strategik MBJB 2016-2020 akan berupaya melonjakkan Johor Bahru ke tahap yang lebih baik dan disegani. Bukan sahaja daripada aspek perolehan dan pertumbuhan ekonominya. Namun kesejahteraan sosial serta kelestarian alam sekitarnya.
MBJB harus memahami aset, potensi dan sumber yang ada padanya. Dan bagaimana semua ini harus dibangun, diurus dan digunakan secara optimum untuk menonjolkan Johor Bahru sebagai sebuah metropolis kosmopolitan yang berjaya.
Pertama, modal intelek. Kekuatan sebenar sesebuah kotaraya ialah pemikiran intelektual warganya. Ramai sekali penghuni kotaraya kita hari ini yang terdiri daripada mereka yang mempunyai idea yang bernas, pemikiran yang hebat serta rekod pendidikan dan ilmu yang terbaik. Maka gunakan pemikiran mereka. Kreativiti mereka.Kerana Johor Bahru adalah kota mereka. Biar mereka bersama-sama terlibat dalam merencana masa depannya. Bukannya hanya bergantung kepada pakar-pakar runding dari luar yang tidak pun memahami erti dan nikmat tinggal di Johor Bahru.
Kedua, ruang demokratik. Johor Bahru mesti menggunakan ruang demokrasi sebagai medium pembangunannya. Demokrasi juga adalah tentang penglibatan semua pihak. Yang miskin, yang kaya, yang bekerja, yang berniaga, yang tua, yang muda, yang bergelar warganegara, yang berstatus pendatang. Kesemuanya berperanan dan mempunyai pemberat dalam setiap keputusan penting kita.
Ketiga, kekayaan khazanah budaya dan kekuatan tradisinya. Johor Bahru bukan baru dibuka semalam. Ia adalah sebuah kota yang mempunyai sejarah yang panjang. Yang padat dengan kisah dan cerita yang menarik dan mempersonakan. Dan cerita Johor Bharu ini bukan hanya satu cerita tunggal. Cerita Johor Bahru adalah cerita yang pelbagai. Lebih-lebih lagi Johor Bahru adalah sebuah kota sejarah yang telah lama menjadi pelabuhan tempat berkembangnya kehidupan pelbagai bangsa, dari pelbagai benua dan negara dengan seribu satu latar belakang dan kepercayaan.
Jadi, turut menjadi cabaran kepada MBJB ialah bagaimana ia boleh menggunakan segala cerita ini untuk mewujudkan suatu jenama bagi Johor Bahru. Jenama yang boleh dipasarkan ke seluruh dunia. Jenama yang akan menarik kehadiran pelbagai acara sukan, aktviti budaya, peluang perniagaan dan forum hubungan politik untuk dilaksanakan di Johor Bahru. Jenama yang bila disebut saja, maka dengan pantas tergambar Johor Bahru yang unik dan menarik. Seperti Paris yang tersohor dengan jolokan Ibu Kota Cinta. Seperti New York yang menjadi Big Apple, nadi kepada negara Uncle Sam. Seperti Prague yang merupakan The City of Hundred Spires. Seperti Amsterdam yang diingati sebagai The Venice of the North, seperti Bucharest yang dipanggil The Little Paris dan seperti Beijing yang dikenali sebagai The Forbidden City.
Maka, Johor Bahru dengan seribu satu macam ceritanya, harus turut mempunyai jenama dan jolokan tersendiri yang menarik seperti ini. Sebagai permulaan, mungkin MBJB boleh memikirkan untuk mengembangkan atau menambah baik konsep Jauhari Selatan yang sering kita tegaskan selama ini.
Keempat, kesediaan prasarana dan kelestarian alam sekitarnya. Apakah prasarana yang kita miliki dan kita bina hari ini sudah cukup untuk menjadikan Johor Bahru berdaya saing? Mampukah ia menampung keperluan modenisasi dan pertumbuhannya yang saban hari semakin rancak?Malah perkara paling pentin, mampukah ia kekal lestari dan hijau?
Maka MBJB harus memperkaya dan memperkasa segala aset dan prasarana sedia ada untuk memastikan Johor Bahru menjadi bandaraya yang pintar dan lestari. Bandaraya yang mempunyai kesiapsiagaan untuk memastikan sistem pengangkutan awam, sumber tenaga, sumber air, sistem keselamatan serta persekitarannya diuruskan setara dengan keperluan modernisasi dan keperluan lingkungannya.Kerana kita tidak mahu, apabila bandar kita semakin maju, sungai kita semakin mati. Apabila bangunan kita semakin tinggi, kualiti udara kita semakin rendah. Itu bukan Johor Bahru yang kita mahukan
Pages
▼
No comments:
Post a Comment
Thank you for your idea. What you give, You get back.