Pages

Wednesday, April 5, 2017

Ancaman Akta 164 membaharui undang~undang 1976!!!

KENYATAAN MEDIA

ANCAMAN AKTA 164 MEMPERBAHARUI UNDANG-UNDANG (PERKAHWINAN DAN PERCERAIAN) 1976

1. PERKASA memandang serius dan menentang keras terhadap usaha kerajaan untuk meminda Akta 164 yang menyebut apabila salah seorang pasangan memeluk islam, penukaran status agama anak hanya boleh dilakukan selepas mencapai usia 18 tahun dan mendapat persetujuan kedua-dua ibubapa, jelas dilihat satu ancaman terhadap agama islam dan  bertentangan dengan perkara 12(4) Perlembagaan Persekutuan.

2. Penentangan PERKASA terhadap pindaan Akta 164 ini bukan sahaja kerana bertentangan dengan Perlembagaan Negara tetapi yang jelasnya bertentangan dengan hukum syarak dan Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan kali ke-87 yang di muzakarah pada Jun 2009 yang sebelum ini diterima pakai tanpa masalah oleh kerajaan. Antaranya memutuskan 'apabila salah seorang pasangan sama ada ibu atau bapa memeluk agama islam, maka status anak-anak bawah umur secara langsung adalah ISLAM.

3. Justeru itu PERKASA sangat menyokong pandangan dan nasihat Mufti Perak Sahibul Samahah Tan Sri Dr. Harunssani Zakaria agar pembentangan ini ditangguhkan.

4. Sekiranya pembentangan akta ini diteruskan, PERKASA melihat ianya memberi satu isyarat songsang betapa pihak kerajaan bersedia untuk mencabuli Perlembagaan Persekutuan dan seolah-olah memperlekehkan kesucian islam dan sekaligus tidak menghormati keputusan Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan.

5. Dan yang lebih malangnya  kerajaan kini yang meletakkan Islam Agama Persekutuan dilihat semakin tunduk kepada tekanan lalu mencari alasan kononnya pindaan ini berpaksikan keadilan sejagat untuk menyelesaikan pertikaian antara pasangan suami isteri yang memeluk islam dan diselesaikan oleh Mahkamah sivil.

6. PERKASA juga suka mengingatkan kepada Tan Sri Pandikar Amin Mulia Yang Dipertua Dewan Rakyat yang memberi amaran kononnya 'pihak luar jangan campur tangan urusan Parlimen' seperti yang disiarkan oleh Berita Harian bertarikh 4 April 2017 berikutan penentangan Akta ini dibentangkan. Alasannya pindaan akta ini telah dibincangkan secara mendalam oleh pakar perundangan termasuk pakar agama.

7. Persoalannya apakah pindaan ini didalami oleh yang kononnya 'pakar-pakar' atas nama keadilan sejagat walhal pindaan ini tidak memberi keadilan kepada si pemeluk islam.

8. Sebagai contoh Seksyen 51 akta berkenaan memperuntukan hanya pihak yang tidak memelum islam boleh memfailkan petisyen membubar perkahwinan di mahkamah sivil sementara yang memeluk islam tidak diberi hak. Ini jelas menampakkan satu diskriminasi terhadap agama islam.

9. PERKASA juga sangat tidak bersetuju apabila memasukkan Seksyen 88A bagi menghalang pihak memeluk islam untuk mengislamkan anaknya kerana cadangan ini jelas bercanggah dengan Perkara 12 (4) Perlembagaan yang memberi hak kepada ibu bapa menentukan agama anaknya di bawah 18 tahun.

10. Seperkara PERKASA mengingatkan juga dari segi bidangkuasa perundangan. Hanya Dewan Undangan Negeri (DUN) yang mempunyai kuasa menentukan siapa yang berhak memeluk islam atau mengislamkan anak dibawah 18 tahun kerana enakmen pentadbiran islam di bawah kuasa negeri.

11. Akhirnya PERKASA merayu kepada Ahli-Ahli Parlimen  Malaysia sekiranya pindaan ini dibentangkan, adalah menjadi kewajipan untuk tidak menyokong kerana;

a. Bertentangan dengan hukum syarak.

b. Berlawanan dengan keputusan Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan bil 87/2009

c. Bertentangan dengan perkara 12 (4) Perlembagaan Persekutuan.

12. PERKASA ahkirnya mengharapkan peruntukan sedia ada dikekalkan bagi mengelakkan ancaman terhadap islam.

HASSAN BASRI MUHAMMAD
Naib Presiden PERKASA
Malaysia

04 April 2017.