Pages

Friday, April 7, 2017

Tan Sri Muhyiddin menyanggah dakwaan Gabungan Ketua Cawangan Malaysia.

Tan Sri Muhyiddin Yassin menyanggah dakwaan wujudnya kroni di dalam menyusun barisan kepimpinan parti itu di peringkat bahagian dan negeri sebagaimana dakwaan Gabungan Ketua Cawangan Malaysia (GKCM).

Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) itu berkata, dakwaan itu hanya dilakukan oleh sebahagian kecil ahli parti.

"Tak apalah dalam politik ada orang suka dan tidak suka walaupun kenyataan yang keluar hanya daripada kumpulan kecil sahaja.

"Sebahagian besar ahli GKCM sudah berada dalam pimpnan PPBM sudah pun memegang jawatan mungkin ada kekecewaan atau sebab lain," ujarnya dalam sidang media diadakan hari ini.

Beliau sebelum itu mengumumkan pelantikan Rina Mohd Harun sebagai Ketua Srikandi parti itu.

Menurut Muhyiddin lagi, pihaknya sedia berbincang untuk menjelaskan duduk perkara sebenar gerakan politik yang dibawa oleh parti itu kepada GKCM yang masih kurang jelas.

"Ini sebagai cabaran, sebaik mungkin ada perkara kita berbincang untuk mmenjelaskan apakan gerakan politik di bawa oleh PPBM.

"Kita mahu mereka bersama-sama dengan kita menyokong.

"Pimpinan belum setahun jagung pun namun dalam tempoh yang singkat itu PPBM sudah diterima ramai terutama mereka yang telah berjuang dalam parti politik sebelah kerajaan (Umno).

"Sebahaian besar dikalangan pimpinan adalah orang yang baru dan ada dikalangan yang pengalaman dan pernah berada dalam parti politik.

"Kita perlu ambil masa untuk kita tahu (mengenali mereka) ini cara kita berpolitik sihat dan jika ada perkara perlu ditangani kita akan tangani bersama," ujarnya.

Pada 2 April lalu GKCM seluruh negeri menetapkan pendirian bersama dalam mesyuarat gabungan itu untuk tidak lagi menyokong kepimpinan pusat.

Timbalan Presidennya Datuk Mohd Zin Mustapa dipetik berkata, GKCM memandang serius tentang perkembangan politik mutakhir ini dakwanya, terdapat banyak kepincangan dalam partiyang baharu tujuh bulan ditubuhkan itu.

GKCM telah mengenal pasti beberapa perkara yang menjadi punca permasalahan parti yang diterajui Pengerusi Tun Dr Mahathir Mohamad, Presiden Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Timbalan Presiden Datuk Seri Mukhriz Mahathir itu.

Dakwanya beberapa pemimpin tertinggi dalam parti jelas mengamalkan kronisme dengan melantik rakan-rakan mereka untuk menerajui kepimpinan di peringkat Bahagian dan Negeri.

Sambung Muhyiddin lagi beliau sendiri tidak pernah kenal dengan Ketua Srikandi yang diumumkan hari ini secara rasmi.

"Itu anggapan mereka. Saya sendiri tidak kenal pun Rina, malahan saya tidak kenal pun sebahagian ahli yang lain mereka bergerak awal-awal dulu bukan kerana mereka bersama dalam Umno.

"Saudari (wartawan) pun tahu mereka menyokong kita dan hendak bersama menyumbang dan berjuang bersama kita. Tidak tepat jika kata ada kroni kerana kita tidak memilih sesiapapun atas sebab mereka rapat dengan sesiapapun dalam pimpinan tertinggi parti," ujarnya.

Beliau menerangkan semua pimpinan di peringkat negeri dan bahagian dikemukakan oleh bahagian yang diterima di peringkat pusat.

Turut hadir dalam sidang media Timbalan Presiden Datuk Seri Mukhriz Mahathir,  Ketua Penerangan Datuk Kamaruddin Md.Nor, Ketua Srikandi Rina Mohd Harun dan barisan exco Srikandi.

Wednesday, April 5, 2017

Ancaman Akta 164 membaharui undang~undang 1976!!!

KENYATAAN MEDIA

ANCAMAN AKTA 164 MEMPERBAHARUI UNDANG-UNDANG (PERKAHWINAN DAN PERCERAIAN) 1976

1. PERKASA memandang serius dan menentang keras terhadap usaha kerajaan untuk meminda Akta 164 yang menyebut apabila salah seorang pasangan memeluk islam, penukaran status agama anak hanya boleh dilakukan selepas mencapai usia 18 tahun dan mendapat persetujuan kedua-dua ibubapa, jelas dilihat satu ancaman terhadap agama islam dan  bertentangan dengan perkara 12(4) Perlembagaan Persekutuan.

2. Penentangan PERKASA terhadap pindaan Akta 164 ini bukan sahaja kerana bertentangan dengan Perlembagaan Negara tetapi yang jelasnya bertentangan dengan hukum syarak dan Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan kali ke-87 yang di muzakarah pada Jun 2009 yang sebelum ini diterima pakai tanpa masalah oleh kerajaan. Antaranya memutuskan 'apabila salah seorang pasangan sama ada ibu atau bapa memeluk agama islam, maka status anak-anak bawah umur secara langsung adalah ISLAM.

3. Justeru itu PERKASA sangat menyokong pandangan dan nasihat Mufti Perak Sahibul Samahah Tan Sri Dr. Harunssani Zakaria agar pembentangan ini ditangguhkan.

4. Sekiranya pembentangan akta ini diteruskan, PERKASA melihat ianya memberi satu isyarat songsang betapa pihak kerajaan bersedia untuk mencabuli Perlembagaan Persekutuan dan seolah-olah memperlekehkan kesucian islam dan sekaligus tidak menghormati keputusan Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan.

5. Dan yang lebih malangnya  kerajaan kini yang meletakkan Islam Agama Persekutuan dilihat semakin tunduk kepada tekanan lalu mencari alasan kononnya pindaan ini berpaksikan keadilan sejagat untuk menyelesaikan pertikaian antara pasangan suami isteri yang memeluk islam dan diselesaikan oleh Mahkamah sivil.

6. PERKASA juga suka mengingatkan kepada Tan Sri Pandikar Amin Mulia Yang Dipertua Dewan Rakyat yang memberi amaran kononnya 'pihak luar jangan campur tangan urusan Parlimen' seperti yang disiarkan oleh Berita Harian bertarikh 4 April 2017 berikutan penentangan Akta ini dibentangkan. Alasannya pindaan akta ini telah dibincangkan secara mendalam oleh pakar perundangan termasuk pakar agama.

7. Persoalannya apakah pindaan ini didalami oleh yang kononnya 'pakar-pakar' atas nama keadilan sejagat walhal pindaan ini tidak memberi keadilan kepada si pemeluk islam.

8. Sebagai contoh Seksyen 51 akta berkenaan memperuntukan hanya pihak yang tidak memelum islam boleh memfailkan petisyen membubar perkahwinan di mahkamah sivil sementara yang memeluk islam tidak diberi hak. Ini jelas menampakkan satu diskriminasi terhadap agama islam.

9. PERKASA juga sangat tidak bersetuju apabila memasukkan Seksyen 88A bagi menghalang pihak memeluk islam untuk mengislamkan anaknya kerana cadangan ini jelas bercanggah dengan Perkara 12 (4) Perlembagaan yang memberi hak kepada ibu bapa menentukan agama anaknya di bawah 18 tahun.

10. Seperkara PERKASA mengingatkan juga dari segi bidangkuasa perundangan. Hanya Dewan Undangan Negeri (DUN) yang mempunyai kuasa menentukan siapa yang berhak memeluk islam atau mengislamkan anak dibawah 18 tahun kerana enakmen pentadbiran islam di bawah kuasa negeri.

11. Akhirnya PERKASA merayu kepada Ahli-Ahli Parlimen  Malaysia sekiranya pindaan ini dibentangkan, adalah menjadi kewajipan untuk tidak menyokong kerana;

a. Bertentangan dengan hukum syarak.

b. Berlawanan dengan keputusan Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan bil 87/2009

c. Bertentangan dengan perkara 12 (4) Perlembagaan Persekutuan.

12. PERKASA ahkirnya mengharapkan peruntukan sedia ada dikekalkan bagi mengelakkan ancaman terhadap islam.

HASSAN BASRI MUHAMMAD
Naib Presiden PERKASA
Malaysia

04 April 2017.

Saturday, April 1, 2017

1MDB MONEY.

Mar 2017

1. I welcome Najib’s statement that 1MDB has cleared all its bank debts and short term debts.

2. Since 1MDB is not doing any business, the payment cannot be from profits. It must be from the RM10.97 billion sale of Edra Global Energy Bhd’s asset, Syarikat Bandar Malaysia Sdn Bhd (Sungai Besi Airport) equity and the Tun Razak Exchange Land.

3. The payments listed adds up to RM3.9 billion. So 1MDB is left with RM7.07 billion.

4. But the total debt incurred by 1MDB is RM50 billion as of January 2016.

5. Bank Negara has instructed 1MDB to bring back all the money that was invested not according to the approval given by the bank upon presentation made by 1MDB.

6. 1MDB issued a statement on 28th April 2016 that it respects authority and decision of BNM.

7. On May 25, 2016 1MDB announced that it has made full payment of a fine imposed by BNM.

8. No mention is made of the amount of the fine.

9. No mention is also made about bringing back all the money that had been “invested” abroad.

10. It would be interesting to know whether 1MDB has other assets to sell to pay the balance of the RM50 billion debts amounting to RM40 billion. If there are no more assets, how does 1MDB propose to raise this RM40 billion.

11. What is the rate of interest on this balance? Unless the interest is paid the RM40 billion would increase considerably. Is 1MDB paying the interest, if not on the principal.

12. If there are no more assets, where is the RM40 billion. It is a large sum of money. It must be somewhere. Has the money been invested. If so in what. Or has it been frozen. If so who has frozen the money and why. Is 1MDB entitled to claim the frozen money? Has 1MDB brought back all the unfrozen money invested not in accordance with the approval of BNM as required. If not where is the money.

13. The statement by Najib in answer to Er Teck Hwa (DAP – Bakri) raises more questions than answers.

14. Perhaps the Prime Minister can explain. It is the people’s money. They are entitled to know as in the end they will have to pay, one way or another.